۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین توقیف و تعطیلی باید آخرین کلمات در برخورد با رسانه‌ها باشد/قبل از محاکمه آبروی مردم را نَبَرید
کد خبر: ۱۱۴۹۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات:

توقیف و تعطیلی باید آخرین کلمات در برخورد با رسانه‌ها باشد/قبل از محاکمه آبروی مردم را نَبَرید

رئیس جمهور گفت: ما علاوه بر نهاد رسانه نیازمند نظام مطبوعاتی با قوانین روشن و شفاف هستیم.

توقیف و تعطیلی باید آخرین کلمات در برخورد با رسانه‌ها باشد/قبل از محاکمه آبروی مردم را نَبَرید
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در آئین گشایش نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ‌ها که در روز یکشنبه 17 آبان در محل مصلی تهران برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای ماست، اظهار داشت: در نمایشگاهی که به نام رسانه، مطبوعات، خبرگزاری ‌ها، پایگاه‌های خبری و نشریات مختلف برگزار شده، تردیدی نیست که برای ورود به عرصه‌های جدید نیازمند توسعه هستیم.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که مسیر ورود به عرصه توسعه و پیشرفت، رسانه است. البته برای یک کشور از رسانه‌ها مهمتر داشتن نهاد رسانه است، رسانه‌ای که دارای سوابق بسیار با هویت و با دیدگاه خاص خود باشد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: اولین مطبوعات کاغذ اخبار و وقایع اتفاقیه بود که از عمرش 180 سال می‌گذرد، اما دیگر از آن نشریات خبری نیست، اما ما در دنیا روزنامه‌هایی داریم که نزدیک به 200 سال سابقه دارند، نیویورک تایمز 119 سال عمر دارد.

**جوان‌مرگی مطبوعات بدترین نوع جوان‌مرگی است

روحانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ای که دهه‌ها از عمرش بگذرد، برحرفه و پختگی‌اش افزوده می‌شود، اظهار داشت: رسانه باید افکار عمومی را به خود جذب کند و باید دارای سوابق 100 ساله و 200 ساله باشد. بدترین جوانمرگی، جوانمرگی مطبوعات و رسانه است.

وی افزود: رسانه‌ای که هنوز متولد نشده و بال و پر نگشوده و خود را به خوبی معرفی نکرده است، به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد، قبلا گفته‌ام که کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه است.

**نیازمند نظام مطبوعاتی با قوانین روشن و شفاف هستیم

روحانی با بیان اینکه ما همانطور که نیازمند به نهاد رسانه هستیم، نیازمند نظام مطبوعات نیز هستیم، تصریح کرد: نظام مطبوعات باید شفاف، روشن و با قوانین روشن باشد، هر روز جمعی با بدست آوردن یک کلمه و جمله نمی‌توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند. قانون شفاف تنبیه و تشویق روشن در همه جای دنیا آخرین قانون جزا و شدیدترین آن اعدام است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: این اعدام نیز مربوط به آن دسته از کشورهایی می‌شود که دارای مجازات‌های سنگین هستند، اما اولین مجازات اعدام نیست، در واقع اولین مجازات جریمه و توقیف کوتاه مدت به شخص مورد نظر در هر جرمی است و یا یک زندانی کوتاه مدت است.

روحانی افزود: یک رسانه اگر تخلف و جرمی کرده است و نهاد رسانه گفته که او متخلف است، وزارت ارشاد و هیئت نظارت و قوه قضائیه برای مطبوعات اعاده دادرسی خواهند کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: آن پایگاه‌هایی که می‌توانند سخن بگویند و درباره یک نشریه قضاوت کنند، که آیا از خود سخن می‌گوید و یا از بیگانه اینها همه یک معیار دارند و براساس یک معیار مدنظر قرار می‌گیرد، ما نیازمند یک قانون و یکسانی برای همه مطبوعات هستیم.

وی در ادامه بیان داشت: افتخار قانون اساسی ما این است که همه افراد جامعه حتی شخص رهبر معظم انقلاب در برابر قانون برابرند این نه تنها افتخار قانون اساسی ما که افتخار دین مبین اسلام نیز است به گونه‌ای که حضرت علی(ع) در محضر قانون با فردی غیر مسلمان از لحاظ قانون تفاوتی ندارد و عدالت بر قوانین اسلامی حاکم است.

روحانی گفت: مگر می‌توان تحمل کرد که در یک کشور برخی رسانه‌ها از یک مصونیت همیشگی در برابر تهدید و توقیف برخوردار باشند و یک حاشیه امن دائمی برایشان مقدر باشد.

وی در ادامه بیان داشت: اینطور نیست که یک رسانه بتواند هر چه می‌خواهد بگوید و حتی گاه خود را در جایگاه نیروهای امنیتی قرار داده و پیش از اطمینان از خبری دستگیری شخصی را اعلام کنند ما برای آگاهی مردم احتیاج به رسانه‌ای داریم نه برای آبروی افراد را ریختن.

وی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای ادعای انقلابی‌گری دارند انقلابی بودن یعنی اخلاق در همه حوزه‌ها، ما انقلاب کردیم تا اخلاق اسلامی در این کشور حاکم شود، اخلاقی که در آن حفظ شرف و مال و جان و آبروی مردم محفوظ باشد.

** ناهماهنگی راهبردی بزرگترین خطری است که یک جامعه را تهدید می‌کند

رئیس جمهور اظهار داشت: انقلابی بودن یعنی دروغ نگفتن، تهمت نزدن، انقلابی بودن به معنای اعتماد و امید به مردم دادن است به معنای حمله کردن از بخشی از حکومت به بخش دیگری از آن نیست.

وی افزود: ما در بسیاری از نوشته‌ها هماهنگی راهبردی را برای حکمرانی سالم می‌خوانیم حال گاه معکوس این جمله مشاهده می‌شود یعنی ناهماهنگی راهبردی که بزرگترین خطری است که یک جامعه و کشور را تهدید کند.

**همه مطبوعات و رسانه‌ها باید در برابر قانون یکسان باشند

رئیس جمهور تصریح کرد: همه مطبوعات و رسانه‌ها باید در برابر قانون یکسان باشند اگر چنین بود ما کشوری انقلابی هستیم و اگر نه یعنی بر علیه یک انقلاب اخلاقی و اسلامی حرکت می‌کنیم.

روحانی تأکید کرد: دستگاه قضایی باید مأمن جامعه باشد و هر اشکالی هم که باشد دستگاه قضا به عنوان مأمن پایگاه امن مردم باید آن را برطرف کند آنروز که مردم از روزنامه و استاد و عالم و حتی دولت ناامید شوند دستگاه قضا و باب عدل جایی است که هرگز هیچ کس نباید ازآن مأیوس شود قاضی مأمن جامعه است و بسیار مهم است که جامعه با احساس امنیت و عدالت و یکسانی در همه دستگاه‌های کشور به ویژه دستگاه قضا داشته باشد.

وی افزود: هرگاه این یکسانی حاصل شد بهتر می‌توانیم از فکر و اندیشه خود برای جامعه استفاده کنیم امروز ما می‌دانیم رسانه‌ها دو طرفه‌اند مردم نیز اظهارنظر می‌کنند و نظرات خود را در سایت‌ها و روزنامه‌ها و حتی در گیشه روزنامه فروشی با خریدن یا نخریدن روزنامه‌های مطبوعات خاص اظهارنظر می‌کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه رسانه‌ها در این فضا مسئولیت سنگینی را بردوش خودشان باید احساس کنند گفت: در شرایطی امروز قرار گرفته‌ایم که نیاز به امید در جامعه وجود دارد.

**القای امید در جامعه باید به دست مطبوعات و رسانه‌ها انجام شود

وی ادامه داد: القای امید در جامعه باید به دست مطبوعات، رسانه‌ها، رسانه ملی، سایت‌ها، فضای مجازی و فضای حقیقی انجام شود.
روحانی با اشاره به اینکه ملت ایران در این 26 ماه کار بزرگی انجام داده است تصریح کرد: اگرچه اقتصاد جامعه ما از قبل از انقلاب اسلامی بیماری‌هایی داشت که بعد از انقلاب تحریم به عنوان یک بیماری جدید بر آن افزوده شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: از سالهای اولیه انقلاب تحریم به صورت محدود و در سالهای اخیر به صورت وسیع بر اقتصاد کشورمان تأثیرگذار شد البته اگر شخصی با بیماری قلبی خطرناک درمان شود نمی‌توان بعد از آن اعلام کرد که چرا دست و یا گردنش هنوز درد می‌کند.

وی تصریح کرد: اقتصاد ایران بیماری‌های مختلفی دارد و با برداشته شدن تحریم یکی از بیماری‌های صعب‌العلاج آن برداشته شده و اقتصاد تحرک پیدا می‌کند و این بدان معنا نیست که بیماری دیگری وجود ندارد.

روحانی در ادامه افزود: آنچه می‌توانیم در عرصه بعد از تحریم مشکلات جامعه را حل کنیم در تمامی بخش‌ها و اقتصاد امید به آینده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بزرگترین عمل ضد انقلابی ایجاد یأس است گفت: آن روزنامه، سایت و مطبوعاتی که به معنای واقعی کلمه ضد انقلاب است که زمانی که آن را باز می‌کنیم چیزی از ما کم می‌کند، صفحه اول امید و صفحه دوم اعتماد را از ما می‌گیرد.

وی اعلام کرد: انقلابی بودن ما در مطبوعات و رسانه‌ها بدان معناست که اولا واقعیت‌ها به خوبی و درستی بیان کنیم و اگر کار بزرگی را ملت بزرگ ایران انجام داده آن را کوچک نکنیم.



**برخی رسانه‌ها با اجازه چه کسی با پول بیت المال علیه حاکمیت و مردم اقدام می‌کنند؟

روحانی با اشاره به اینکه برخی رسانه ها با پول ملت و بیت‌المال می‌چرخد تصریح کرد: با پول بیت‌المال و حاکمیت علیه افتخار حاکمیت کار می‌کنند و با پول دولت علیه دولتی که منتخب مردم است فعالیت می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر شخصی متقاضی انتشار روزنامه‌ای با پول شخصی خود است از اول تا آخر هم مخالف دولت باشد هیچ اشکالی ندارد اما اگر بخواهد با پول مردم علیه راه مردم اقدام کنید، با اجازه چه کسی؟پول مردم علیه مردم نمی‌تواند برای یک جامعه‌ای قابل قبول باشد.

روحانی با بیان اینکه افتخار ملی ما این بوده که نمایندگان سرافراز ملت توانستند به خوبی از حقوق حقه دفاع کنند گفت: نه اینکه ما اعلام کردیم راکتور اراک بماند حق ماست، بلکه یک پله بالاتر گفتیم راکتور اراک باید مدرنیزه هم بشود و به گروه 1+5 نیز اعلام کردیم باید تکنولوژی خود را بیاورد.

رئیس جمهور تصریح کرد: راکتور اراکی که امروز تکمیل می‌شود باید با راکتور اراکی که دیروز می‌ساختیم تفاوت داشته باشد، این راکتور جدید به مراتب مدرنیزه‌تر از قبلی خواهد بود و با فناوری‌های نو هم در این زمینه آشناتر می‌شویم.

وی ادامه داد: ‌نه اینکه ایران حقش تثبیت شد که غنی‌سازی کند، کیک زرد را تبدیل به UF6 کند و آن را به غنای 3.5، 4.5 و 5 درصد برساند بلکه یک قدم دیگر تجارت را در این زمینه بدست آوردیم.



** از هفته‌های آینده UF6 را فروخته و کیک زرد می‌گیریم

روحانی تأکید کرد: ما از هفته‌های آینده UF6 را فروخته و کیک زرد را می‌گیریم یعنی در بازار تجارت هسته‌ای وارد می‌شویم، نه تنها سانتریفیوژ‌های ما می‌چرخد بلکه از این پس سانتریفیوژ‌های مدرن‌تر به چرخش در می‌آید.

رئیس جمهور بیان داشت: به محض آنکه این توافق اجرایی شود از همان روز اول گاز UF6 برای اولین بار در سانترفیوژ جدید IR8 تزریق خواهد شد و با IR8 غنی سازی در حد آزمایشگاهی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد:‌ نه تنها قطعنامه‌های شش گانه ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل را لغو کردیم بلکه در قطعنامه جدید حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسند.

رئیس جمهور تاکید کرد: عضو غیردائم سازمان ملل متحد در قطعنامه شورای امنیت حق غنی‌سازی‌اش رسما اعلام نشده است. این کار بزرگ و در کنار آن رفع تحریم‌های ظالمانه افتخاری بزرگ برای ملت ایران بود.

** نقد حق رسانه‌هاست اما نباید حاوی دروغ و اتهام باشد

وی با اشاره به انتقاد و انتقادپذیری اظهار داشت: هرکلامی غیر از کلام معصوم قابل نقد است. شما می‌توانید نقد کنید، این حق همه و اصحاب رسانه است. همانطور که در تابلوی نمایشگاه آمده نقد منصفانه و پاسخ مسئولانه، بنابراین باید همگی نقادی کنیم، چرا که نقد به نفع ماست، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نیز باید نقد شوند. اسلام نیز بالاتر می‌گوید که امام مسلمین هم باید نقد شود.

روحانی تصریح کرد: نقد نه به معنای تخریب، اتهام و دروغ است، بلکه انتقاد باید برای دلسوزی باشد. باید بیاموزیم کاری کنیم که آینده بهتری در انتظار ما باشد. در شرایط جدید در سراسر کشور امروز امید تبلور بیشتری نسبت به گذشته دارد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه باید امیدواری در جامعه اضافه شود، تصریح کرد: اگر امید نباشد سرمایه‌گذاری و اقتصاد مقاومتی پیاده نخواهد شد و صادرات غیر نفتی افزایش نمی‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانیم سال 94 سال سختی برای دولت تدبیر و امید بود، اضافه کرد: همگی به وضعیت اقتصادی دنیا اشراف داریم و در جریان افت و خیز قیمت نفت بوده‌ایم. برخی از کشورهای همسایه که جمعیتشان یک سوم ما هستند درآمدشان بیش از ماست.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان