۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پیام انتصابم توجه بیشتر به منطقه است/امیدوارم رکن آبادی معما نشود
کد خبر: ۱۱۵۱۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

جابر انصاری:

پیام انتصابم توجه بیشتر به منطقه است/امیدوارم رکن آبادی معما نشود

سخنگوی جدید وزارت امورخارجه، درباره پیام انتصابش با توجه به سابقه فعالیت منطقه‌ای خود، توضیح داد و درباره آخرین وضعیت سفیر سابق کشورمان در لبنان (پس از حادثه منا) گفت: امیدواریم این مساله، معما نشود.

پیام انتصابم توجه بیشتر به منطقه است/امیدوارم رکن آبادی معما نشود
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیام انتصاب خود به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با توجه به سابقه فعالیت وی در حوزه خاورمیانه و اینکه آیا از این به بعد توجه به مسائل منطقه بیشتر مورد توجه دستگاه دیپلماسی خواهد بود، اظهار داشت: پیام این انتصاب را الزاماً نمی‌توان به یک موضوع منحصر کرد، اما قطعاً یکی از ابعاد این انتصاب می‌تواند به شیوه نمادین به معنای توجه بیشتر به مسائل منطقه پیرامونی ما و اولویت آنها باشد.

وی ادامه داد: طبیعی است که وزارت امور خارجه در خلاء فعالیت نمی‌کند؛ دستگاه دیپلماسی در پیوند با دنیای واقعیت‌ها، کار و طراحی و برنامه‌ریزی کرده و اقدام می‌کند. امروز ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مسائل منطقه پیرامونی ما یکی از اولویت‌های اساسی نه فقط جمهوری اسلامی ایران، بلکه بسیاری از کشورها و بازیگران بین‌المللی است؛ بر این اساس شاید خوب باشد که از این زاویه نیز به موضوع نگاه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: قطعاً با توجه به دوران طولانی خدمت من در حوزه مسائل منطقه، به طور طبیعی این موضوع در دوره جدید انجام وظایف سخنگویی انعکاس خواهد داشت، اما این بدان معنا نیست که فقط از این زاویه به مساله نگاه کنیم؛ این فقط یکی از ابعاد مساله است.

پس از منا، تعامل عربستان با ایران عقیم بوده است

جابر انصاری در ادامه این گفتگو درباره آخرین وضعیت غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان که از زمان حادثه منا تاکنون مفقود شده است، گفت: اگر بخواهیم صادقانه با موضوع برخورد کنیم، باید بگوییم که امروز رابطه ما با عربستان سعودی در یک مرحله خاص قرار دارد که کاملاً با دوره‌های دیگر متفاوت است.

وی در توضیح این مساله عنوان کرد: بخش مهمی از پیگیری این موضوعات باید در تعامل با دولتی که این اتفاق در آنجا رخ داده، انجام شود و بخش دیگری از آن نیز با استفاده از مکانیزم‌های دیگر و فعال‌سازی ظرفیت‌های دیگر دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: واقعیت این است که عربستان سعودی نه با این موضوع و نه با مجموعه موضوعات مطرح در منطقه ما تعامل منطقی نداشته و به نحوی یک تعامل عقیم و ناکارآمد را در برخورد با موضوعات مختلف از خود نشان می‌دهد و موضوع منا نیز می‌توانست به عنوان یک اتفاق باشد، اگر دولت عربستان به شکل هوشمندانه و منطقی با آن مواجه می‌شد.

جابر انصاری ادامه داد: اگر خارج از اراده این دولت در این حادثه اتفاقی افتاده بود، با مدیریت بحران و تعامل با مساله و اقدامات بعدی باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات اطمینان‌آفرین و آرام‌بخش را اتخاذ می‌کردند، اما متاسفانه عربستان سعودی یک سیاست کاملاً غیرمنطقی و عقیمی را در تعامل با این مساله اتخاذ کرد که یک نمونه از مجموعه رویکردهای حال حاضر آنها در مواجهه با پدیده‌های مختلف سیاست خارجی است. درواقع اقداماتی انجام می‌دهند که نقض غرض خواسته‌های خودشان هم است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای این حادثه تاکید دولت عربستان این بود که این فقط یک حادثه و رویداد بوده که در جمعیت بزرگ حجاج اتفاق افتاده، همانطور که در سال‌های قبل نیز از این اتفاقات افتاده بود. وقتی سیاست یک کشور این است، اقداماتی هم که پس از آن انجام می‌دهد باید در خدمت این هدف‌گیری باشد و آن را برای دیگران قابل فهم کند، در حالی که اقداماتی که عربستان پس از حادثه منا انجام داد، دقیقاً در نقطه مقابل این موضع است.

با جدیت پیگیر وضعیت رکن آبادی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همین رابطه اظهار داشت: متاسفانه سرنوشت دوست و برادر عزیز من جناب آقای رکن‌آبادی که از دیپلمات‌های ما در حوزه منطقه‌ای بود، در مسیر این اتفاق نامشخص شده و ایشان جزو چند نفری است که هنوز تا این لحظه سرنوشت او نامعلوم است؛ متاسفانه دولت عربستان سعودی تعاملی که باید درباره این موضوع داشته باشد، ندارد. چه به اعتبار اینکه دولتِ میزبانِ مراسم حج است و در قبال این میزبانی مسئولیت دارد و چه به اعتبار اینکه همسایه جمهوری اسلامی ایران است، به طور طبیعی اختلافات سیاسی را نباید در مسائل انسانی دخالت بدهد.

جابر انصاری گفت: پیگیری‌های مختلفی در چارچوب امکانات موجود انجام شده تا سرنوشت چند نفر باقی مانده هر چه زودتر معلوم شود و امیدواریم که سرنوشت برادرمان جناب آقای رکن‌آبادی و دیگر مفقودان حادثه، «معما» نشود؛ ما با خانواده محترم رکن‌آبادی همراهی و همدردی می‌کنیم و با جدیت پیگیر هستیم و امیدواریم که خداوند در این حرکت‌های کوچک ما برکتی بدهد تا با حداقل عقلانیت و منطقی که عربستان سعودی باید با آن با مسائل مواجه شود، اجازه ندهیم که این موضوع به یک مساله معما‌گونه در سریال برخی معماهای منطقه تبدیل شود.

وی تاکید کرد: این امر نه به مصلحت ما و نه به مصلحت عربستان سعودی و نه به مصلحت منافع امت اسلامی است؛ امیدواریم که این زمینه فراهم شود که این کار هر چه زودتر به سامان برسد و خاتمه یابد.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان