۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین برخورد جدی با قاچاقچیان مشروبات الکلی/ مبارزه با تلفن همراه قاچاق، برنامه آینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا
کد خبر: ۱۱۵۰۳۶ نویسنده: مصطفی آقاعلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قزوین اعلام کرد

برخورد جدی با قاچاقچیان مشروبات الکلی/ مبارزه با تلفن همراه قاچاق، برنامه آینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا

جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قزوین اعلام کرد: تا کنون با قاچاقچیان کالاهای ممنوعه از جمله مشروبات الکلی برخورد شدیدی صورت گرفته است و این ستاد قصد دارد در راستای مبارزه با تلفن همراه قاچاق نیز اقدام کند.

برخورد جدی با قاچاقچیان مشروبات الکلی/ مبارزه با تلفن همراه قاچاق، برنامه آینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، قاچاق نوعی فرار از تعهدات اقتصادی در قبال دولت و مردم، پشت پا زدن به الگوی مصرف و خیانت کردن به تولید کشور است.
در تمام کشورها مرسوم است که به ازای کالاهای وارداتی به کشور، عوارضی به دولت برای واردات پرداخت می‌شود و هر کالای وارداتی در سطح بازار که عوارض دولت برای آن پرداخت نشده، کالای قاچاق محسوب می‌شود.
طبق آماری که سازمان بین المللی کار ارائه کرده است، به ازای هر یک میلیارد دلار کالای قاچاق که وارد یک کشور می شود، یک هزار فرصت شغلی از بین می‌رود.
بنابر اعلام ستاد قاچاق کالای کشور، حدود 12 میلیارد دلار کالای قاچاق هر ساله وارد ایران می‌شود که سالیانه حدود 1 میلیون و 200 فرصت شغلی از جوانان کشور گرفته می‌شود.
به طور مثال طی سال‌های اخیر به دلیل ورود کفش‌های قاچاق بیش از 56 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ کفش در ایران تعطیل شده است.
در همین راستا از سال 81 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد که این ستاد با محوریت دولت و با حضور تمام دستگاه ‌ها وظیفه مبارزه با قاچاق کالا از محل ورود تا محل عرضه را برعهده دارد.
به فراخور ستادی که در تهران تشکیل شد؛ در سطح استان‌ها نیز گروهی تحت عنوان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با سرپرستی استانداری‌ها تشکیل شد که وظیفه مبارزه با قاچاق کالاو ارز را در استان‌ها برعهده دارد.


مصطفی آقا علی، مسئول دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قزوین، درباره فعالیت‌های این ستاد ابراز کرد: این ستاد در قزوین با چندین کارگروه در حال فعالیت است.
وی ادامه داد: کارگروه‌های حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه، مبارزه با قاچاق سوخت، مبارزه با لوازم آرایشی و بهداشتی، مبارزه با قاچاق دام، کارگروه تخصصی اطلاعات و امنیت، کارگروه فرهنگی و کارگروه پیشگیری از جرم در ستاد "مبارزه با قاچاق کالا و ارز" استان قزوین در حال فعالیت هستند.
آقاعلی اظهار کرد: هر کدام از این کارگروه‌ها با محوریت یکی از مدیران دستگاه‌ها تشکیل می‌شود که به فراخور هر کارگروه تصمیمات گرفته شده در جلسات کمیسیون اصلی به استحضار استاندار و دیگر اعضا می‌رسد.
وی اعضای این کمیسیون را نیروی انتظامی، اداره کل اطلاعات، دادگستری، صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی، اداره تعزیرات، جهاد کشاورزی، شرکت نفت، اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی، اداره صنعت، معدن و تجارت، اداره حمل و نقل و پایانه‌های، اداره گمرک، فرمانداران استان هستند و ریاست کمیسیون نیز با استاندار است.
جانشین دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: این کمیسیون، طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان تدوین کرده است که طی 4 سال، به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای هر کارگروه شرح وظایف شده و بر همین مبنا اقدامات لازم صورت می‌گیرد.


وی برنامه‌های تدوین شده در استان را در 4 محور دانست و افزود: برنامه های فرهنگی و تبلیغی که به حمایت از کالای ایرانی، شناسایی ضررهای ناشی از استفاده کالای قاچاق و آشنایی مردم با کالای سلامت می‌پردازد؛ برنامه‌های اطلاعات و عملیات که شامل شناسایی و برخورد با عاملین قاچاق است؛ مبارزه با قاچاق کالاهای ممنوعه مانند مشروبات الکی و قرص‌های روان‌گردان و افزایش میزان ریسک قاچاق در بخش عرضه با شفاف سازی و نظارت بر گردش کالا در محل عرضه؛ محورهای فعالیت برنامه‌های کمیسیون قاچاق کالا قزوین است.
آقاعلی یادآور شد: بیش از یک میلیون مسیر جاده‌ای اصلی و فرعی در قزوین وجود دارد که بیشتر این مسیرها دارای ایستگاه‌های بازرسی هستند که توسط دستگاه‌های انتظامی تعبیه شده و در تمام شبانه روز این مسیرها کنترل می‌شود.
وی اذعان کرد: قزوین یک شاهراه ارتباطی و کمربند امنیتی کشور است و بیشتر کالاهای قاچاق که وارد استان می‌شود به مقصد تهران است که طی بازرسی‌ها این کالاها نیز کشف و ضبط می‌شوند.
مسئول دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قزوین اذعان کرد: کالاهای قاچاق به سه بخش کالاهای ممنوعه مثل مشروبات الکلی؛ کالاهای مجاز و مشروط که علاوه بر تشریفات گمرکی نیازمند کسب مجوز قبلی از یک یا چند دستگاه هستند و کالاهای مجاز مانند پوشاک که به دلیل نپرداختن عوارض، قاچاق محسوب می‌شوند؛ تقسیم می‌گردد.


وی پیگیری و مبارزه با کالاهای قاچاق ممنوعه را بسیار جدی تلقی کرد و گفت: در این حوزه، پیکان مبارزه به سوی جمع آوری دانه درشت‌ها است و در این مدت کشفیات فراوان و موفقی در استان داشته‌ایم.
آقاعلی نظارت بر عرضه کالا را در استان بسیار مهم دانست و اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر جمع آوری و مبارزه با قاچاق البسه دسته دوم در سطح استان با شدت پیگیری شده که در این راستا بیش از 22 واحد‌ صنفی پلمپ یا به نو فروشی تبدیل شدند.
وی خاطر نشان کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت با همراهی اداره کل تعزیرات وظیفه بازرسی از اصناف در بخش‌های لباس، کیف و کفش، اسباب بازی، لوازم بهداشتی و آرایشی و طلای قاچاق را برعهده دارند تا کالای قاچاق در این بخش‌ها عرضه نشود.
جانشین دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: مهم ترین کالاهایی که مورد بازرسی جدی قرار گرفته‌اند طلا و دخانیات هستند و این ستاد قصد دارد در موضوع مبارزه با تلفن همراه قاچاق نیز ورود جدی داشته باشد.
آقاعلی با اعلام اینکه حجم بسیاری از لوازم بهداشتی و آرایشی از اجناس قاچاق هستند، ابراز کرد: اگر بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی هولوگرام سیب سلامت وجود داشته باشد، کالا از سلامت لازم برخوردار است در غیر این صورت جزو اجناس غیر قانونی و غیر بهداشتی است که عمدتا به صورت دست فروشی عرضه می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: قاچاق نوعی منبع درآمد برای گروه‌های مافیایی است به ویژه گروه‌هایی که با جمهوری اسلامی معاند هستند و این گروه‌ها اقدام به تولید کالاهای غیرمجاز می‌کنند، مانند سیگار که در سلیمانیه عراق در زیرپله ها با توتون‌های نامرغوب تهیه می‌شود و به دلیل عدم پرداخت عوارض با قیمت پایین در کشور عرضه می‌شوند.


جانشین دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: دخانیات عرضه شده در استان توسط دستگاه‌های نظارتی در سطح عرضه به ویژه در بخش‌های عرضه کلی، مورد بازدید قرار می‌گیرد و با تخلفات موجود، برخورد قانونی می‌شود.
آقا علی در پایان اعلام کرد: مشارکت شهروندان در مصرف کالای ایرانی و کالاهایی که مشابه آن در ایران تولید می‌شود قطعا اقدام قابل توجهی در مبارزه با کالای قاچاق است.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان