۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین هرساله یک و نیم متر آب سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین کاهش می‌یابد
کد خبر: ۱۱۵۱۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

فرماندار قزوین:

هرساله یک و نیم متر آب سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین کاهش می‌یابد

فرماندار قزوین گفت: سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین سالانه یک و نیم متر کاهش می‌یابد.

هرساله یک و نیم متر آب سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین کاهش می‌یابد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، سید علی موسوی، فرماندار قزوین در جلسه اتاق فکر آب استان که صبح امروز(یکشنبه) با حضور استاندار و معاونان عمرانی و پشتیانی استانداری در فرمانداری گفت: هم اکنون افت سطح آب‌های زیرزمینی از جمله دشت قزوین با کاهش یک و نیم متر در سال از حد متوسط بیشتر است.
وی در ادامه افزود: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی افت شدید ذخیره مخازن، فرونشست زمین، پیشروی آب شور و ورود پس آب‌های شهری و صنعتی به منابع آبی پاک را در پی خواهد داشت.
فرماندار قزوین ادامه داد: بحران کم آبی در آینده رکود بخش صنعت، کاهش تولید محصولات کشاورزی و در نتیجه تبعات اجتماعی مانند مهاجرت و بیکاری را در پی خواهد داشت.
وی ابراز کرد: با توجه به تغییر نگرش دولت و افزایش توجه به حفاظت از منابع آبی، طی سال‌های اخیر در زمینه پیش بینی راهکارهای لازم به منظور جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، آگاه‌سازی کشاورزان و بهره برداران و تغییر سیاست های سد و سازه در کشور صورت گرفته است.

شورای حفاظت از منابع آبی تشکیل می‌شود

موسوی در ادامه تشکیل شورای حفاظت از منابع آبی را از جمله برنامه‌های پیش بینی شده به منظور استفاده بهینه از این نعمت خدادادی خبر داد و اضافه کرد: با تشکیل این شورا و به منظور حفاظت، نظارت و کنترل منابع آبهای زیرزمینی، طی یکسال گذشته ضمن اخذ 40 دستور قضایی 36 حلقه چاه مسدود شده است.
وی یادآور شد: از یکصد و 57 حلقه چاه آب شناسایی شده در دشت قزوین یکصد حلقه آن خارج از سفره‌های آب دشت قزوین واقع شده و مابقی از این منابع تغذیه می‌شوند.
رئیس شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور کنترل، حفاظت و نظارت بر آب‌های سطحی این شهرستان تصریح کرد: رسیدگی به اختلاف حقابه روستایی، شناسایی پمپاژهای غیر مجاز از رودخانه‌ها، شناسایی اراضی تصرف شده در حاشیه رودخانه‌ها، جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی و شناسایی و اخطار به متجاوزان به حریم رودخانه‌ها از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه صورت گرفته است.
فرماندار قزوین در بخش دیگری از سخنانش در الویت قرار گرفتن تامین آب شرب روستایی در اعتبارات امسال را از جمله برنامه‌های مدیریت منابع آبی در این شهرستان اعلام کرد و گفت: هم اکنون آب شرب شهرهای معلم کلایه، رازمیان و ناحیه متصل شهری ناصر آباد دارای مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود.
وی در پایان تصریح کرد: تامین آب شرب شهرقزوین، مدیریت آب رودخانه شاهرود و آب تخصیصی از سد طالقان و کانال آبیاری دشت قزوین از جمله موضوعاتی است که در شهرستان قزوین باید مد نظر قرار گیرد.
انتهای پیام/2002

منبع: روابط عمومی فرمانداری قزوین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان