۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اداره امور حج باید از عهده عربستان خارج شود
کد خبر: ۱۱۴۸۶۴ نویسنده: فرج اله فصیحی رامندی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

فصیحی رامندی:

اداره امور حج باید از عهده عربستان خارج شود

رئیس شورای شهر قزوین گفت: دنیای اسلام باید به آنجا برسد که اداره امور حج و کنترل ایام حج را از عهده عربستان خارج و به مجموعه کشورهای اسلامی واگذار کند.

اداره امور حج باید از عهده عربستان خارج شود
فرج اله فصیحی رامندی، رئیس شورای شهر قزوین در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در حج امسال شاهد حادثه تلخ سقوط جرثقیل به داخل صحن مسجدالحرام و حادثه منا بودیم.
وی افزود: حادثه منا بر اثر مسدود شدن راه توسط عامل سعودی که دلیل آن نیز مشخص نشد اتفاق افتاد، این امر باعث شد تا زائران در فشار و تنگنا قرار بگیرند و در نهایت بر اثر گرمازدگی، تشنگی و فشار بیش از حد دچار خفگی شده و جان خود را از دست دادند.
فصیحی رامندی ادامه داد: من در حادثه اول در مسجدالحرام بودم، بعد از اقامه نماز عصر، باران و رعدوبرق شدیدی رخ داد. در این مکان بیش از صد دستگاه جرثقیل برای حمل مصالح وجود داشت، بلندترین دستگاه برخلاف سایر دستگاه‌ها متحرک بود که طوفان و رعدوبرق سبب سقوط آن شد.
وی بیان کرد: سقوط جرثقیل صدای وحشتناکی شبیه انفجار تولید کرد، ابتدا متوجه حادثه نشدم، پس از باران قصد طواف کردم، از حجرالاسود آغاز کردم و نزدیک مقام ابراهیم شاهد جنازه‌ها و مصدومان غرق خون بودم، این فاجعه وحشتناک بود و امدادرسانی خوبی نیز نشد.
رئیس شورای شهر قزوین گفت: بزرگی این جرثقیل به حدی بود که روی پشت‌بام صفا و مروه آوار شد و بر اثر اصابت ضربه‌ به لب بام، اتاق کنترل آن که شاید به اندازه یک اتوبوس بود به داخل مسجدالحرام سقوط کرده و بیش از 130 نفر فوت کردند که 11 تن از آن‌ها ایرانی بودند.
وی ابراز کرد: در حادثه مسجدالحرام رسیدگی بهتر بود، نیروهای امدادی سریع مجروحین را به بیمارستان‌ها منتقل کردند که صحنه بسیار دلخراشی بود.
فصیحی رامندی اظهار کرد: علت مسدود کردن خیابان مشخص نشد و امدادرسانی نیز به خوبی انجام نشد، بسیاری از زائران به دلیل بی‌حالی و گرمازدگی از بین رفتند که اگر هلی‌کوپتر آب‌پاش به کمک مردم می‌آمد، قطعا بسیاری از این فجایع رخ نمی‌داد.
وی متذکر شد: در یک محوطه که تنها سیصد نفر گنجایش داشت، هفت هزار نفر روی هم جمع شدند و تلف شدند که متاسفانه 500 نفر ایرانی بودند.
این مسئول عنوان کرد: در کل امسال حدود 480 کاروان داشتیم که 450 کاروان از مسیرهای دیگر خیابان‌های 202 و 201 حرکت کرده و حدود 30 کاروان از مسیر خیابان 204 و 203 عبور کردند و دچار حادثه شدند.
وی خاطرنشان کرد: این فاجعه در حد فاصل ساعات 9 تا 10:30 صبح اتفاق افتاد. این سوال باید روشن شود که علت انسداد خیابان چه بوده و اینکه چرا در امدادرسانی تعلل صورت گرفته است.
فصیحی رامندی بیان کرد: در یک کشوری قرار داشتیم که اختیارات کامل در اختیار سازمان حج و زیارت نبود بلکه مقامات سعودی به این امر بها نمی‌دادند، زمانی که هشدار مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان اعلام شد، برخوردشان بهتر و شروع به همکاری کردند.
وی در پایان تصریح کرد: دنیای اسلام باید به آنجا برسد که اداره امور حج و کنترل ایام حج را از عهده عربستان خارج و به مجموعه کشورهای اسلامی واگذار کند که اگر مدیریت بر عهده عموم کشورهای اسلامی باشد، قطعا شاهد مشکلات اینچنینی نخواهیم بود.

انتهای پیام/7008


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان