۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین زنان سرپرست خانوار را دریابیم
کد خبر: ۱۱۵۱۸۷ نویسنده: سارا خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گلایه بانوان تاکسیران از رانندگان شهر؛

زنان سرپرست خانوار را دریابیم

این روزها در سطح شهر تاکسی‌های سبز رنگی را می‌بینیم که بر خلاف همیشه فرمان آنها به دست خانم‌هاست، بانوانی که غیورانه برای امرار معاش خود و خانواده‌شان کار می‌کنند و توانایی‌هایشان را به رخ مردان می‌کشند.

زنان سرپرست خانوار را دریابیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، این روزها در سطح شهر تاکسی‌های سبز رنگی را می‌بینیم که بر خلاف همیشه فرمان آنها به دست خانم‌هاست. خانم‌هایی که غیورانه برای امرار معاش خود و خانواده‌شان کار می‌کنند و توانایی‌هایشان را به رخ مردانی می‌کشند که داد و فریاد بیکاری‌شان گوش مردم شهر را کر کرده است.
یادمان می‌آید روزهای اولی که تاکسی بانوان در قزوین راه‌اندازی شده بود رانندگان خانم مشکلات زیادی با همکاران مرد خود داشتند؛ به آنها اجازه سبقت گرفتن نمی‌دادند و سعی می‌کردند در معابر عمومی دست فرمان خود را به رخ همکاران به قول خود جنس ضعیفشان بکشند.

«چه کسی به تو گواهینامه داده؟» ، «تو باید بشینی خونه سر ماشین لباسشویی» و ... الفاظ آشنایی بود که فرمان نشینان تاکسی‌های سبز با گوشت و پوستشان با آنها آشنا هستند اما کم کم این فرهنگ در شهر ما جا باز کرد و رانندگان مرد قبول کردند که زنان هم می‌توانند در چنین شغل‌هایی ورود پیدا کنند تا هم نان‌آور خانه باشند و هم امنیت بیشتری را برای تردد زنان شهرمان فراهم کنند.
مینو احمدی، راننده میانسالی که پس از 5 سال کار ادبیات رانندگان را به خوبی به کار می‌برد و در تاکسی بیسیم قزوین فعالیت می‌کند در رابطه با رفتار مردان شهر می‌گوید: یک خانم با کارکردن در این جامعه مشکلات فراوانی را تحمل می‌کند اما آن چیزی که بیشتر از همه برای ما عذاب آور است باور نداشتن توانایی‌هایمان است در حالی که رانندگی ما هیچ مشکلی ندارد و بر خلاف بسیاری از آقایان تمام قوانین رانندگی را هم رعایت می‌کنیم.
وی اضافه می‌کند: خیلی وقت‌ها بخاطر رفتار زشت برخی آقایان با آنها درگیر می‌شویم و مجبور می‌شویم در ماشین خود ادواتی مانند قفل فرمان و اسپری فلفل را برای حفاظت از خودمان حمل کنیم که چندان برای یک خانم مناسب نیست.


مهسا ایران‌نژاد دیگر راننده تاکسی بیسیم بانوان قزوین که 4 سال است در این مرکز فعالیت دارد به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: ما در تاکسی بانوان در سوار کردن مسافر با محدودیت‌های فراوانی روبرو هستیم و این محدودیت‌ها باعث شده درآمدمان کمتر از مردان باشد. همچنین باید حق شارژ و عوارض هم پرداخت کنیم که به نظر من برای ما که سرپرست خانوار هستیم و درآمد کمتری داریم دور از انصاف است.
وی خاطر نشان می‌کند: البته برخلاف برخی آقایان که رفتارشان دور از ادب است آقایانی هستند که محترمانه رفتار می‌کنند و از این‌که همسرشان به همراه یک خانم جابه‌جا می‌شود، آرامش‌خاطر داشته و از پوشش و حجاب خوب ما احساس رضایتمندی دارند.
این راننده ادامه می‌دهد: اوایل فعالیت خود مشکلات بسیاری در این زمینه داشتم اما اکنون با گذشت چندین‌سال از تأسیس تاکسی‌بیسیم، ‌ جایگاه خوبی نسبت به گذشته به دست آورده‌ایم و مورد استقبال خانم‌ها و خانواده‌های آن‌ها قرار می‌گیریم.


زهرا الفتی دیگر راننده تاکسی بیسیم بانوان قزوین می‌گوید: ما روزانه از ٧ صبح تا ٨ شب شیفت هستیم که در این مدت به‌طور میانگین ١٠ سرویس می‌رویم، این درحالی است که آقایان نسبت به خانم‌ها سرویس‌های بیشتری می‌روند ولی حق شارژ ‍‌برابر پرداخت می‌کنیم به‌طوری که طی یک‌ماه حداکثر ٩٠‌هزار تومان حق شارژ پرداخت می‌کنیم.
وی می‌افزاید: ما تنها اجازه داریم خانم‌ها را در سطح شهر سوار کنیم و حتی اجازه نداریم پسر بچه‌های نابالغ را سوار کنیم زیرا به لحاظ قانونی ممنوع است. در حاشیه شهر هم نمی‌توانیم مسافر سوار کنیم چون خارج از شهر محسوب می‌شود اما در مقابل آقایان می‌توانند در هر جا که می‌خواهند مسافر سوار کنند با این توضیحات ما برابر آقایان حق آبونمان پرداخت می‌کنیم که این امر درآمد ما را پایین آورده است.
سیما راشد نیا دیگر راننده تاکسی بیسیم بانوان در قزوین گفت: برای یک خانم 8 ساعت رانندگی مداوم پشت فرمان بسیار سخت و طاقت فرساست و مشکلات جسمی و روحی فراوانی را برای او ایجاد می‌کند اما برای امرار معاش مجبوریم به این کار ادامه دهیم.


او در ادامه اظهار می‌کند که در ابتدا شغلش را دوست نداشته اما کم کم به آن علاقمند شدم اما اوضاع بد اقتصادی و تورم و گرانی، فشار کار و رفتار نامناسب برخی مردم با رانندگان خانم شوق و ذوق این کار را از من گرفته است.
مجید اسلامی، مدیر شبکه تاکسی‌بیسیم ١٣٣ استان قزوین، در مصاحبه با روزنامه شهروند با بیان این‌که این مرکز فعالیت خود را از‌ سال ٨۵ در استان آغاز کرده است، اعلام می‌کند: حدود ١٢٠ تاکسی‌بیسیم در قزوین فعالیت می‌کنند که از این میان ٢٠ تاکسی‌بیسیم به خانم‌ها اختصاص دارد، همچنین ۶ اپراتور خانم در این شبکه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به جذب نیرو در تاکسی‌بیسیم بانوان می‌گوید: افرادی که می‌خواهند در این شبکه فعالیت کنند باید شرایطی مانند حداقل سن ٢٨ و حداکثر ۵٠ سال، دارای خودرو حداقل ٣‌سال کارکرد، دارای ‌سابقه فعالیت با تاکسی و حداقل مدرک‌تحصیلی دیپلم، داشته باشند.

مدیر شبکه تاکسی‌بیسیم ١٣٣ استان قزوین ادامه می‌دهد: برای این‌که امنیت این خانم‌ها حفظ شود، شرایطی نظیر این‌که صرفا مسافر خانم را جابه‌جا کنند و تا ساعت مشخصی از شب (عموما ساعت ٢٠) در شبکه حضور داشته باشند، ‌ همچنین از طریق GPS رفت‌وآمد آن‌ها کنترل می‌شود تا امنیت به‌طور کامل حکمفرما شود.


مریم شاخصی نیز در این مورد اظهار می‌کند: تاکسی‌بیسیم شرایط را به‌گونه‌ای فراهم آورده است که با توجه به محیط، ما در امنیت کامل باشیم به گونه‌ای که با GPS مسیر حرکت ما را کنترل می‌کند و سرویس خارج از استان نداریم و تنها در محدوده مشخص سرویس‌دهی می‌کنیم، همچنین شماره تماس فردی که درخواست سرویس‌ داشته در سرور ثبت می‌شود.

بسیاری از زنان تاکسیران، سرپرست خانوار یا کمک خرج خانواده هستند و مانند یک راننده مرد از صبح تا شب پشت فرمان کار می‌کنند، این بانوان که سال‌هاست در حوزه تاکسیرانی فعالیت می‌کنند، دچار برخی از مشکلات در حوزه فعالیتی خود نیز هستند.

مونا ایرانخواه با بیان این‌که این شغل را انتخاب کرده است که کمک‌خرج همسرش باشد، تصریح می‌کند: بسیاری از رانندگان، زنان سرپرست خانوار هستند و هرچند باید قدردان این کمک‌ها و مساعدت‌ها باشیم، اما واقعیت این است که برای تأمین مخارج زندگی‌ با مشکلات فراوانی مواجه هستیم.


وی ادامه می‌دهد: بسیاری از فرصت‌های سرویس‌دهی به شهروندان، فقط به خاطر این‌که یک آقا درخواست‌کننده تاکسی است و هنگام تماس ذکر نمی‌شود که همراه خانواده است، می‌سوزد و از دست می‌رود، چراکه بسیاری از بانوان و دختران که قصد جابه‌جایی در سطح شهر را دارند، به همراه پدر، شوهر و برادرشان هستند و فقط در صورتی که یک یا چند خانم از ما تقاضا کنند، می‌توانیم اقدام به جابه‌جایی آن‌ها کنیم.

اسلامی در این خصوص می‌گوید: در آژانس‌های سطح شهر، راننده بابت هر سرویس کمیسیونی پرداخت می‌کند اما در این شبکه ماهانه از هر راننده حدود ٩٠‌هزار تومان دریافت می‌کنیم، این درحالی است که هر راننده برای ما حدود ٢۵٠‌هزار تومان هزینه دارد.

ایرانخواه توضیح می‌دهد: ما به‌عنوان خانم خانه مسئولیت خانه را نیز برعهده داریم اما شغل ما به‌گونه‌ای است که در اغلب تعطیلات و مناسبت‌های خاص در کنار خانواده نیستیم حتی در عید نوروز هم در شیفت به سر می‌بریم این درحالی است که در این‌روز‌ها اغلب خانواده‌ها بیرون می‌روند و حمل‌ونقل را آقایان نیز می‌توانند انجام دهند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه این شغل ثابت برای مردهاست و آن‌ها توان بالاتری نسبت به خانم‌ها دارند، از مسئولان تقاضا داریم روزهای تعطیل و مناسبت‌ها شیفت‌بندی به صورت اجباری نباشد، ‌ چراکه شیفت‌های اجباری سختی کار را افزایش می‌دهد.


اسلامی با اشاره به مشکلات موجود تصریح می‌کند: بانوانی که در این شبکه مشغول به فعالیت هستند از نظر ما خانه‌دار محسوب نمی‌شوند و ما از آن‌ها انتظار داریم که طبق قانون فعالیت داشته باشند چراکه لازمه برقراری نظم و انضباط اجرای صحیح قانون است.

وی تصریح می‌کند: در روزهای خاص و تعطیل برای خدمات‌رسانی بهتر به خانم‌ها نیازمند شیفت‌بندی هستیم، با توجه به این‌که تاکسی بیسیم بانوان در استان شناخته شده و تعداد افرادی که درخواست سرویس دارند قابل توجه است همچنین پاسخگویی به مردم در رأس فعالیت‌های ما قرار دارد بنابراین نمی‌توانیم شیفت‌بندی را از بین ببریم چراکه این کار نظم عمومی شبکه را به هم می‌زند.

اسلامی درخصوص مشکلات موجود در واحد بانوان تاکسی‌بیسیم خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که کمتر از یک ماه است که مدیریت این مرکز را برعهده گرفته‌ام، هفته گذشته جلسات هم‌اندیشی با رانندگان مرکز برگزار و مشکلات موجود بررسی شد و در صورت امکان برای حل آن‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

در سال‌های نه‌چندان دور، حضور زنان برای انجام فعالیت در فضاهای عمومی و بیرون از خانواده، مورد تأیید باورهای اجتماعی و دینی جامعه نبود اما امروزه شاهد این تحول در زمینه کار زنان هستیم که به‌عنوان یک سرویس‌دهنده خدمات شهری با در دست گرفتن فرمان تاکسی‌ها این سنت را که بعضی کار‌ها فقط برای مردان درنظر گرفته شده است از بین برده‌اند.

انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان