۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مرگ سالانه ۵ میلیون نفر بر اثر دیابت/ تشکیل پرونده الکترونیک تا پایان سال آینده
کد خبر: ۱۱۵۱۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یزد بالاترین آمار ابتلا به دیابت

مرگ سالانه ۵ میلیون نفر بر اثر دیابت/ تشکیل پرونده الکترونیک تا پایان سال آینده

۴۰۰ میلیون نفر دیابتی در دنیا زندگی می‌کنند که سالانه ۵ میلیون نفر از آنها بر اثر این بیماری می‌میرند.

مرگ سالانه ۵ میلیون نفر بر اثر دیابت/ تشکیل پرونده الکترونیک تا پایان سال آینده
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش روز جهانی دیابت رویکرد کاربردی در خصوص آمار مبتلایان به دیابت بیان کرد: 400 میلیون نفر در دنیا دیابت دارند که تا 20 سال دیگر به 600 میلیون نفر می‌رسد.

وی افزود: سالانه 5 میلیون مرگ در اثر دیابت در دنیا اتفاق می‌افتد و 600 میلیارد دلار هزینه مراقبت از دیابتی‌ها می‌شود .

سیاری با اشاره به اینکه در کشور ما 4.5 میلیون دیابتی زندگی می‌کنند عنوان کرد: تا 20 سال دیگر این تعداد به 6 میلیون نفر خواهد رسید، در مطالعه افراد بالای 30 سال که روی 2 میلیون نفر انجام شد، مشخص شد 11.2 درصد از افراد در معرض دیابت و 13 درصد افراد مبتلا به دیابت هستند.

وی با اشاره به اینکه دو مسئله اساسی در ابتلا به دیابت وجود دارد اظهار کرد: عوامل خطر فردی مانند کم‌تحرکی، رژیم غذایی در ابتلا به دیابت موثر هستند متاسفانه در کشور ما میزان سرانه مصرف نمک 10 الی 12 گرم است در حالی که میزان استاندارد سرانه نمک به توصیه سازمان بهداشت جهانی 5 گرم اعلام شده است. علاوه بر این عوامل خطر بیولوژیک مانند فشار خون، قندخون، اضافه وزن و چاقی، روی هم رفته می‌تواند در ابتلا به دیابت موثر باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید به تغذیه خود توجه داشته باشیم مطرح کرد: 15 میلیون نفر در ایران کلسترول بالا دارند همچنین 10 میلیون در ایران فشار خون دارند . همچنین سالانه 90 هزار نفر به انواع مختلف سرطان دچار می‌شوند که 30 هزار نفر از آنها به مرگ دچار می‌شوند و به طور کلی 40 درصد از این موارد قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه توانسته‌ایم از 81 درصد از دیابتی‌ها مراقبت کنیم خاطر نشان کرد: در روستاها 6 هزار و 600 پزشک درحال ارائه خدمات هستند اما در شهرها وضعیت این طور نیست، به طور کلی برای هر 3 هزار نفر به یک کارشناس سلامت نیازمندیم تا بتوانیم برای مردم پرونده سلامت تشکیل دهیم . هر چند که صیانت از سلامتی به دست مردم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به زودی برای همه افراد پرونده الکترونیک تشکیل می‌شود و این برنامه تا سال آینده به طور کامل اجرا می‌شود در حال نیز این طرح برای حاشیه شهرها راه‌اندازی شده است.

سیاری بیان کرد: سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای سیگار هزینه می‌شود و مصرف سیگار 23 برابر خطر سرطان ریه را بیشتر می‌کند در حال حاضر هم دختران قلیان می‌کشند در حالی که بررسی ها نشان داده مواد مخدر در این قلیان‌ها موجود است.

یزد بالاترین آمار ابتلا به دیابت را در کشور دارد
سیاری در حاشیه مراسم روز جهانی دیابت با اشاره به اینکه یزد بالاترین آمار ابتلا به دیابت را در کشور دارد گفت: دیابتی‌ها مستعد ابتلا به عفونت هستند که این عفونت می‌تواند به قطع پای آنها منجر شود. اگر فردی به دیابت مبتلا است و احساس ضعف و عدم تعادل دارد خطر زخم پای دیابتی او را تهدید می‌کند.

وی در خصوص نحوه ارجاع بیمار در حاشیه شهرها عنوان کرد: کارشناسان مراقبت‌ از سلامت افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند که در حوزه بهداشت پرستاری و مامایی کارشناس هستند و می‌توانند عوامل خطر را در افراد مختلف شناسایی کنند، پس از شناسایی اولیه و ارجاع به کارشناس تغذیه در صورت لزوم بیمار به متخصصین مربوطه ارجاع داده می‌شوند.


انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان