۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کتابداران، مروجان فرهنگ کتابخوانی هستند/ فعالیت ۸۰ کتابدار در کتابخانه‌های استان قزوین
کد خبر: ۱۱۵۱۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

کتابداران، مروجان فرهنگ کتابخوانی هستند/ فعالیت ۸۰ کتابدار در کتابخانه‌های استان قزوین

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به فعالیت ۸۰ کتابدار در استان گفت: کتابداران جزء اقشار مظلوم جامعه هستند که در سکوت کامل و بدون ادعا در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند.

کتابداران، مروجان فرهنگ کتابخوانی هستند/ فعالیت ۸۰ کتابدار در کتابخانه‌های استان قزوین
مهدی رمضانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به فرا رسیدن روز کتابدار اظهار کرد: 24 آبان، سالروز رحلت مفسر بزرگ قرآن علامه طباطبایی به نام روز "کتاب، کتابخوانی و کتابدار" اختصاص پیدا کرده که اقدام ارزشمندی است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: کتابداران به عنوان مشاوران امین، در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، زحمات زیادی متقبل می‌شوند و جزء اقشار مظلوم جامعه هستند که در سکوت کامل و بدون ادعا فعالیت می‌کنند.
وی تصریح کرد: حدفاصل 23 تا 30 آبان ماه به عنوان هفته کتاب نامگذاری شده به همین مناسبت در طول این هفته بیشتر به مباحث حوزه کتاب و مطالعه پرداخته می‌شود و برنامه‌های متنوعی از سوی دستگاه‌های فرهنگی استان تدارک دیده شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به تعداد کتابداران فعال در استان گفت: کل نیروی فعال در مجموعه کتابخانه‌های استان، 105 نفر است که از این تعداد، 80 نفر کتابدار هستند.
وی تصریح کرد: کتابداران فعال در استان، افرادی جوان، خلاق، پویا و دارای تحصیلات هستند از این رو جزء استان‌های مطلوب به لحاظ وضعیت تخصص کتابداران هستیم.
رمضانی تاکید کرد: با توجه به فعالیت نیروهای کیفی و مطلوب در استان، کتابخانه‌ها نیز از کیفیت بالایی برخوردارند و تعداد اعضای کتابخانه‌ها، گویای این مطلب است.
این مسئول عنوان کرد: بسیاری از نقاط جمعیتی حائز اهمیت، فاقد فضای تخصصی کتابخانه‌ای هستند به طور مثل شهر بیدستان با بیش از 20 هزار نفر جمعیت و خاکعلی فاقد کتابخانه هستند و اقبالیه با 60 هزار نفر جمعیت دارای فضای کتابخانه‌ای استیجاری بود اما با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر اقبالیه، پس از 23 سال این شهر دارای کتابخانه مستقل و ثابت می‌شود.
وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع نقاط مختلف استان که دارای جمعیت حائز اهمیت هستند شناسایی شده تا در فاصله زمانی کوتاه مراکز مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود.
این مسئول یادآور شد: بر اساس چشم انداز سال 1404 در حدود 35 درصد مردم باید عضو فعال کتابخانه باشند به عبارتی اگر جامعه آماری قزوین را یک میلیون نفر در نظر بگیریم باید 350 هزار نفر از جمعیت استان، کتابخوان حرفه‌ای باشند.
رمضانی خاطرنشان کرد: طبق شاخصه‌های تعیین شده در سند نهضت مطالعه کشور، سرانه کتاب به ازاء هر 100 نفر باید 400 جلد کتاب باشد و سرانه زیر بنای مطالعه باید به ازاء هر 100 نفر 8 مترمربع باشد در حالیکه کل فضای مطالعاتی استان 28 هزار مترمربع است که با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
رمضانی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی پاسخگوی نیاز استان جهت رسیدن به نقطه مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: امیدوارم با همراهی و همگرایی مجموعه نهادهای فرهنگی و دلسوزان این حوزه، شاهد ایجاد تحولات مناسب در عرصه کتاب و کتابخوانی باشیم.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان