۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۵۰۰ مدرسه استان فاقد ائمه جماعت روحانی هستند
کد خبر: ۱۱۴۹۲۶ نویسنده: حجت الاسلام انصاری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش قزوین:

۵۰۰ مدرسه استان فاقد ائمه جماعت روحانی هستند

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در حال حاضر ۵۰۰ مدرسه استان فاقد ائمه جماعت روحانی هستند زیرا هزینه‌های مالی این برنامه فراهم نشده است.

۵۰۰ مدرسه استان فاقد ائمه جماعت روحانی هستند
حجت الاسلام علی انصاری، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش جهت تشویق و ترغیب بیشتر دانش‌آموزان به نماز اظهار کرد: دانش‌آموزان باید ابعاد مختلف نماز را بشناسند به عبارتی آگاهی و شناخت، مرحله اولیه هر کاری است که در ادامه منجر به انتخاب می‌شود.
چاپ 6 جلد کتاب با عنوان "بوستان نماز" برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
وی افزود: آموزش و پرورش نیز در گام نخست، برنامه "آموزش عملی نماز" را جهت معرفی بیشتر نماز در دستور کارخود قرار داده است تا دانش‌آموزان با ورود به مدرسه از همان روزهای نخست با فریضه الهی نماز به صورت تئوری و عملی آشنا شوند.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: در این رابطه 6 جلد کتاب "بوستان نماز" چاپ و در اختیار کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم بیشتر خانواده‌ها به دلیل مشغله‌های فراوان فرصت نمی‌کنند آنطور که شایسته است به امر آموزش نماز فرزندان خود توجه کنند از این رو در صورت عدم ورود آموزش و پرورش به این عرصه، اکثر دانش‌آموزان با اصل موضوع بیگانه خواهند شد.
انصاری بیان کرد: بر این اساس وظیفه خود می‌دانیم که جهت افزایش سطح دینی تلاش کنیم از این رو برای توسعه معرفت دینی برخود فرض می‌دانیم تا در مقطع ابتدایی کارکردهای متنوعی را پی‌گیری نماییم تا دانش‌آموزان با فریضه الهی نماز آشنا شوند.
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای انجام شده در مدارس، برگزاری جشن عبادت در آستانه ورود دانش‌آموزان به سن تکلیف است که در سال سوم ابتدایی برای دانش‌آموزان دختر و متوسطه اول برای دانش‌آموزان پسر با برگزاری برنامه‌های متنوع و آموزنده اجرا می‌شود.
وی در ادامه توضیح داد: در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خداوند حکیم، آنها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان مقرر کرده است که اگر از این دستورات اطاعت کند به سعادت مطلوب می‌رسد.
خانواده‌ها جشن تکلیف را مانند جشن تولد در خانه‌ها برگزار کنند
انصاری تصریح کرد: برای کسب نتایج مطلوب و به منظور فرهنگ سازی و نهادینه شدن این برنامه لازم است تا والدین نیز یک روز از زندگی فرزند خود را به برگزاری چنین جشنی در منزل اختصاص دهند تا با افزایش شوق فرزند، حس بر انگیختگی و گرایش وی برای انجام اعمال عبادی تقویت شود.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر هرکسی قادر نیست احکام شرعی را از قرآن، روایات و یا از عقل خود استخراج کند زیرا قرآن مانند یک مجموعه قوانین یا رساله عملیه نیست که احکام شرعی را به طور مدون و تفصیلی و با وضوح و صراحت کامل و ذکر همه‌ خصوصیات و جزئیات، بیان کرده باشد.
انصاری ادامه داد: عقل فرد غیرمتخصص نیز هرگز نمی‌تواند همه‌ احکام مورد نیاز را با مراجعه‌ مستقیم به قرآن و روایات دریابد بنابراین آموزش و پرورش پس از برگزاری جشن تکلیف اقدام به تبیین فلسفه رجوع به فقهای دین و بیان دلایل تقلید و معرفی مراجع تقلید می‌نماید.
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به نقش مهم الگوهای رفتاری گفت: کودکان و نوجوانان‏ هنگامی که می‏‌بینند الگوهایشان نسبت به برخی موضوع‏‌ها توجه‏ بیشتری دارند، آنها نیز به آن موارد واکنش مثبت نشان می‌‏دهند.
وی تاکید کرد: بهترین الگو در درجه اول، رفتار و منش پدر و مادر است لذا مسئوليت والدين در قبال آموزش و ترغیب فرزندان به نماز، نقش بسيار جدی در گرايش جوانان به نماز دارد.
انصاری افزود: آموزش و پرورش در جلسات انجمن اولیاء سرفصل‌هایی جهت جذب فرزندان به نماز برای آموزش خانواده‌ها در نظر گرفته است.
500 مدرسه استان فاقد ائمه جماعت روحانی هستند
این مسئول با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در مدارس گفت: برگزاری نماز جماعت در مدارس یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده در راستای افزایش میزان علاقه دانش‌آموزان به نماز است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر 500 مدرسه استان فاقد ائمه جماعت روحانی هستند زیرا هزینه‌های مالی این برنامه فراهم نشده است.
انصاری خاطرنشان کرد: در صورتی‌که خیرین، استاندار و امام جمعه محترم در این قضیه ورود پیدا کنند و موانع را بردارند ما می‌توانیم از ظرفیت حضور ائمه جماعت روحانی در همه مدارس سطح استان بهره‌مند شویم.
انصاری ادامه داد: در حال حاضر در اکثر مدارس از کادر آموزشی به عنوان ائمه جماعت استفاده می‌شود و این درحالی است که دشمن به دنبال فاصله انداختن بین روحانیون و جوانان است بنابراین صلاح است برای آشنایی جوانان با روحانیت، مقدمات حضور این عزیزان به مدارس را فراهم کنیم تا بتوانند به شبهاتی که در ذهن دانش آموزان است، پاسخ دهند.
حضور معلمان و مدیران در صفوف نماز جماعت از راه‌های ترغیب دانش‌آموزان به نماز
این مسئول با اشاره به راه‌های ایجاد انگیزه برای حضور دانش‌آموزان در نماز جماعت مدارس گفت: معلمان نقش مهمی در تشویق دانش‌آموزان به نماز دارند یکی از بهترین راه‌های ترغیب دانش‌آموزان به اقامه نماز، حضور معلمان و مدیران مدارس در صفوف نماز جماعت مدارس است.
وی در ادامه یادآور شد: با توجه به شعار مدیرکل آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی در خصوص نماز، برنامه حضور مسئولان در نماز جماعت مدارس را طراحی کردیم تا مدیران مناطق، معاونین و مدیرکل هر هفته در نماز جماعت یک یا دو مدارس شرکت کنند.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: حضور مسئولین در صف اول نماز موجب تغییر نگرش و تقویت باورهای دینی بچه‌ها می‌شود و در واقع محرک قوی‌ای برای تشویق بچه‌ها به نماز به شمار می‌آید.
267 مدرسه استان قزوین فاقد نمازخانه مستقل هستند
انصاری عنوان کرد: از حدود یک هزار و 170 فضای آموزشی در استان، 627 مدرسه دارای نمازخانه مستقل و 267 مدرسه فاقد نمازخانه مستقل هستند و در مابقی مدارس، نمازخانه کلاسی دایر است.
این مسئول با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجام شده عنوان کرد: در بحث گفتمان‌های دینی، جشنواره‌ها و مسابقات و مطالعات همواره به این موضوع اشاره داریم همچنین با هماهنگی حوزه علمیه روحانیون جهت پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات دانش‌آموزان در مدارس حضور می‌یابند.
عمق بخشی و کیفیت بخشی برنامه‌های آموزشی و پرورشی در اولویت قرار گیرند
وی در ادامه بیان کرد: شکوفایی فطرت، رویکرد اصلی برنامه‌های حوزه پرورشی است چرا که کسی که خود را شناخت قطعا خداشناس خواهد شد و به طور حتم به نماز و فرامین الهی نیز عمل خواهد کرد.
انصاری در پایان گفت: باید با برنامه‌های متنوع و جذاب، فطرت‌ دانش‌آموزان را نشانه گرفت و از این طریق باورهای دینی آنها را تقویت کرد همان روشی که پیامبر گرامی و اهل بیت(ع) در پیش می‌گرفتند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان