۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین آرامش بعد از ازدواج در سایه شناخت و آگاهی پیش از ازدواج
کد خبر: ۱۱۵۱۴۱ نویسنده: گل‌عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

آرامش بعد از ازدواج در سایه شناخت و آگاهی پیش از ازدواج

شناخت و آگاهی اصولی و در چارجوب خانواده، شاید تنها عامل تضمین کننده خوشبختی و سعادت در زندگی نباشد اما بدون شک نقش تاثیر گذاری در درک شخصیت طرف مقابل و بروز عکس العمل مناسب در مواجهه با شرایط مختلف دارد.

آرامش بعد از ازدواج در سایه شناخت و آگاهی پیش از ازدواج
به گزارش صبح قزوین ؛
با چهره‌ای درهم و گرفته، گوشه‌ای از پارک، دور از بقیه روی صندلی نشسته بود.
هوا سرد بود اما انگار سوز سرمای دلش بیشتر آزارش می‌داد. کنارش که نشستم گویی منتظر بود تا سوالی بشنود و هزاران حرف ناگفته را که مدتها بر روی دلش سنگینی می‌کرد، به زبان آورد. 
25 ساله بود و متاهل، اما چهره‌اش تکیده‌تر نشان می‌داد، صمیمیت من زمینه‌ای شد تا سفره غمدار دلش را پیش رویم، باز کند.
وقتي 23 سالم بود به خواستگاریم آمد. غریبه بود و شناختی از او نداشتیم. همسایه ما دختر خاله‌اش بود. روزی که برای مهمانی به خانه آنها آمده بود به صورت اتفاقی چشمش به من افتاده و به قول آن‌ روزهایش، یک دل که نه، صد دل شیفته من شده بود.
وقتی دختر خاله‌اش برای خواستگاری به منزل ما آمد مادرم که انگار، مدتها منتظر آمدن خواستگار برای من بود، از ذوق و شوق فراوان نمی‌دانست چه کار باید کند.
خانم همسایه از کمالات پسر خاله‌اش می‌گفت و من و مادرم هر لحظه خوشحال‌تر می‌شدیم.

گویی غنیمتی گرانبها و فرصتی بی‌نظیر نصیبم شده بود. بخت را یار خود می‌دیدم و غرق در رؤیاهایم، به خوشبختیم در فرداها می‌اندیشیدم.
خوشحال و سرمست لحظه شماری می‌کردم تا همراه خانوده‌اش به منزل ما بیایند. آخر همه دخترهای هم سن و سال من در فامیل، ازدواج کرده و من بزرگترین دختر فامیل بودم.
مادرم همیشه از آینده من ابراز نگرانی می‌کرد، با اینکه سن زیادی نداشتم ولی صحبت‌های مادرم و نگرانیش موجب شده بود که حس کنم دیگر فرصتی برای ازدواج برایم باقی نمانده است به همین دلیل وقتی بهمن به خواستگاریم آمد از شوق زیاد، از همان روزهای نخست عاشقش شدم.
پدرم نیز به واسطه اعتماد به خانم همسایه، وقتی حرف از تحقیق به میان آمد گفت؛ تحقیق کردن نمی‌تواند خیلی گویای حقیقت باشد چرا که اگر از دوستانش بپرسیم همه از خوبی‌هایش می‌گویند و اگر از دشمنانش جویا شویم به طور حتم از او بدگویی خواهند کرد پس دخترم، توکل به خدا کن و اگر به دلت نشسته جواب مثبت را بده"
من نیز که حرف‌های زیبای بهمن به دلم نشسته بود بدون هیچ تردیدی جواب مثبت را اعلام کردم.
روزهای شیرین خواستگاری تمام شد ما رسما عقد کردیم روزهای نخست پس از عقد، همه چیز خوب بود اما بعد از مدتی با عادی شدن زندگی، تازه متوجه رفتارهای بدش شدم.
عصبی بود و تند مزاج، اصلا اهل نازکشی نبود و می‌گفت نباید به زن‌ها رو داد. اگر قهر می‌کردیم باید من پیش‌قدم می‌شدم وگرنه هرگز راضی به آشتی کردن نمی‌شد.
اینها فقط گوشه‌ای از رفتارهای زننده او بود و وحشتناک‌تر از همه آنکه تا عصبانی می‌شد و حرفی مخالف نظرش می‌شنید، دستش را به رویم بلند می‌کرد.
وقتی از رفتارش برای مادرم گله و شکایت می‌کردم در جواب می‌گفت، همه مردها مثل هم هستند باید صبر کنی، بعد از ازدواج خلقش آرام و رفتارش اصلاح می‌شود.
اما مشکلات ما محدود به رفتارهای همسرم نبود چراکه بی توجهی خانواده او نسبت به رسم و رسومات ما و رفتار نا‌مناسب و غیر محترمانه والدینش با خانواده‌ام مزید علت شده، مرا در بهبوهه ازدواج دچار تردید کرده بود اما با اصرار مادرم ازدواج کردم زیرا او می‌گفت؛ طلاق در خاندان ما رسم نیست و با اینکار آبروی ما در کل فامیل می‌رود بس به ناچار به خانه بخت رفتم.
حال پس از گذشت دو سال زندگی مشترک و آشکار شدن صفات و ویژگی‌های منفی دیگرش همچون، شب نشینی‌های طولانی مدت و هرشب او با دوستانش، بی‌مسئولیتی او نسبت به تعهدات زندگی مشترک و تلاش بی‌نتیجه من در تغییر آنها، آرامش از زندگیم سلب شده و نمی‌دانم چه کنم.
شنیدن داستان تلخ این خانم که نشان از بی‌تدبیری در مهم‌ترین مسئله زندگی داشت، گویای اهمیت شناخت و آگاهی افراد نسبت به یکدیگر پیش از شروع زندگی است. امری که در زمان تحقیقات اگر اصولی و منطقی انجام می‌شد، قابل شناسایی بود و امکان پیشگیری از پیامدهای بعدی آن وجود داشت.
شناخت و آگاهی شاید تنها عامل تضمین کننده خوشبختی و سعادت در زندگی نباشد اما بدون شک نقش تاثیر گذاری در درک شخصیت طرف مقابل و بروز عکس العمل مناسب در مواجهه با شرایط مختلف دارد.
لزوم آگاهی و شناخت پیش از ازدواج
حجت الاسلام علیرضا عباسی، کارشناس امور خانواده و مدیر موسسه انشاء در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به لزوم کسب آگاهی و شناخت پیش از ازدواج می‌گوید: افرادی که تمایل به ازدواج دارند باید پیش از ازدواج، آگاهی خود را پیرامون مباحث مختلف مرتبط با زندگی مشترک، افزایش دهند.
وی ادامه داد: شناخت در مورد جنبه‌های مختلف رفتاری و ویژگی‌های فردی زنان و مردان نسبت به یکدیگر، آگاهی نسبت به جوانب مختلف زندگی و لوازم مورد نیاز برای داشتن زندگی موفق از انواع آگاهی‌های لازم است که با انجام مشاوره درست به کمک مشاوران امین و دارای صلاحیت تا حدود زیادی محقق می‌شود.
عباسی، عدم آگاهی هر یکی از زوجین نسبت به ماهیت زندگی مشترک را نکته‌ای مهم ذکر کرد و گفت: این موضوع در بسیاری از مواقع برای افراد مشکل ساز می‌شود زیرا بسیاری از زوجین پیش از شروع زندگی، تصویر ذهنی و خیالی برای خود ترسیم نموده‌اند به ویژه در عصری که فیلم‌ها افراد را تربیت و بزرگ می‌کنند و آنها تصویری فیلم‌گونه نسبت به زندگی خود دارند.
ترسیم تصاویر ذهنی و خیالی بسیاری از زوجین پیش از شروع زندگی مشترک
کارشناس امور خانواده تصریح کرد: سریال‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی تصاویری غیر واقعی از زندگی برای مخاطبان به نمایش می‌گذارند و جوانان با همین تصورات، پا به زندگی مشترک می‌گذارند اما به محض مواجه شدن با مشکلات و سختی‌های زندگی دچار شوک می‌شوند چرا که حقیقت زندگی، مغایر با تصورات ذهنی آنهاست.
وی افزود: حال اگر همه این مسائل را به موضوعی دیگر همچون دوستی پیش از ازدواج و ایجاد علقه و وابستگی گره بزنید به طور قطع انتظار و توقعات فرد از طرف مقابل، افزایش می‌یابد زیرا در فضای دوستی، توقعات و نوع مسئولیت با فضای زندگی و نوع انتظارات آن متفاوت است.
مدیر موسسه انشاء تاکید کرد: آگاهی پیدا کردن در مورد آغاز زندگی مشترک، اهمیت زیادی دارد و مثل آن است که فردی وارد استخر شود اما نداند که ممکن است خیس شود لذا با هر قطره آبی که به رویش ریخته می‌شود عصبانی شده و اعتراض می‌کند در حالی‌که رفتن به استخر و خیس شدن امری بدیهی است.
وی خاطرنشان کرد: زوج‌ها باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که یکی از ویژگی‌های بارز زندگی، روبرو شدن با مشکلات است و خدای متعال افراد را به تشکیل زندگی مشترک فراخوانده تا با چشیدن جنسی دیگر از سختی‌ها، رشد کنند.
۹۰ درصد طلاق‌ها ناشی از عدم شناخت زوج‌ها نسبت به یکدیگر است
مهدیه صادق پور، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: ازدواج امر مهم و سرنوشت سازی است که کامیابی و شکست در آن، تاثیر به‌سزایی در زندگی آینده افراد دارد.
وی افزود: همسر خوب و موافق، زندگی را قرین آرامش و آسایش کرده و زمینه را برای پرورش استعدادهای درونی و ترقی فراهم می‌سازد اما بر عکس شکست در ازدواج، موجب یاس و دلسردی شده و مانع شکوفایی استعدادهای درونی فرد می‌شود.
لزوم توجه به ملاک‌ها و معیارهای گزینش همسر
صادق‌پور خاطرنشان کرد: برای انتخاب همسر باید معیارهایی را در نظر داشت تا بر اساس آن فرد مناسب‌ را انتخاب کرد، معیارهای مناسب که شامل تناسب اعتقادی مذهبی، فرهنگی، خلقی، ظاهری، سنی، هوشی و سلامت جسمانی، عقلانی و روانی است.
وی، معیار همسر شایسته و هدف از تشکیل زندگی برای گزینش همسر را گام اول رسیدن به شناخت و همانندِ داشتنِ چراغ روشن برای وسیله نقلیه در تاریکی توصیف کرد و گفت: مرحله دوم، تحقیق است که باید تمام جوانب طرف مقابل از جمله روحیات، برخوردها و گذشته فرد مقابل مورد بررسی قرار گیرد زیرا تاثیر مستقیم در زندگی آینده افراد خواهد داشت.
کارشناس ارشد روانشناسی، برداشت و بازخورد اولیه در جلسات خواستگاری و در ادامه، گفتگوی مستقیم را مرحله سوم و چهارم رسیدن به شناخت ذکر کرد و افزود: آخرین مرحله شناخت قبل ازدواج و مهم‌ترین و موثرترین آن، دیدار و گفتگوی مستقیم می‌باشد که هر چه تعداد جلسات گفتگو بیشتر باشد به همان نسبت، شناخت بیشتری حاصل می‌شود.
نکاتی که باید جدی گرفته شوند
وی عنوان کرد: بیان خط مشی کلی در زندگی آینده، گفتگو در مورد اهداف آینده، بیان صادقانه صفات، اخلاق و خصوصیات فرد، بیان خواسته‌ها و انتظارات طرفین از یکدیگر، بیان عیب، نواقص و بیماری‌های خود، طرح نظرات درباره شیوه تربیتی فرزندان، دیدن زیبایی‌های ظاهری بدون سوء نیت از جمله مسائل مهمی است که باید در گفتگوی پیش از ازدواج مورد توجه قرار گیرد.
صادق‌پور تصریح کرد: اگر زن و مرد شخصیت یکدیگر را بشناسند، می‌توانند در کنار یکدیگر رشد کرده و نقاط ضعف خود را برطرف کنند.
وی با اشاره به رابطه مستقیم بین افزایش شناخت شخصیت همسر با کاهش میزان تنش‌های اجتماعی و خانوادگی و افزایش احساس رضایت از زندگی گفت: مهم‌ترین عامل بروز اختلالات زناشویی، نداشتن آگاهی و شناخت زوجین از ویژگی‌های یکدیگر است.
کارشناس ارشد روانشناسی تاکید کرد: شناخت پیش از ازدواج عامل نسبی است اما در کل، از ایجاد طلاق جلوگیری می‌کند، معمولا افراد با آشنایی پیش از ازدواج به شناخت اولیه نسبت به یکدیگر می‌رسند و حضور خانوادها در این امر، موجب جلوگیری از رفتار و تصمیم احساسی می‌شود تا منطقی‌تر و کنترل شده رفتار کنند.
وی تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد طلاق‌ها ناشی از عدم شناخت زوج‌ها نسبت به یکدیگر است و زوجین پس از ازدواج متوجه می‌شوند که شناخت ناکافی نسبت به طرف مقابل داشته‌اند .
صادق پور با اشاره به ویژگی‌های یک مشاور خوب گفت: به همان اندازه که مشورت کردن اهمیت دارد، انتخاب مشاور نیز مهم است و مشاور باید در کنار داشتن تخصص، دانش، آگاهی و تجربه کافی، متدین و پرهیزکار باشد چراکه در مقابل آنچه می‌گوید خود را در پیشگاه خداوند، مسئول می‌بیند.
ازدواج يكي از مهم‌ترين تصميمات در طول زندگي هر فرد است. اما اين تصميم زماني بايد گرفته شود، كه اطلاعات و دانسته‌هاي افراد در برابر بزرگي اين تصميم اندك و ناتمام است همین امر موجب شده تا امروزه کارشناسان بر لزوم مشاوره قبل از ازدواج و آشنايي درست و شناخت صحيح دختر و پسر از يکديگر و در چارچوب قوانين خانوادگي و اجتماعي تأکيد کنند.
آگاهی از علایق، توانمندی‌ها و نواقص خود همچنین آگاهی از ساختار روانی زن و مرد و داشتن اطلاعات در مورد نقش‌ها و وظایف خود در زندگی مشترک و به طور کلی آگاهی زوجین از آنچه باعث تحکیم یا تخریب ارتباط در زندگی زناشویی می‌شود، به موفقیت آنها در زندگی مشترک کمک می‌کند.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان