۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین احداث کارخانه فولاد در قزوین بزرگترین فاجعه محیط زیستی/ پیوست محیط زیستی برای اجرای طرح‌های عمرانی ضروری است
کد خبر: ۱۱۵۱۴۰ نویسنده: محمد اله‌موتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

فعال محیط زیست در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد

احداث کارخانه فولاد در قزوین بزرگترین فاجعه محیط زیستی/ پیوست محیط زیستی برای اجرای طرح‌های عمرانی ضروری است

یک فعال محیط زیست با بیان اینکه احداث کارخانه فولاد در قزوین بزرگترین فاجعه محیط زیستی است، گفت: تمام طرح‌های عمرانی در استان قزوین باید پیوست محیط زیستی داشته باشند.

احداث کارخانه فولاد در قزوین بزرگترین فاجعه محیط زیستی/ پیوست محیط زیستی برای اجرای طرح‌های عمرانی ضروری است
محمد اله‌موتی، فعال محیط زیست در استان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی   صبح قزوین ، درباره تهدیدات محیط زیستی قزوین اظهار کرد: وضعیت محیط زیست در سراسر کشور با شرایط بحرانی مواجه است و استان قزوین نیز از این امر مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه محیط زیست با اکثر حوزه‌ها در استان ارتباط مستقیم دارد، ابراز کرد: هم‌اکنون با یکی از فجیع‌ترین فرونشست‌ها در دشت قزوین روبرو هستیم که کانون ریزگرد شده است.
این فعال محیط زیست در ادامه افزود: امروز به واسطه این ریزگردها هوا آغشته به ذرات معلقی شده که انواع سموم در آن وجود دارد، این سموم نیز به واسطه زباله‌هایی است که مردم در فضای طبیعت رها کرده‌اند.
وی با اشاره به موضوع پسماند در استان اذعان کرد: خوشبختانه در سیستم دولتی جریانی در استان وجود دارد که در موضوع پسماند قویتر از حوزه‌های دیگر محیط زیستی وارد شده است.

نباید به واسطه پول‌زا بودن تفکیک زباله‌ مردم را تشویق به تولید بیشتر زباله کرد


اله‌موتی ادامه داد: اجماعی هماهنگ در استان با راه‌اندازی سایت محمدآباد به دنبال رفع معضل جمع آوری زباله‌هاست؛ البته در این سایت با وجود اشکالاتی، تفکیک واقعی انجام نمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: در سایت محمدآباد باید با تغییر فناوری زباله سوزها در بهبود عملکرد آن قدم برداشته شود؛ زیرا کمپوست تولید شده در این مکان به عنوان کود برای کشاورزان قابل استفاده نیست.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه نباید به واسطه پول‌زا بودن روند تفکیک زباله‌ها مردم را تشویق به تولید بیشتر زباله کرد، ابراز داشت: باید این هشدار به مردم قزوین داده شود که حجم بالای زباله برای هیچ استانی افتخار نیست.
وی گفت: متاسفانه در حوزه آموزش تفکیک زباله‌ها به شهروندان ضعیف عمل شده است باید از توان نهادهای غیردولتی برای تشویق مردم به تولید زباله کمتر استفاده شود.
اله‌موتی با بیان اینکه بحث منابع آبی استان از نگرانی‌های مهم است، تصریح کرد: درباره کمبود آب دشت قزوین جلسات زیادی برگزار شده اما در عمل اقدام تاثیرگذاری در این حوزه انجام نشده است.
وی افزود: مدیران ما برای توجیه کردن مردم در حوزه کم آبی به دنبال طرح‌هایی می‌روند که حمایت رسانه‌ای داشته باشد.

وجود کم آبی، زمینه ساز خشکسالی تالاب اوان خواهد شد


این فعال محیط زیست عنوان کرد: یکی از مشکلات در حوزه کم آبی احداث 2500 چاه غیرمجاز در دشت قزوین است در صورتیکه آمار غیررسمی و تخمین‌های میدانی تعداد چاه‌های غیرمجاز را بیشتر از این میزان نشان می‌دهد.
وی گفت: هم‌اکنون تالاب الله آباد در استان تبدیل به کانون ریزگردها شده که برنامه‌ریزی خوبی برای اِحیای آن انجام شده، خواسته ما رسیدگی به تالاب اوان است که همین شرایط را دارد.
اله‌موتی با بیان اینکه تالاب اوان از 2 منظر قابل توجه است، ابراز کرد: به واسطه کم آبی خشکسالی این تالاب را تهدید می‌کند.
وی در ادامه افزود: نکته دوم درباره این تالاب حفظ حجم آب مناسب آن است اما به دلیل رسیدگی ضعیف شاید در آینده نزدیک تبدیل به یک مرداب شود، با ادامه این وضعیت در سال‌های آتی ما این تالاب را از دست می‌دهیم.
این فعال محیط زیست کارخانه سیمان و نیروگاه شهید رجایی را تهدیدات بزرگی برای محیط زیست استان دانست و گفت: امروز مدیران ما حاضر به هزینه کردن برای حل معضل آلودگی این مکان‌ها نیستند.
وی ادامه داد: تمام طرح‌های عمرانی در استان قزوین باید پیوست محیط زیستی داشته باشند، یعنی یک کارشناس محیط زیست پیش از اجرای طرح‌ها در استان پیوست آنها را مورد بررسی قرار دهند.
اله‌موتی افزود: با شروع طرح‌ها امکان متوقف کردن آن از سوی محیط زیست وجود ندارد و باید با سازمان مربوطه همراه شود، برای نمونه امروز برای سوخت کارخانه سیمان قصد استفاده از زباله سوزها دارند اما این سیستم به خوبی طراحی نشده و برای محیط زیست استان یک خطر است.
وی با اشاره به طرح سدسازی برای ذخیره سازی آب در استان اذعان کرد: طرحی برای سدسازی روی رودخانه شاهرود وجود دارد همچنین سد الموت در اولویت این طرح‌هاست.

امروز 10 رودخانه شاهرود هم کفاف دشت قزوین را نمی‌دهد

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: سدسازی در این منطقه یک اشتباه مهلک محیط زیستی است، زیرا بخش اعظم زندگی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، امروز 10 رودخانه شاهرود هم کفاف دشت قزوین را نخواهد داد.
وی با بیان اینکه طرح احداث کارخانه فولاد در قزوین بزرگترین فاجعه محیط زیستی است، گفت: این موضوع زمینه اعتراض سازمان‌های مردم نهاد را فراهم کرده است زیرا چند نسل آینده را در استان تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
اله‌موتی تصریح کرد: زمانی که ما به واسطه بحران شدید آب در حال از دست دادن دشت قزوین هستیم چرا باید به سمت راه اندازی آب برترین صنایع کشور حرکت کرده و با تامین آب برای آن به هر قیمتی بخواهیم برای 1500 نفر ایجاد اشتغال کنیم.
وی افزود: البته گفته شده قسمتی از آب مورد نیاز این کارخانه از پساب شهری تامین می‌شود اما منابع آبی ما محدود و این طرح ریسک بزرگی است، متاسفانه در این طرح‌ها محیط زیست دور زده می‌شود.
این فعال محیط زیست ادامه داد: باید مانع از احداث کارخانه فولاد در استان شد زیرا در این صورت شهر قزوین تبدیل به یک مکان غیرقابل سکونت خواهد شد و مردم مجبور به مهاجرت می‌شوند.
وی گفت: کارخانه‌های فولاد در تمام دنیا نزدیک منابع سرشار آب راه اندازی می‌شوند، قزوین اگر کنار دریا بود با ایجاد فناوری‌هایی احداث این کارخانه بلامانع می‌شد اما با شرایط امروز استان نباید به این صنعت فکر کرد.
اله‌موتی یادآور شد: برای نمونه طرح اولیه احداث کارخانه فولاد اصفهان نزدیک ساحل خلیج فارس بود اما به واسطه برخی اظهارنظرهای خاص این کارخانه در اصفهان راه اندازی شد، تخمین زده شده دشت اصفهان تا 20 سال آینده غیرقابل سکونت می‌شود.
وی تاکید کرد: دولت هزینه‌ای که برای انتقال آب و راه اندازی این کارخانه مدنظر دارد می‌تواند با همکاری سازمان‌های مردم نهاد کارگاه‌های کوچک راه اندازی کرده و همان تعداد شغل را ایجاد کند.

هر اتوبوس واحد بیش از 200 برابر خودروی شخصی محیط زیست را آلوده می‌کند

این فعال محیط زیست اضافه کرد: راه اندازی کارخانه فولاد یعنی از بین بردن تمام بسترهای موجود برای ایجاد شغل در جامعه، هم اکنون سازمان‌های مردم نهاد مقابل این طرح ایستاده‌اند تا پیوست محیط زیستی بگیرد.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین در حوزه حمل و نقل شهر قزوین وقتی از اولین خیابان در استان سخن به میان می‌آوریم در حوزه خدمات شهری و اجتماعی باید در صدر قرار داشته باشیم.
اله‌موتی یادآور شد: امروز باید با توجه به علم روز دنیا از فناوری‌های جدید در سیستم حمل و نقل بهره بگیریم، هر اتوبوس واحد ما بیش از 200 برابر خودروی شخصی در حال آلوده کردن محیط زیست است.
وی با بیان اینکه امروز در دنیا شهرها به سمت خوانا شدن پیش رفته‌اند، گفت: استان قزوین با توجه به اینکه در حوزه گردشگری دارای برجستگی‌های زیادی است اما شهر خوانایی نیست.
این فعال محیط زیست در پایان ابراز کرد: ناخوانا بودن بدین معناست که تابلوهای اعلام مسیرهای تردد به گونه‌ای درنظر گرفته شده که خودروها کمترین مسیر را طی نمی‌کنند که در مصرف سوخت و کاهش آلودگی تغییری ایجاد شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان