۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فضای استان با یک مسخ هنری روبرو است/ به ما وعده راه‌اندازی بازارچه دائمی فروش آثار هنری را داده بودند
کد خبر: ۱۱۵۰۸۵ نویسنده: محمد اسدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین:

فضای استان با یک مسخ هنری روبرو است/ به ما وعده راه‌اندازی بازارچه دائمی فروش آثار هنری را داده بودند

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین گفت: ما بیش از ۲ هزار عضو داریم که ۸۰۰ نفر آنها فعالیت حرفه‌ای دارند و یکی از نکات برجسته این انجمن در سال‌های اخیر افزایش سطح علمی هنرمندان ماست.

فضای استان با یک مسخ هنری روبرو است/ به ما وعده راه‌اندازی بازارچه دائمی فروش آثار هنری را داده بودند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، انجمن هنرهای تجسمی استان از سال 76 با حضور پیشکسوتان نقاشی فعالیت خود را آغاز کرد.
در ساختار قانونی وزارت ارشاد هنرهای تذهیب، نگارگری، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، تصویرسازی، کاریکاتور، طراحی، نقاشی و مجسمه‌سازی جزء هنرهای تجسمی به حساب می‌آیند.
محمد اسدی، رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین از سال 80 عضو این انجمن است و به مدت 3 سال نیز در شورای سیاستگذاری حضور داشته و هم اکنون نیز بیش از یک سال است که مسئولیت انجمن هنرهای تجسمی استان را برعهده دارد.
در ادامه مصاحبه صبح قزوین با رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین از نظر می‌گذرد.
صبح قزوین : تعریف شما از هنرهای تجسمی؟
اسدی: می‌توان گفت حوزه‌های مختلف هنر در سه قالب هنرهای تصویری، نوشتاری و موسیقیایی قرار می‌گیرند و هنرهایی که در قالب تصویر ارائه می‌شوند به هنرهای تجسمی معروف هستند.
هنرهای تجسمی با تصویر سروکار دارند سینما، عکاسی و خوشنویسی هم جزء همین گروه است اما در استان ما این سه رشته به صورت مجزا مشغول به فعالیت هستند.
صبح قزوین : این انجمن چه تعداد عضو دارد و نحوه فعالیت آنها چگونه است؟
اسدی: اعضای انجمن در دو گروه پیوسته و غیرپیوسته دسته بندی می‌شوند و اعضای پیوسته در موضوعات مختلف حق رای دارند.
ما بیش از 2 هزار عضو داریم که 800 نفر آنها فعالیت حرفه‌ای دارند و یکی از نکات برجسته این انجمن در سال‌های اخیر افزایش سطح علمی هنرمندان ماست.
در استان قزوین طراحی، نقاشی و هنرهای تصویری بیشترین اعضا، هنرهای اسلامی مثل تذهیب و نگارگری در رده بعدی و مجسمه و کاریکاتور اعضای کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.
شورای سیاستگذاری انجمن با 7 عضو شاخصه‌هایی برای عضویت در نظر گرفته است یعنی هر شخص باید شرایطی چون تحصیلات دانشگاهی، برگزاری 2 نمایشگاه انفرادی، شرکت در 10 نمایشگاه گروهی و حضور در جشنواره‌های مختلف را دارا باشد.
صبح قزوین : مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن هنرهای تجسمی؟
اسدی: مهترین فعالیت در این سال‌ها برگزاری جشنواره‌های هنری بود، مواردی چون پنجمین جشنواره دوسالانه نقاشی و دومین دوره دوسالانه طراحی در استان، اجرای اولین جشنواره تصویرسازی داستان‌های قرآنی، برگزاری 2 جشنواره هنرهای تجسمی در همه رشته‌ها و چاپ و رونمایی از کتاب خِشتی که محصول 4 دهه فعالیت گرافیک استان از این فعالیت‌هاست.
همچنین پرورش نیروهای هنرمند در سطح استان از برجسته‌ترین فعالیت‌های انجمن است که متاسفانه به چشم نمی‌آید.
انجمن با دعوت از علاقمندان به هنرهای تجسمی و با آموزش لازم زمینه رشد آنها فراهم می‌کند.
صبح قزوین : فعالیت‌های شاخص در این یک سال اخیر چیست؟
اسدی: در یک سال اخیر برنامه‌هایی چون یک دوره نشست تخصصی در حوزه خلاقیت کودک و نقاشی و برگزاری منتخب آثار نقاشان آموزشگاه‌های آزاد هنرهای تجسمی با حضور استاد عبدالحمید پازوکی انجام شد.
اما آنچه برای انجمن مهم بود و انجام نشد برگزاری دومین دوسالانه نقاشی استان در سال گذشته بود.
این جشنواره در واقع به واسطه نبود بودجه اجرایی نشد و تلخی داستان اینجا بود که در هر دوره ما از یک پیشکوست عرصه نقاشی تقدیر می‌کردیم و در سال جاری استاد فراهانی مدنظر ما بود که 5 ماه پیش مرحوم شد.
عدم برگزاری این جشنواره‌ها علاوه بر وارد کردن آسیب به بدنه هنری استان، شوق و ذوق هنری جوانان تازه کار را از کمرنگ می‌کند.
صبح قزوین : حمایت اداره کل ارشاد استان از انجمن شما چگونه است؟
اسدی: این حمایت زیاد مطلوب نیست البته در خرید کتاب حمایت‌های خوبی صورت گرفت اما جدی نبود.
اگر بحث مالی را به واسطه کمبود بودجه کنار بگذاریم نکته مهم این است که استان قزوین با یک فضای مسخ هنری روبرو شده و معلوم نیست که فضای هنر با این خودسلیقگی‌ها به کدام سمت حرکت می‌کند.
در این فضا ما به دنبال مقصر نیستیم بلکه مهم این است که فضای فرهنگی استان به حالت تعلیق دچار شده که در آینده قزوین را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.
صبح قزوین : علت این مسخ شدگی فضای هنر را چه چیزی می‌دانید؟
اسدی: نبود همدلی و هم‌افزایی لازم بین دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان که به عاملی برای روی زمین ماندن کارهای فرهنگی تبدل شده است.
صبح قزوین : چه نهادهایی به جز اداره ارشاد متولی حمایت مادی و معنوی از انجمن‌های هنری هستند؟
اسدی: به لحاظ ساختار اداری سازمان‌های فرهنگی هیچ تعهدی به حمایت از انجمن ندارند اما سازمان‌هایی در سطح استان برای برگزاری برنامه‌های هنری خود به انجمن مراجعه می‌کنند.
برای نمونه شهرداری، سازمان تبلیغات و حوزه هنری از اعضای انجمن برای معرفی هنر استان در نمایشگاه‌ها بهره می‌برند.
صبح قزوین : مشکلات انجمن هنرهای تجسمی قزوین؟
اساسی‌ترین مشکل انجمن نداشتن شماره ثبت است، این شماره عملکرد ما را قانونی تر می‌کند اما هنوز وزارتخانه برای حل این موضوع به راهکار مناسبی نرسیده است.
مشکل دیگر تلفیق فضای انجمن با دانشگاه اداره کل ارشاد استان است، یعنی در فضای کاری انجمن دانشجوها هم حضور دارند که این موضوع زمینه ساز محدودیت برای هنرمندان انجمن شده است.
صبح قزوین : در چه جشنواره‌هایی شرکت می‌کنید؟
اسدی: جشنواره‌ها در قالب همان رشته‌های زیرمجموعه‌ای هنرهای تجسمی برگزار می‌شود و سه حوزه دارد.
ابتدا جشنواره‌های ملی که هنرمندان استان به صورت شخصی در آن شرکت می‌کنند البته انجمن ساماندهی این فضا و کمک برای ارسال آثار در این بخش را برعهده دارد.
حوزه دوم جشنواره‌های استانی که با تبلیغات زمینه حضور هنرمندان فراهم می‌شود.
حوزه سوم هم تعریف جشنواره از سوی خودمان است برای نمونه با همکاری معاونت اجتماعی ناجا با موضوع اعتیاد، نمایشگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.
صبح قزوین : چه تعداد گالری برای برگزاری نمایشگاه‌های هنرمندان انجمن در سطح استان وجود دارد؟
اسدی: در استان 4 گالری دولتی داریم گالری بانو برای سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری، گالری استاد محصص برای اداره کل ارشاد، گالری نگارخانه تماشا در مجتمع ارشاد و گالری مهر برای حوزه هنری است.
در این گالری‌ها هزینه‌ای از هنرمندان برای ارائه کارهایشان دریافت نمی‌شود.
همچنین 2 گالری خصوصی به نام‌های لاجوردی و یاقوت در سطح استان وجود دارد که برای برپایی نمایشگاه هزینه‌ دریافت می‌کند.
صبح قزوین : انجمن استان را در مقایسه با سایر استان‌های دیگر چطور ارزیابی می‌کنید؟
اسدی: انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین دارای شاخصه‌های خوبی نسبت به دیگر استان‌هاست یکی از این برتری‌ها، هنرمندان جوان ما هستند که به واسطه نزدیکی به تهران توانسته اند با شرکت در جشنواره‌ها رتبه‌های خوبی را کسب کنند؛ همچنین تعداد نیروهای هنرمند به ویژه در دهه اخیر در استان افزایش یافته است.
صبح قزوین : برای حفظ هنرمندان در استان و عدم مهاجرت آنها چه اقداماتی انجام شده؟
اسدی: وقتی بستر برای رشد و پیشرفت هنرمند فراهم نباشد مهاجرت صورت می‌گیرد، متاسفانه امروز بستر سخت افزاری و نرم افزاری برای حضور هنرمندان در استان فراهم نیست.
اگرچه ما در جایگاه‌های هنری کمبود داریم اما از سوی دیگر نسبت به جامعه هنری بی مهری‌هایی از سوی برخی متولیان فرهنگی نیز وجود دارد.
یک علت دیگر جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌های فرهنگی است همچنین به واسطه نبود هدف مشخص در حوزه هنر، نیازها به خوبی تشخیص داده نمی‌شود و در ادامه چشم انداز مناسبی نیز تعریف نخواهد شد.
صبح قزوین : اقتصاد هنر به چه میزان در فضای فرهنگی استان جدی گرفته شده است؟
اسدی: بحث اقتصاد هنر چندسالی است در کشور مطرح شده و متاسفانه به بیراهه رفته است، در این فضا خرید آثار هنرمندان برای رونق دادن به فضای هنری مورد توجه قرار گرفت اما با ورود مافیای قدرت این فضا به انحراف رفت و جامعه هدف هنرمندان محدود شد.
اقتصاد هنر در ایران به صورت تئوری و ایده مطرح شده اما تصویر درستی از نقشه راه آن وجود ندارد.
در بحث اقتصاد هنر باید از هنرمند حمایت شود یعنی در ازای اثر هنری به صورت حرفه‌ای هزینه پرداخت شود.
در استان به دلیل نبود دغدغه لازم حمایت از هنرمندان در بحث اقتصادی صورت نمی‌گیرد.
برای بهترشدن این فضا ابتدا هنرمندان باید دغدغه‌های مردمی را در هنر خود به تصویر بکشند از سوی دیگر فضا برای پشتیبانی از این آثار فراهم شود.
سال‌های پیش سخن از طرحی به نام بازارچه دائمی فروش آثار هنری استان به میان آمد اما تا به امروز این بازارچه راه اندازی نشده است.
انتهای پیام/2002








دیدگاه ها

Mohad / ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶

سلام. میشه لطفا آدرس آموزشگاه استاد اسدی رو لطف کنید؟
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان