۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین محل دفن زائران ایرانی در مکه + تصاویر
کد خبر: ۱۱۴۹۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

بی اطلاعی از سرنوشت ۲۵ نفر

محل دفن زائران ایرانی در مکه + تصاویر

مزارشان هیچ نشانی ندارد، فقط یک قطعه سنگ که همه مشخصه‌شان است، با این حال رییس سازمان حج و زیارت گفته می‌دانند دقیقا ایرانی‌ها را در کدام قسمت مقبره‌الشهدای مکه به خاک سپرده‌اند.

محل دفن زائران ایرانی در مکه + تصاویر
به گزارش سرویس  صبح قزوین ، عربستان هم گفته اثر انگشت و نمونه ناخن‌های دفن‌شدگان را گرفته و اطلاعات‌شان در پزشکی قانونی این کشور موجود است.

با پیدا شدن سه پیکر دیگر در روز سه‌شنبه، شمار زائران مفقود ایرانی به 25 نفر رسید. DNA زائرانی که اطلاعی از آنها در دست نیست به همراه آنهایی که بدون اذن، در قبرستان مکه دفن شده‌اند به عربستان فرستاده شده تا شناسایی این زائران به سرعت انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نیز روز سه‌شنبه در مراسم اربعین جان‌باختگان منا قول داد تا 10 روز آینده وضعیت زائران مفقودشده و دفن‌شدگان را در مکه مشخص کند.

عربستان با آن که قول داده بود جسد هیچ زائر ایرانی را بدون اطلاع دفن نکند، اما به دلیل حجم زیاد اجساد و وخیم بودن شرایط که سبب تغییر فیزیکی اجساد شده بود، جان‌باختگان منا را در مقبره‌الشهدای مکه، جایی در نزدیکی سردخانه بزرگ "معیصم" به خاک سپرد. چند روز پس از این اقدام، مشخص شد 29 ایرانی در بین دفن‌شدگان بودند.

سازمان حج اعلام کرده هویت این افراد مشخص است، با این حال نمونه‌های DNA برای کسب اطمینان بیشتر در تایید هویت آنها به پزشکی قانونی این کشور تحویل داده شد. در این میان بعثه مقام معظم رهبری از مراجع استفتائی را درباره نبش قبر این زائران گرفته است.

قاضی عسکر گفته، براساس استفتاء گرفته شده، اگر شرایط جنازه‌ای عادی نباشد، نبش قبر جایز نیست.

او از اعلام موافقت تعدادی از بستگان زائران دفن شده برای حفظ پیکرها در همان قبرستان خبر داده و در عین حال اظهار کرده، عربستان درباره شناسایی زائران مفقود شده و همچنین آن‌هایی که بدون اجازه دفن شده‌اند همکاری می‌کند و اطلاع داده‌اند که اگر بستگان آن تعدادی که در مکه دفن شده‌اند تمایل برای انتقال اجسادشان داشته باشند، مشکلی نیست و می‌توان این کار را انجام داد.

رییس سازمان حج و زیارت نیز در سفر به عربستان دیداری از محل دفن زائران ایرانی داشته و گفته است، آنها براساس موازین شرعی به خاک سپرده شده‌اند. ایران در فاجعه منا، 464 زائر خود را از دست داد که از سرنوشت 25 نفر آنها اطلاعی در دست نیست.


مقبره الشهدای مکه
مقبره الشهدای مکه
اوحدی در مقبره الشهدا
مقبره الشهدای مکه


انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان