۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سازمان حج و زیارت همه اختیارات را ندارد/ اعزام دو نفر از بستگان جان باختگان دفن شده به عربستان
کد خبر: ۱۱۵۰۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

اوحدی:

سازمان حج و زیارت همه اختیارات را ندارد/ اعزام دو نفر از بستگان جان باختگان دفن شده به عربستان

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: همه اختیارات در حیطه سازمان حج و زیارت نیست، سازمان نمی‌تواند در مسائلی همچون تحویل پیکر قربانیان به خانواده‌ها دخالت کند.

سازمان حج و زیارت همه اختیارات را ندارد/ اعزام دو نفر از بستگان جان باختگان دفن شده به عربستان
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت حادثه دیدگان ایرانی فاجعه منا اظهار کرد: با توجه به جلسه کمیته مشترکی که هفته گذشته در عربستان تشکیل شد، دی ان ایی که از خانواده‌های جانباختگان منا و مفقودین گرفته شد به عربستان تحویل داده شد و بر همین اساس روند شناسایی مفقودین سرعت بیشتری گرفت.

وی در ادامه افزود: طبق آخرین آمارها وضعیت شش نفر دیگر از مفقودین مشخص شد که فرماندار بندر ترکمن که از اهل سنت بودند در میان دفن شدگان شناسایی شدند و بر همین اساس تعداد مفقودین به 19 نفر کاهش یافت.

اوحدی تصریح کرد: امیدواریم با تلاشی که دفتر نمایندگی حج و زیارت و کمیته تفحص در حال انجام است در روزهای باقیمانده از قول مقامات سعودی در خصوص تطبیق آزمایشات دی ان ای،قدم‌های جدی‌تری برای تعیین وضعیت برداشته شود.

وی با بیان اینکه پیکرهای ایرانیان بدون مجوز در عربستان دفن شده‌اند، افزود: بسیاری از خانواده‌ها موافقت کردند که اجساد در همان جا باقی بماند همچنین طی صورت جلسه‌ای که با عربستان امضا شد مقرر گردید دو نفر از بستگان درجه یک برای برگزاری مراسمی به عربستان اعزام شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: بر اساس قول پزشکی قانونی و وزارت بهداشت عربستان اگر ظرف یک هفته آینده وضعیت زائرانی که به هر علتی از آنان خبری در دست نیست مشخص نشود هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا دو نفر از بستگان این افراد نیز برای انجام مراحل جدی‌تر تحقیق ، بررسی و آزمایشات راهی عربستان شوند.

وی یادآور شد: یکی از کارهای بسیار ارزشمندی که در کشور شاهد آن بودیم برگزاری مراسم اربعین جانباختگان منا بود که در شهرهای مختلف از جمله نیشابور که بالاترین میزان جانباختگان به تعداد 53 نفر را دارد انجام شد ضمن اینکه این مراسم در شهرهای دیگر از جمله خرم آباد، درود، مشهد،سبزوار و گنبد با حضور گسترده مردم برگزار شد.

اوحدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان حج و زیارت به طور مستقیم برای پیگیری‌های حقوقی وارد عمل نمی‌شود، گفت: با توجه به روابط بین‌المللی مسئولیت پیگیری حقوقی اتباع یک کشور در کشور دیگر بر عهده وزارت خارجه است و سفیر ما به عنوان نماینده جمهوری اسلامی می‌تواند با ارتباط با تمامی دستگاه‌های عربستان پیگیری‌های خود را انجام دهد و سایر سازمان‌ها صرفا در حوزه مسئولیت خودشان آن هم با واسطه وزارت امور خارجه می‌توانند وارد عمل شوند به عنوان مثال ما برای نامه نگاری‌ها نیز باید از طریق وزارت خارجه اقدام کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: لذا مسئولیت پیگیری حقوقی متوجه وزارت امور خارجه است و برای اینکه پیگیری‌های حقوقی از قوت بیشتری برخوردار شود کار کلان پیگیری‌ها از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری با پشتیبانی دستگاه دیپلماسی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: از این رو کارگروهی در بعثه مقام معظم رهبری با حضور کارشناسان و ظرفیت های حقوقی که در سراسر کشور اعم از مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه تشکیل شد که امیدواریم با این کار کارشناسی بتوانیم مستند‌های خود را در اختیار معاونت حقوقی ریاست‌ جمهوری و دستگاه‌ دیپلماسی کشور بگذاریم تا هر چه سریعتر به نتیجه برسیم.

اوحدی با بیان اینکه همه‌ی اختیارات در حیطه سازمان حج و زیارت نیست،گفت: به عنوان مثال زمانی که اجساد به کشور منتقل می‌شوند به پزشکی قانونی تحویل داده می‌شود و این پزشکی قانونی است که باید روال خود را طی کند وپس از حصول اطمینان و نمونه‌برداری‌ها پیکرها به خانواده‌ها تحویل دهد از این رو پیگیری‌ حقوقی نیاز به کمک همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه دیپلماسی کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با فاجعه منا دو موضوع جدی داریم ،تصریح کرد: بعد از تعیین وضعیت 19 زائر مفقودی حتما باید کار مستند سازی در خصوص فاجعه منا با قوت ادامه یابد و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص زنده نگه داشتن یاد فاجعه منا، کارهای وسیعی در حوزه‌های فرهنگی‌ و هنری باید شکل گیرد و نکته مهم دیگر پیگیری‌ حقوقی است چرا که این فاجعه بر اثر سوء تدبیر اتفاق افتاده و دولت عربستان قطعا باید پاسخ‌گو باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا عربستان تضمینی برای پیشگیری از حوادث این چنینی داده است، گفت: در همان دوران وقوع حادثه جلسات متعددی با مقامات عربستانی داشتیم ضمن اینکه در داخل کشور کمیته حقیقت یاب تشکیل شد تا رسیدگی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد و علت این فاجعه دردناک بررسی شود و با ملاقات‌هایی که با عربستان سعودی داشتیم خودشان اذعان داشتند که پلیس عربستان در مقاطعی راه دسترسی زائران ما به مسیر تعریف شده را بستند و به اجبار کاروان‌های ما را وارد خیابان 204 کردند زائران ما مظلومانه قربانی سوء تدبیر شدندو متاسفانه در این حادثه تلخ7700 زائر از کشورهای مختلف جان باختند.

اوحدی تاکید کرد: در عین حال خود عربستان نیز کمیته‌ای را تشکیل و قول داده است که به محض جمع بندی آسیب‌ شناسی خود در کمیته تحقیق و تفحص‌ خود در رابطه با مسائل حقوقی، دیه و غرامت‌ قدم‌هایی را بردارند که این امر نیاز به پیگیری مستمر دستگاه دیپلماسی کشور دارد چرا که لحظه‌ای نباید در استیفای حقوق زائرین کوتاهی شود تا بتوانیم از تکرار این حادثه پیشگیری کنیم.

وی افزود: با زنده نگه داشتن یاد فاجعه منا است که می‌توانیم حساسیت‌های کشور عربستان را تحریک کنیم چرا که نه فقط رمی جمرات بلکه در سایر اعمال و مناسک حج به دلیل تراکم جمعیت امکان وقوع بحران جدیدی وجود دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ما نیز باید در سازمان‌دهی های کار خودمان و برنامه ریزی‌های اعزام ساختار‌هایی را تعریف کنیم که در مواقع بحران‌های این چنینی بتوانیم واکنش‌های متفاوتی را داشته باشیم اگر چه در فاجعه منا با حضور تیپ‌های امدادی و پزشکی ما500 نفر از زائران در همان لحظات اولیه نجات یافتند اما ما نیازمند راهکارهای دیگری نیز هستیم تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان