۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت مکروه است؟
کد خبر: ۱۱۵۱۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پوشیدن لباس سیاه در حال نماز و غیر حال نماز مکروه است

پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت مکروه است؟

در این گزارش با توجه به احادیث و سیره اهل بیت(ع) به سوالی پیرامون کراهت یا استحباب پوشیدن لباس مشکی در عزای معصومین پاسخ داده می‌شود.

پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت مکروه است؟
به گزارش سرویس فرهنگی  صبح قزوین ، به همان اندازه که اصل پوشش بدن با لباس لازم و زینت آدمی به حساب می آید به همان مقدار انتخاب رنگ لباس نیز اهمیت خاص خود را دارد و می‌تواند معرف روحیات افراد باشد.
پوشش مشکی وقتی مناسب است که انسان در دل، غمی بزرگ چون فراق عزیزی را داشته باشد و اگر او به پوشیدن لباس سیاه روی می آورد به این دلیل است که می خواهد با نشان دادن این نماد به دیگران بفهماند که خاطره دار اندوه بزرگی است و حداقل دوست ندارد تا وقتی دلش به عزاداری مشغول است، لباس روشن و شاد بپوشد.
هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم و صفر که ماه عزای امام حسین سلام الله علیه است، غم و اندوهی بزرگ در دل های شیعیان می نشیند و پیروان مکتب حضرت علاوه بر برپایی عزاداری های گسترده، به پوشیدن لباس سیاه روی می آورند تا نشان دهند که در غم این حادثه بزرگ اندوه بار شریک اند.

رنگ سیاه، پرنمود ترین نشانه عزا و ماتم است
در این باره که شیعیان مکتب امامت، می بایست هنگام شادی اولیای خدا شاد و هنگام غم آن ها غمگین باشند، روایت هایی نقل شده است.
امام صادق(ع) فرمود: "رحم اللَّه شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا و عجنوا بماء ولایتنا یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا "(1) یعنی: خدا رحمت کند شیعیان ما را که از زیادی گل ما به وجود آمده و با آب محبّت ما خمیر شده ‏اند، در غم ما غمگین و در شادی ما شادمان اند.
و یکی از نماد های شریک بودن در غم این است که لباس شاد را از تن در آورده رخت عزا که لباس سیاه است بر تن کنیم و می دانیم از سیاهی رنگی بالاتر وجود ندارد. پس رنگ سیاه، پرنمود ترین نشانه عزا و ماتم است.

توصیه به پوشیدن لباس سیاه در ماه های محرم و صفر، ریشه دینی دارد
اضافه بر این، توصیه به پوشیدن لباس سیاه در ماه های محرم و صفر که به ماه های عزاداری سالار شهیدان معروف است، ریشه دینی دارد.
مرحوم میرزا جواد تبریزی از مراجع درگذشته، تحقیق جامعی در این باره انجام داده است، ایشان پوشیدن لباس سیاه در ایام محرم و عاشورا و نیز روزهای شهادت مربوط به شهادت معصومین سلام الله علیهم اجمعین را از شعائر دین می داند که ریشه در حدیث معروف" فإن شیعتهم یفرحون لفرحهم و یحزنون لحزنهم. " شیعیان با خوشحالی اولیاء دین خوشحال و هنگام ناراحتی اشان محزون اند، دارد.
در این تحقیق و در توجیه پوشیدن لباس سیاه و یا استفاده از پارچه های سیاه در مکان های عمومی چون مساجد و حسینه ها در این دو ماه عزا، به نکاتی بر می خوریم که بیان آن مناسب است.

پوشیدن لباس سیاه در حال نماز و غیر حال نماز مکروه است
نویسنده بعد از ذکر دو دسته روایت مبنی بر این که نماز خواندن با لباس سیاه مکروه است و یا به طور کلی پوشیدن لباس سیاه حتی در غیر حال نماز هم مکروه است آورده: "لا یبعد استثناء لبس الأسود فی مأتم الحسین(ع) من هذه الأخبار، لما استفاضت به الأخبار من الأمر بإظهار شعائر الأحزان"؛ اظهار و اعلان نشان ماتم و عزا برای سید شهیدان که بر گرفته از اخبار است و آن را زنده نگاه داشتن شعائر دینی می داند، دلیلی بر استثناء شدن پوشیدن لباس سیاه است.
در ادامه این تحقیق آمده است: "إنّ فی لبس المؤمنین الثیاب السوداء فی وفیات الأئمه(علیهم السّلام) و بالخصوص فی أیام محرم الحرام و شهر صفر إظهاراً لمودتهم و حبهم لأهل البیت(علیهم السّلام) فیحزنون لحزنهم، و إنّ هذا العمل من المؤمنین إحیاء لأمر أهل البیت(علیهم السّلام)، و قد روی عنهم علیهم السّلام: "رحم اللّه من أحیا أمرنا"
در پوشش سیاه مومنین در روزهای شهادت امامان سلام الله علیهم اجمعین و به خصوص در روزهای محرم و صفر نشانه و اظهار دوستی به اهل بیت علیهم السلام است.

بقای اسلام به دو ماه محرم و صفر است، زیرا حقیقت اسلام و ایمان با واقعه کربلا زنده شد
شیعیان با حزن ایشان محزون می شوند و چنین کاری، زنده نگاه داشتن امر اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین است، زیرا که از ایشان روایت شده است: خدا رحمت کند کسی که امر ما را زنده نگاه می دارد.
و به این جمله اشاره شده است که: " کان هذا الأمر فی حد نفسه إحیاءً لأمره(ع)، و لهذا اشتهر أنّ بقاء الإسلام بشهری محرم و صفر، و ذلک لأن حقیقه الإسلام و الإیمان قد أُحییت بواقعه کربلاء، " این کار فی نفسه زنده نگاه داشتن امر امام سلام الله علیه است.
به همین دلیل مشهور شد که بقای اسلام به دو ماه محرم و صفر است، زیرا حقیقت اسلام و ایمان با واقعه کربلا زنده شد.در پایان به توصیه مرجع دینی اشاره می کنیم.
"و أقیموا شعار الحزن فی أیام مصیبته، فإنّ الملائکه بکت و تبکی علیه، و إنّ الله سبحانه و تعالی یرید إبقاء هذا الدلیل، و یتمّ ذلک بإقامه مجالس العزاء، و الاشتراک فیها و البکاء، و لبس السواد فی أیام استشهاده و فی وفیات الأئمه(علیهم السّلام) و بالخصوص فی شهری محرم و صفر، فأحیوا هذا الأمر و حافظوا علیه، فإنّ الأرض و السماء بکت علی الحسین(ع)، و إنّ الملائکه تبکی علیه إلی یوم القیامه. (2)
یعنی: به پا دارید شعار حزن و اندوه را در روزهای مصیبت ابا عبد الله(ع) زیرا که فرشتگان بر او گریه کردند و گریه می کنند و خدای متعال اراده کرده است تا این دلیل و حجت ابقاء باشد و ابقاء آن به بر پایی مجالس عزاء و شرکت در آن همراه با گریه و پوشیدن لباس در روزهای شهادت.... و به خصوص در دو ماه محرم و صفر است..
این حال دختر پیامبر صلوات الله علیهما است که در فقدان پدرش چنین نوحه می کند: " یَا أَبَتَاهْ انْقَطَعَتْ بِکَ الدُّنْیَا بِأَنْوَارِهَا وَ زَوَتْ زَهْرَتُهَا وَ کَانَتْ بِبَهْجَتِکَ زَاهِرَه فَقَدِ اسْوَدَّ نَهَارُهَا فَصَارَ یَحْکِی حَنَادِسَهَا رَطْبَهَا وَ یَابِسَهَا یَا أَبَتَاهْ لَا زِلْتُ آسِفَه عَلَیْکَ "(3)؛ پدر! رفتی و با رفتن تو، دنیا روشنی‏های خویش را از ما برگرفت و نعمت و خوشی‏اش را از ما دریغ کرد. جهان، به حسن و جمال تو، روشن و درخشان بود [ولی اکنون با رفتن تو] روز روشن آن سیاه گشته و تر و خشکش حکایت از شب‏های بس تاریک دارد پدر! حزن و اندوه، همواره، ملازم من است...
پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمه نه تنها کراهت ندارد، بلکه چون تعظیم شعایر اسلامی است، دارای اجر الهی است 
پس آیا می توان با وجود چنین حال و نوحه هایی، در روزهای یادآوری آن بزرگان، به پوششی روی آوریم که مناسب مجالس خوشی و شادی است! خصوصا وقتی اولیاء خدا خود با بیان چنین کلماتی غم درون خود را ابراز می کنند!
آیت الله بروجردی(ره)، روز عاشورا قبای سیاه بر تن میکردند
بنابراین، پوشیدن لباس سیاه در مصیبت و عزای ائمه مخصوصاً حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه نه تنها کراهت ندارد، بلکه چون از مصادیق تعظیم شعایر اسلامی و باعث زنده نگه داشتن اهداف قیام کربلا است، دارای ثواب و اجر الهی است و بزرگانی همچون آیتالله العظمی بروجردی رحمت الله علیه، روز عاشورا قبای سیاه بر تن میکردند.
توصیه آیت الله بهجت برای پوشیدن لباس مشکی در ایام محرم
در پایان به توصیه ای از آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه اشاره می کنیم که فرمود: "در ایام محرم پوشیدن لباس مشکی گناه ندارد و مکروه نیست، بلکه خوب است و رجحان دارد". (4)
پی نوشت ها:
1. انصاری محلاتی، محمد رضا و صابری یزدی، علی رضا، ترجمه الحکم الزاهره، قم، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، سال 1375 ه ش، ص 468.
2. تبریزی جواد، رساله فی لبس السواد - الأنوار الإلهیه-قم، انتشارات دار الصدیقه الشهیده سلام الله علیها، چاپ اول، سال 1425 ه ق، از ص 65 تا 72.
3. علامه مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ مکرر، ج‏43، ص 176.
4. آیت الله بهجت، استفتائات، ج2، سوال 1622.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان