۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین «پلوتو» زنده است
کد خبر: ۱۱۵۰۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تازه ترین مشاهدات دانشمندان

«پلوتو» زنده است

کاوشگر «افق های نو» نشان داد؛ تازه ترین مشاهدات دانشمندان از سطح پلوتو نشان می دهد که این سیاره کوتوله زنده است.

«پلوتو» زنده است
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، پس از آنکه فضاپیمای «افق های نو» بررسی موشکافانه ای از پلوتو در ۱۴ جولای انجام داد، دانشمندان از مشاهده آنچه که در تصاویر ارسالی این کاوشگر به زمین دیده می شود حیرت زده شدند.

این تصاویر به روشنی نشان می دهند که در سطح سیاره کوتوله پلوتو کوهستانهای یخی وجود دارد که می تواند نشان آن باشد که سطح این جرم فضایی احتمالا جوانتر از آن چیزی است که تا پیش از این تصور می شده است.

به عقیده دانشمندان، اگر پلوتو یک جرم فضایی مرده باشد می بایست که انبوهی از حفره های ناشی از برخوردهای شهاب سنگی در آن وجود داشته باشد و همچنین سطح آن مسطح تر وضعیت فعلی باشد اما در تصاویری که فضاپیمای افق های نو به زمین ارسال کرده واقعیت چیز دیگری به نظر می رسد.

چیزی درحدود ۱۰۰ میلیون سال پیش و یا بیشتر، نیروهایی دست به دست هم داده و ضمن آنکه کوهستانهای پلوتو را ایجاد کردند، حفره های سطح آن را نیز مسطح کردند. اما دانشمندان هنوز هم از صحت این فرآیند اطمینان خاطر ندارند.

آنها این ایده را نیز مد نظر قرار داده اند که ذوب شدن یخها و منجمد شدن مجدد آن به ایجاد تغییراتی اساسی در سطح این سیاره کوتوله منجر شده است.

پلوتو سیاره کوتوله کمربند «کوئیپر» در منظومه شمسی است که از بعد حجمی بزرگترین سیارک یا همان سیاره کوتوله شناخته شده در این سامانه به شمار می آید. از زمان کشف پلوتو در سال ۱۹۳۰ تا سال ۲۰۰۶، نهمین سیاره منظومه شمسی محسوب می شد اما حالا چند سالی است که به جای سیاره به آن سیاره کوتوله گفته می شود.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان