۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین بازنشستگان قزوینی چشم به‌راه یاری مسئولان/ تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان تامین اجتماعی
کد خبر: ۱۱۵۱۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از وضعیت دریافت حقوق بازنشستگان

بازنشستگان قزوینی چشم به‌راه یاری مسئولان/ تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان تامین اجتماعی

صبح دیروز تعداد زیادی از بازنشستگان تامین اجتماعی جهت دریافت مستمری ماهانه خود به شعب بانک رفاه قزوین مراجعه کرده‌ اما متاسفانه با ازدحام بازنشستگانی مواجه بودند که در تاریخ مقرر حقوق و مزایا را دریافت نکرده بودند.

بازنشستگان قزوینی چشم به‌راه یاری مسئولان/ تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان تامین اجتماعی
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سالمندان و بازنشستگان به دلیل کهولت و کاهش توانایی هایشان، از اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می‌شوند، بنابراین باید تحت توجه و حمایت‌های لازم قرار بگیرند و نیازهای آنها در ابعاد جسمی، اجتماعی، و روانی مورد ارزیابی و پاسخگویی واقع شود.
بیماری، ناتوانی، اختلالات ذهنی، فوت همسر، فقر و بسیاری عوامل اجتماعی دیگر باعث می‌شود تا نیازهای سالمندان در پاره‌ای موارد متفاوت با نیازهای سایر اقشار جامعه و اعضای خانواده‌ها باشد.
دوران بازنشستگی، دورانی است که زنان و مردان سالخورده پس از یک عمر کار و تلاش مستمر توأم با استرس‌های خاص هر شغل و حرفه ای، باید به استراحت بپردازند. اما این مهم زمانی اتفاق می افتد که آنان کمتر نگران حقوق و مزایای متناسب با تورم جامعه باشند و امکاناتی برای گذراندن زندگی را بیابند.
متأسفانه بسیاری از افراد بازنشسته به دلیل عدم همخوانی میزان حقوق دریافتی و مخارج زندگی ناگزیرند با چشم پوشی از زمان استراحت خود شغل دیگری دست و پا کنند تا بتوانند حداقل بخشی از مشکلاتشان را رفع کنند؛ مشاغلی چون مسافرکشی، نگهبانی در ادارات، کارهای خدماتی و… از جمله شغل هایی است که بازنشستگان چاره ای جز پذیرفتن آن ها ندارند.
هرچند این طیف از جامعه بارها از طریق رسانه ها صحبت ها و خواسته های خود را مطرح کرده اند، اما آنها معتقدند مسئولان تنها قول رسیدگی به مشکلات را می دهند و معضلات آنها همچنان به قوت خود باقی است، بدون آنکه اقدامی جدی در جهت رفع آن صورت گیرد.

بازنشستگان، چشم به راه یاری مسئولان

آرامش و آسودگی خیال در سال‌هایی که دیگر توان و رمقی برای انسان نمانده، شاید تنها خواسته میلیون‌ها قشر بازنشسته ای باشد که آن را طلب می کنند. اقشاری که دین خود را طی سال ها به نظام و جامعه ادا کرده‌اند و امروز برای دیدن نتیجه عمل خود چشم به یاری مسئولان دوخته‌اند.

صبح دیروز تعداد زیادی از بازنشستگان تامین اجتماعی جهت دریافت مستمری ماهانه خود به شعب بانک رفاه قزوین مراجعه کرده‌ اما متاسفانه با ازدحام بازنشستگانی مواجه بودند که در تاریخ مقرر حقوق و مزایا را دریافت نکرده بودند.
یکی از بازنشتگان در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعی شاخص، گفت: هرماه با این مشکل تاخیر در پرداخت حقوق روبه‌رو هستیم و برای دریافت آن باید روزهای پی‌در پی به بانک مراجعه کنیم؛ دلیل این تاخیرها که ماه به ماه زیاد می شود چیست؟! چرا دولت به این قشر آسیب‌پذیر جامعه توجه نمی‌کند؟
وی اضافه کرد: حقوق من باید ۲۱ آبان واریز و قابل برداشت می‌شد اما امروز ۲۳آبان است و هنوز موفق به دریافت آن نشده ام.
علاوه‌ براین بازنشستگان از نحوه ارائه و کیفیت خدمات در بانک، ابراز نارضایتی می‌کردند چرا که تعداد صندوق‌دار برای خدمات رسانی در شعب بانک رفاه بسیار کم بوده و مراجعین مجبورند زمان زیادی را در بانک بگذرانند.
بروز چنین مشکلاتی در حالی است که تاریخ پرداخت‌ها توسط بانک رفاه طی یک جدول زمان‌بندی به مشتریان ابلاغ کرده است.

در این جدول زمان‌بندی مطرح شده است؛ در ایام تعطیل حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران یک روز قبل به حسابشان واریز می‌شود.
اما بازنشستگان هر ماه عملکردی مخالف با این ابلاغیه را شاهد هستند و حقوق خود را با چند روز تاخیر دریافت می‌کنند.
همچنین عده‌ای از بازنشستگان که از حومه شهر قزوین به این بانک مراجعه کرده بودند از نبود شعبه بانک رفاه در شهر خود ابراز نارضایتی می‌کردند؛ اهالی شهر محمودآباد نمونه، از جمله این شهروندان هستند.
با توجه به نامناسب بودن شرایط جوی و سرمای هوا در این روزها و شرایط جسمانی سالمندان که از مقاومت بالایی برخوردار نیستند، رفت و آمد آن‌ها از حومه شهر به قزوین برای دریافت حقوق خود بسیار دشوار بوده و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

لازم به ذکر اکثر مراجعات بازنشستگان به بانک به دلیل نداشتن سواد ، علم کافی و عدم اعتماد به دیگران جهت برداشت از حساب توسط عابر بانک می باشد.

برنامه های ویژه دولت عدالت محور درباره بازنشستگان و کاهش دغدغه های مالی واقتصادی آنان چیست؟!

سال هاست که بر توجه به قشر بازنشسته و سالخورده تأکید می شود، اما تنها شعار کافی نیست. در شرایطی که حتی شاغلان باوجود دریافت حقوق متعادل و با داشتن چند شغل، از وضعیت اقتصادی خود ناراضی اند به طور حتم، مشکلات مالی بازنشستگان با دریافت مستمری ناچیز چندان عجیب و دور از ذهن نیست.
توجه به قشری که سال ها در جهت اعتلای این مرز و بوم خدمت کرده‌اند و امروز تنها خواستار یک زندگی آبرومندانه و بدون دغدغه ای هستند، خواسته غیر معقولی نیست و به یقین با منابع عظیمی که در اختیار داریم، می توان اقدامات شایسته ای در شأن و جایگاه قشر بازنشسته برنامه ریزی کرد و انجام داد.
می‌توان جامعه ای ساخت که در آن سالمندان از یک زندگی شایسته و مناسب برخوردار باشند و دوران کهولت خود را با نشاط سپری کنند. هیچ چیز از این بدیهی تر نیست که سالمندان، بازنشستگان، زنان و مردانی که گنجینه ای از فنون و دانش و دریای عظیم آفرینش هستند، باید از یک زندگی مرفه و با عزت و احترام برخوردار باشند.

مهمترین مشکلی که بازنشستگان با آن مواجه‌اند عدم تمکن مالی است در واقع به خاطر حقوق اندکی که دریافت می‌کنند و با داشتن فرزندان و عروس و داماد نمی‌توانند از عهده مخارج سنگین زندگی برآیند.
متأسفانه آن‌ها با داشتن ۳۰سال سابقه خدمت در دولت، درست زمانی که باید استراحت کنند، بار دیگر باید در فکر یافتن شغل مناسبی باشند بلکه بتوانند جوابگوی هزینه‌های سرسام آور زندگی باشند.
حال با وجود چنین مشکلاتی آیا حق بازنشستگان است که حقوق اندکشان با تاخیر پرداخت شود؟!
آیا نشستن بازنشستگان کنار جدول خیابان در انتظار حقوق‌شان در سوز و سرمای هوا از مبانی تکریم و احترام آن‌ها محسوب می‌شود؟!
آیا کارمندان بانک هم این‌گونه حقوق خود را هر ماه دریافت می‌کنند؟!
بیایید به این فکر کنیم که هر کدام از این سالمندان یکی از پدر و مادرهای ما هستند!

انتهای پیام/

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان