۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین فنا شدن شخصیت زنانه در قبال اشتغال موقت
کد خبر: ۱۱۵۱۰۴ نویسنده: سارا خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

علل گرایش زنان به اشتغال در شغل‌های کاذب؛

فنا شدن شخصیت زنانه در قبال اشتغال موقت

در حال حاضر شاهد اشتغال فراوان تعداد کثیری از زنان و فروشندگی در مغازه‌های مختلف هستیم که این امر ممکن است به دلیل مشکل اقتصادی و یا بهانه حضور در عرصه فعالیت‌های اجتماعی باشد.

فنا شدن شخصیت زنانه در قبال اشتغال موقت
صبح قزوین؛ تعداد کثیری از زنان به فکر پیدا کردن شغل هستند و به دلیل کمبود شغل، به شغل‌های همچون فروشندگی در مغازه‌های مختلف رو می‌آورند که هیچ نظارتی روی آن‌ها انجام نمی‌شود.
در بسیاری از این اماکن از زنان در محیط‌های منافی شأن و منزلت آن‌ها استفاده ابزاری می‌شود.


در حال حاضر شاهد اشتغال تعداد کثیری از زنان و فروشندگی در مغازه‌های مختلف هستیم که این امر ممکن است به دلیل مشکل اقتصادی و یا بهانه حضور در عرصه فعالیت‌های اجتماعی باشد.
برخی عقیده دارند که حضور فروشنده زن در فروشگاه‌ها ضروری است و باعث فروش بیشتر می‌شود که بسیاری از این تفکرات مغایر با قوانین اجتماعی و فرهنگ ایرانی است.
اشتغال در مکان‌هایی که به شخصیت زن و خلقیات او آسیب می‌رساند با همه درآمدهای مالی، آسیب‌هایی به بار می‌آورد که با هیچ بودجه مادی جبران نمی‌شود.


حضور یک بانوی تحصیلکرده در محیط‌های کاملا مردانه و خشن به دور از خانواده و لطافت زنانه بوده و ارمغان خوبی به همراه نخواهد داشت، حتی در مواقعی که بانوان به همراه پدر یا همسر خود وارد محیطی مثل بوتیک مردانه می‌شود احساس امنیت نمی‌کنند.
حضور زنان در محیط‌های مردانه و خشن باعث شده که مراودات آن‌ها با جمع آقایان بیش از حد معمول راحت شود و بسیاری از خصوصیات ذاتی زنانه را به فراموشی بسپارند. البته عمل مردان با توجه به ادعای خود و گفتن پایبند بودن به ارزش‌های خود، بسیار متفاوت با طرز رفتارشان است که این خود باعث ایجاد چالش در روابط بین مرد و زن به عنوان کارفرما و زیردست می‌شود.


دیدن بانوان فروشنده صحنه‌ای است که امروزه به کرات در اکثر نقاط شهر قابل مشاهده است که به دلیل مشکلات مالی اجتماعی و برخی از آن‌ها باعث شده از شغل‌هایی که مناسب شخصیت زنانگی آن‌ها نیست استقبال کنند در همین راستا افراد سودجو و فرصت‌طلب با تبلیغات و تساوی حقوق زن و مرد گوش این افراد را کر کرده‌اند.
بسیار دیده شده که به بهانه روابط عمومی بالا از خانم‌ها خواسته می‌شود تا خود را با شیوه نامتعارف بزک کنند و خود را در طبق اخلاص قرار دهند.
اینگونه فرصت‌های شغلی که گاهی به دلیل مشکلات اقتصادی افراد است، باعث می‌شود فرصت ازدواج از آن‌ها گرفته شود و پس از گذشت زمان با افول زیبایی و جذابیت ظاهری آن‌ها، این اشتغال مقطعی نیز از آن‌ها دریغ می‌شود.


برخورد عاطفی و نحوه برقراری ارتباط زنان شاغل باعث می‌شود که کارفرمایان بیشتر به سمت استخدام زنان روی آورند.
در بیشتر خانواده‌ها تامین مخارج زندگی بر عهده بانوان نیست و برخی از آن‌ها صرفا برای حضور در اجتماع، کمک به خانواده و استقلال مالی به کار در خارج از خانه رو می‌آورند در نتیجه حاضرند با دستمزدهای پایین‌تر در محیط کار حاضر شوند.
عدم توقع مزایای شغلی، بدون قرارداد کاری کار کردن، نداشتن حمایت‌های قانونی مثل بیمه، عیدی آخر سال، تعطیلی، حقوق کمتر از وزارت کار؛ از دلایل نیروی کار ارزان به شمار می‌روند.
عواملی چون، غفلت از ورود فرهنگ غلط توانمندسازی اقتصاد زنان، الگویی بود که موجب شد زنان جامعه ما به بهانه شاغل بودن از مسئولیت مهم تربیت نسل آینده شانه خالی کنند.


حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی، باید به نحوی باشد که ارزش زنان کم نشود و برای زنانی که به علت فقر و سرپرست خانوار بودن مجبور به داشتن شغل‌های کاذب هستند چارچوب قانونی وجود داشته باشد و محیط مناسبی برایشان ایجاد شود.
این مهارت است که زنان بتوانند منبع درآمد شوند و علاوه بر وظیفه مهم مادری و تربیت نسل به اقتصاد خانواده کم کنند و در عین حال از شأن و شخصیت خود دفاع کنند، بنابراین نظارت وزارت کار و ضابطه‌مند کردن روابط صاحب‌کار و فروشنده می‌تواند راه داخلی برای مقابله با وضعیت نابسامان فروشندگان در شرایط کنونی باشد.
انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان