۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بیش از ۵۰ هزار بی‌سواد در استان قزوین وجود دارد/ هدیه ۶۷۰ هزار تومانی به داوطلبان سوادآموزی
کد خبر: ۱۱۴۹۸۷ نویسنده: صدیقه مهدوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین:

بیش از ۵۰ هزار بی‌سواد در استان قزوین وجود دارد/ هدیه ۶۷۰ هزار تومانی به داوطلبان سوادآموزی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با اشاره به وجود بیش از ۵۳ هزار بی‌سواد در استان گفت: در راستای تشویق افراد بی‌سواد جهت حضور داوطلبانه برای سوادآموزی، افرادی که زیر نظر اعضای خانواده خود باسواد ‌شوند، پس از قبولی در آزمون، ۶۷۰ هزار تومان هدیه می‌گیرند.

بیش از ۵۰ هزار بی‌سواد در استان قزوین وجود دارد/ هدیه ۶۷۰ هزار تومانی به داوطلبان سوادآموزی
صدیقه مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  با اشاره به آمار بی‌سوادی در استان اظهار کرد: آماری بی‌سوادی در استان قزوین بر اساس تعریف قبلی در حدود 32 هزار و 800 نفر است، طبق این تعریف بی‌سواد به کسی گفته می‌شد که قدرت خواندن و نوشتن نداشت.
وی افزود: امروزه تعریف بی‌سوادی تغییر کرده و اگر کسی مدرک پایه سوم ابتدایی یا دوره سوادآموزی را نداشته باشد، بی‌سواد محسوب می‌شود که با توجه به تعریف جدید، تعداد بی‌سوادان استان قزوین به بیش از 53 هزار نفر می‌رسد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: بیشترین آمار بی‌سوادی مربوط به شهرستان‌های بزرگ استان همچون قزوین و البرز است به طوری که در ناحیه یک قزوین، یک هزار و 700 و در منطقه البرز نیز در حدود یک هزار و 500 نفر از اولیای دانش آموزان بی‌سواد هستند که امیدواریم با همت مدیران مدارس، جذب آموزش و پرورش شده و باسواد شوند.
اجرای طرح‌های تشویقی برای ریشه کنی بی‌سوادی در استان
وی ادامه داد: در راستای تشویق افراد بی‌سواد جهت حضور داوطلبانه برای سوادآموزی، طبق مصوبه هیئت دولت، طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده است بر این اساس، افرادی که زیر نظر اعضای خانواده خود باسواد ‌شوند، پس از قبولی در آزمون سوادآموزی، 670 هزار تومان هدیه می‌گیرند.
مهدوی عنوان کرد: افراد دیگری که با حضور در کلاس‌ها توسط آموزش دهنده‌ها و معلمین معرفی شده توسط سوادآموزی، باسواد شوند به محض قبولی در آزمون‌های پایان دوره، 134 هزار تومان هدیه دریافت می‌کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: با توجیه مدیران مدارس توسط کارشناسان مربوطه، همه مدارس سطح استان آمادگی پذیرش اولیای بی سواد دانش آموزان را دارند تا اولیای بی‌سواد در کنار کسب مهارت خواندن و نوشتن و روخوانی، سایر مهارت‌های لازم برای انجام امور روزمره زندگی خویش همانند انجام فعالیت‌های بانکی را فرا گیرند.
مهدوی اضافه کرد: در این مدارس علاوه بر آموزش مهارت‌های مذکور، کلاس‌هایی نیز جهت آموزش مهارت‌های شغلی برای کمک به بهبود سطح اقتصادی خانواده برای این افراد در نظر گرفته شده است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: از کارشناشان مناطق 14گانه خواسته شده تا مدیران مدارسی که هر 4 فعالیت شناسایی و جذب اولیای بی سواد، آموزش و نگهداشت و برگزاری آزمون سوادآموزی را در مدارس انجام دهند به ما معرفی کنند تا با توجه به نوع فعالیت‌های انجام شده با اهدای هدایای مادی و معنوی مورد تشویق قرار گیرند.
لزوم اطلاع رسانی به مردم در خصوص اجرای طرح تشویقی سوادآموزی
وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع رسانی افراد بی‌سواد جهت ورود به عرصه سوادآموزی گفت: برای ریشه کن کردن موضوع بی سوادی لازم است از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها جهت اطلاع رسانی و ترغیب افراد بی‌سواد برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی استفاده شود.
مهدوی با اشاره به لزوم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای شناسایی افراد بی‌سواد در جامعه تصریح کرد: بر اساس آمار ابلاغی، 11 هزار نفر در سال جاری تحت پوشش سوادآموزی قرار خواهند گرفت که امیدواریم با هم افزایی سایر نهادها و دستگاه‌ها در سال همدلی و همزبانی این امر به طور کامل تحقق یابد.
وی در ادامه بیان کرد: بحث سواد آموزی تنها زیر مجموعه معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش نیست و همه افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند باید نسبت به شناسایی و تشویق افراد بی‌سواد محیط پیرامونی خود حساسیت بیشتری داشته باشند.
وی افزود: استان قزوین نسبت به سایر استان‌ها در سطح متوسطی به لحاظ سواد آموزی قرار دارد اما با توجه به پیشینه تاریخی، بنیه علمی و ظرفیت بالای استان، می‌تواند در کشور پیشتاز باشد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان