به گزارش سرویس دانشگاه
صبح قزوین ، علی آراسته استاد دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) با توجه به تاکیدات رهبری جهت پیشرفت علمی دانشگاهها اظهار کرد: سطح پیشرفت و رشد علمی در دانشگاهها نسبت به گذشته کاهش یافته است که ممکن است علت این تضعیف، مهیا نبودن زمینههای لازم در جهت رشد علمی باشد.
این استاد دانشگاه دلیل انکار پیشرفت علمی در برخی دانشگاهها را خود کم بینی و کاهش اعتماد به نفس عنوان کرد گفت: ناباوری و کاهش اعتماد به نفس جدیترین خطری است که ما میتوانیم در مقابل دشمن داشته باشیم؛ پیشرفتهای ایران اسلامی نشان دهنده رشد علمی اعجاب آور جوانان این مرز و بوم بوده است.
آراسته افزود: رشد صنعت هستهای، پیشرفتهای چشمگیر و گسترده در صنعت هوا فضا و موشکی سبب نگرانی استکبار شده است و همواره تلاش میکنند به هر روش ممکن از سرعت حرکت رو به جلوی کشور بکاهند.
استاد معارف اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) اضافه کرد: برخی از مسئولین ، مطبوعات و رسانهها به طور عمد و یا سهوا سعی دارند با در نظر گرفتن اصول غلط و القاء حس خودکم بینی به اعتماد ملی ما آسیب بزنند.
وی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: رشد علمی در مقالات جهانی به معنای بهترین مسیر پیشرفت علم در کشور نیست؛ می بایست کلیه فعالیتهای علمی و پژوهشی در جهت حل مشکلات کشور باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: برای افزایش سرعت رشد علمی کشور باید اقدامات کارشناسی و پژوهشی دقیقی انجام گیرد تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت بتوانیم در راستای پیشرفت کشور تلاش کنیم.
آراسته با اشاره به غفلت بعضی از مسئولین در اجرای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مسئولان میبایست برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از ظرفیت دانشگاهها استفاده کنند و با همان جدیتی که برای برجام داشتند برای اجرایی شدن این امر مهم هم تلاش کنند.
وی با بیان اینکه برخی کار فرهنگی در دانشگاهها را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفتهاند توضیح داد: تا زمانیکه ما تعریف درستی از فرهنگ نداشته باشیم گرفتار چنین مشکلاتی خواهیم بود و برای جلوگیری از چنین جهتگیریهایی بهتر است با تعیین شاخصها و پایشهای مکرر مانع از انحراف مسیرمشخص در محیطهای دانشگاهی شویم.
آراسته با اشاره به اقدامات دشمنان به منظور نفوذ فرهنگی در کشور افزود: رواج بی حد و مرز استفاده از شبکههای اجتماعی در میان جوانان بسیار فاجعهبار است، اگر دولت مدیریت جدی برای کنترل این فضاها نداشته باشد دشمن به راحتی میتواند در بین جوانان نفوذ کرده و عواقب جبران ناپذیری را داشته باشد.
استاد معارف اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تنها نشر مفاهیم برای ترویج ارزشهای اخلاقی و اسلامی کافی نیست تشریح کرد: قطعا کسی میتواند در زمینه ترویج ارزشهای اخلاقی موفق باشد که خود به عنوان یک الگوی عینی اخلاقی مطرح باشد.
وی در ادامه گفت: انتخاب و گزینش صحیح اساتید و توجه ویژه در زمینه اخلاقی میتواند در راستای ارتقاء محیط علمی کمککننده باشد، متاسفانه بعضی از اساتید در مسیر نظام انقلاب اسلامی نبوده و مانند آب راکدی میمانند که نه تنها هیچ زمینه پیشرفتی را فراهم نمیکنند بلکه با رکود خود موجب تضعیف انگیزه معنوی و ارزشهای انقلابی در بین دانشجویان نیز میشوند.
آراسته در پایان با اشاره به محور قرار دادن انگیزههای دینی و قرآنی گفت: اگر بتوانیم اهداف خود را به منابع معارف دینی نزدیکتر کرده و قرآن و معارف اهل بیت(ع) را در برنامههای فرهنگی جای دهیم به رشد همه جانبه فردی و اجتماعی نزدیکتر خواهیم بود.
انتهای پیام/
منبع: شاخص نیوز
دیدگاه ها