۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فقط جنین‌های دارای معلولیت شدید سقط می‌شوند
کد خبر: ۱۱۴۸۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی:

فقط جنین‌های دارای معلولیت شدید سقط می‌شوند

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید براینکه تنها جنین‌های دارای معلولیت شدید سقط می‌شوند، گفت: به عنوان مثال نابینایی‌ سقط نمی‌شود، اما معلولیت‌های ذهنی شدید که توان زندگی را از فرد می‌گیرند، سقط خواهد شد.

 فقط جنین‌های دارای معلولیت شدید سقط می‌شوند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، مجید رضازاده با بیان اینکه در حال حاضر پس از انجام مشاوره ژنتیک در صورت لزوم سقط‌های درمانی انجام می‌شود که از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: اگر نتیجه آزمایشات ژنتیکی فرد باردار نشان دهد که جنین وی مبتلا به معلولیت شدید است با مجوز سازمان پزشک قانونی تاییدیه سقط درمانی گرفته می‌شود تا نوزاد مبتلا به معلولیت شدید متولد نشود.

وی با تاکید براینکه تنها جنین‌های دارای معلولیت شدید سقط می‌شوند ادامه داد: به عنوان مثال نابینایی‌ سقط نمی‌شود اما معلولیت‌های ذهنی شدید که توان زندگی را از فرد می‌گیرند سقط خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با تاکید براینکه سال گذشته ۶۰۰ جنین دارای معلولیت شدید سقط شده‌اند گفت: این اقدام به واسطه مشاوره و آزمایش تشخیص ژنتیک به موقع انجام شد که اگر این کار صورت نمی‌گرفت هزینه‌های سنگینی را در پی داشت.

وی با تاکید براینکه هزینه فایده مشاوره ژنتیک یک به صد است اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۰ مرکز مشاروه ژنتیک در کشور داریم که ۲۰۰ مرکز خصوصی بوده و حدود ۴۵ مرکز دولتی هستند.

رضازاده خاطرنشان کرد: چنانچه مراکز خصوصی تشخیص دهند فرد نیازمند آزمایش بضاعت مالی کافی را ندارد از سازمان بهزیستی یارانه گرفته و مشاوره و آزمایش را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

وی با تاکید براینکه ۱۷ سال است که سازمان بهزیستی کشور در خصوص پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک فعالیت می‌کند گفت: در سیمنار مشاوره ژنتیک که طی دو روز برای پزشکان، مشاوران و متخصصان برگزار شده است آخرین دستاوردهای علمی توسط اساتید طراز اول کشور در اختیارشان قرار می‌گیرد.

رضازاده تصریح کرد: در خصوص گسترش آگاهی‌ها در خصوص مسائل ژنتیک و ارتقای آگاهی‌های مردم دچار نقص هستیم.

وی با اشاره به وجود دو طرح پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی در سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: یک طرح مربوط به غربالگری افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله است که طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در ۳۱ شهر برای تشخیص اختلالات ژنتیک آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته این طرح به صورت پایلوت در ۴ شهر انجام شد و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر فرد مشکوک به اختلالات ژنتیک غربال شدند انجام پایلوت طرح را موفقیت‌آمیز دانست و تاکید کرد: امسال قصد داریم ۴۶ هزار فرد را مورد غربالگری قرار دهیم.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری با بیان اینکه ۱۶ درصد غربال‌شدگان در معرض خطر بالا برای بیماری‌های ژنتیک بوده‌اند گفت: این افراد به مراکز مشاوره ارجاع داده شده‌اند و در صورت نیاز مورد آزمایش تشخیصی قرار گرفتند. که تمام مراحل این طرح کاملا رایگان است.

وی با اشاره به طرح دیگر سازمان بهزیستی کشور با عنوان مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج اظهار کرد: سال گذشته مرحله اول پایلوت این طرح انجام شد و امسال نیز مرحله دوم پایلوت طرح در حال انجام است.

رضازاده در توضیح این مطلب افزود: در گذشته افراد یا اصلا برای مشاوره ژنتیک مراجعه نمی‌کردند یا زمانی به مراکز مشاوره می‌آمدند که باردار بودند که این زمان اقدامات انجام شده خیلی کارآمد نیست. این درحالی است که بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک زمانی است که فرد هنوز تصمیم به ازدواج نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به هیچ‌عنوان مانع از ازدواج افراد نمی‌شود و تنها جنبه آگاهی‌رسانی دارد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری در خصوص اولویت‌های سازمان بهزیستی در خصوص پیشگیری گفت: در این زمینه افراد دارای سابقه‌ مرده‌زایی در خود یا خانواده‌هایشان، سقط‌های مکرر، افرادی که در خانواده معلول دارند و حتی کوتاه قدی شدید افرادی هستند که به آن‌ها توصیه می‌شود به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

رضازاده در پایان تاکیدکرد: تمامی مراحل در این دو طرح برای افراد رایگان است و همچنین در بنیادهای ژنتیک واقع در‌ مشهد، یزد و تبریز هزینه‌ها پایین‌تر است.

انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان