۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ماجرای پول دستی که بانک مسکن از "ب-ز" گرفت/محاکمه مدیرعامل بانک مسکن در پرونده ۳ هزار میلیاردی
کد خبر: ۱۱۴۷۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

جزییات جلسه دادگاه متهم نفتی

ماجرای پول دستی که بانک مسکن از "ب-ز" گرفت/محاکمه مدیرعامل بانک مسکن در پرونده ۳ هزار میلیاردی

دقايقی پيش پنجمين جلسه دادگاه متهم نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی آغاز شد.

ماجرای پول دستی که بانک مسکن از "ب-ز" گرفت/محاکمه مدیرعامل بانک مسکن در پرونده ۳ هزار میلیاردی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، دقايقی پيش پنجمين جلسه دادگاه متهم نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی به منظور قرائت ادامه دفاعيات توسط متهم پرونده آغاز شد.

بنا براين گزارش روز گذشته متهم رديف اول پرونده (ب.‍ز) 44 صفحه از دفاعيات 200 صفحه ای خود را در دادگاه قرائت کرد.

جزییات جلسه دادگاه متهم نفتی

خبرگزاری فارس منتشر کرد: قاضی صلواتی از تماس وکلای خارجی متهم در صبح امروز خبر داد و گفت: ما همچنان منتظر واریز پول می‌مانیم.

وی تصریح کرد: با هماهنگی بانک مرکزی شماره حسابی در اختیار وکلای خارجی شما قرار گرفته است.

ب-ز متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی، صبح امروز و در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: اینکه اعلام شده خیلی شماه حسابها به من داده‌اند تا پول پرداخت کنم و نکردم، وظیفه قانون‌ام بوده، من دستورات را نگاه می‌کنم و اگر برایم خطری نداشته باشد پرداخت می‌کنم. مثلا یکسری از این دستور پرداختها برای صندوق بازنشستگی وزارت نفت بوده است، اما من آنچه صلاح کارم بوده را انجام داده‌ام.

وی با بیان اینکه بانکها در خارج از کشور به دو نوع بازرگانی و سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شوند، گفت: بانکهای بازرگانی، داخل کشورها و با وجه رایج آن کشور کار می‌کنند، مثلاً بانک ملی و ملت می‌توانند با ریال کار کنند و 12 الی 13 درصد سپرده‌های مردم را به بانک مرکزی می‌دهند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بانک‌های سرمایه‌گذاری لازم نیست در بانک مرکزی سپرده‌گذاری شوند، هر چقدر بخواهند می‌توانند کار کنند اما نه با ارز آن کشور. در واقع بانکهای سرمایه‌گذاری فقط پول مردم را سرمایه‌گذاری می‌کنند و بانکهای بازرگانی هم وظیفه‌شان دادن بانک به مردم، پرداخت تسهیلات یا کمک به تاجران است.

ب-ز در ادامه تصریح کرد: بانک مسکن و بانک مرکزی وقتی می‌خواستند در بانک من حساب باز کنند، یک برگه‌ای را امضا کردند که اگر پول‌ها سرمایه‌گذاری شود اشکالی ندارد و با علم به همین موضوع در بانک مالزی حساب باز کردند، فرض می‌کنیم که من پول شرکت اچ کی را سرمایه‌گذاری کردم که اینطور نبوده، اما اگر همین کار را به فرض مثال انجام داده باشم، وظیفه ذاتی بانک من بوده است.

وی ادامه داد: خلق پول که اشکالی ندارد، بانکها هم خلق پول می‌کنند و این خلق پول تا زمانی جرم نیست که بانک بتواند پاسخ مشتری را بدهد، اما هر زمان که نتواند پاسخگوی مشتری باشد مجرم شناخته می‌شود.

بابک زنجانی ادامه داد: متأسفانه در این پرونده مدام می‌بینیم موضوع منشأ مطرح شده و گفته شده که پول من منشأ ندارد، این در حالی است که به آن منشأ نمی‌گویند بلکه پشتوانه مالی است. در اصل، یک شخص یا یک بانک به اندازه پول، طلا و اعتباری که نزد دیگران دارد پشتوانه مالی دارد و متأسفانه بازپرس‌هایی که اطلاعات کمتری به قانون پول و تجارت دارند، منشأ پول را با پشتوانه آن اشتباه می‌گیرند.

این متهم نفتی تصریح کرد: من به آقای دکتر «پ» احترام می‌گذارم، اما با ایشان اختلاف نظر دارم و اختلاف‌نظرم را مطرح می‌کنم. ایشان باید پشتوانه مالی را دنبال کنند نه منشأ را.

وی ادامه داد: بانک مسکن و بانک توسعه برای خود واحدی به نام اطلاعات بانکی دارند که اگر بخواهند با یک بانک دیگر همکاری داشته باشند، از طریق این واحد ارزیابی می‌کنند، مثلاً بانک FIRST SLAMIC BANK را بررسی می‌کنند و می‌گویند جمعاً می‌توانیم به این بانک یک‌هزار میلیارد اعتبار بدهیم.

این متهم نفتی گفت: من تعجبم این است که در دولت قبلی هر کاری که انجام می‌شده، کسی نمی‌دانسته، و امروز که دولت تغییر کرده، فکر می‌کنند قبلی‌ها هر کاری کرده‌اند اشتباه بوده و همه هم امروز و در این دولت فهمیده‌اند که من کلاهشان را برداشته‌ام.

وی خطاب به وکلای بانک مسکن گفت: پولم من در حساب شما بوده، بد یا خوب، حساب را ریجکت کنید، شما طلبی از من ندارید که اینحا نشسته‌اید و به جان من چسبیده‌اید.

«ب-ز» در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: بانک مرکزی 1.5 میلیارد به حساب من پول واریز کرده، آن وقت بازپرس می‌گویدد پول فاقد منشأ است، مگر چنین چیزی ممکن است.

بانک مسکن زمانی که می‌خواست با بانک FIRST SLMIC BANK کار کند نامه‌ای به بانک مرکزی زد و بانک مرکزی هم گفت آنقدری کار کن که بتوانی پاسخگوی مشتری باشی.

وی افزود: وزارت نفت، شرکت وانکرز را که متعلق به من بوده را ارزیابی کرده، گفتند من 8 میلیارد و 189 میلیون تومان پول دارم، بعد در انتها، کارشناسی کرده و گفته چون پول فاقد منشأ است، آن شرکت را با رقمی معادل یک میلیارد و 306 میلیون تومان از من گرفته است، مگر می‌شود؟ چنین کارهایی را فقط می‌شود در تگزاس انجام داد.

ب-ز گفت: من پنجشنبه‌ها شرکتم تعطیل بود و خودم تنها به شرکت می‌رفتم و کارهای هفتگی را انجام می‌دادم، یک روز صبح از بانک مسکن با من تماس گرفتند و گفتند که باید حضوراً مرا ملاقات کنند، گفتم امروز تعطیل است اما آنها گفتند موضوع مهم است و ساعت 11 صبح به شرکت آمدند.

وی با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، مدیر حقوقی و ... به شرکت من آمدند، گفت: آنها گفتند ما به شخصی 65 میلیارد پول داده‌ایم، اما از او نه چک داریم نه سفته، روز شنبه هم در مفاسد اقتصادی دادگاه داریم و اگر این پول نباشد، همه ما بازداشت می‌شویم، لطف کن 65 میلیارد به ما پول دستی بده.

«ب ز» ادامه داد: من ساعت 12 و 30 دقیقه سوار هواپیما شدم و به کیش رفتم. 67 میلیون یورو به بانک ملت فروختم و پول را آوردم شعبه ونوس بانک مسکن و ریختم به حساب یک شرکتی که آنها گفته بودند. آنها قول دادند هفته دیگر پول من را برگردانند، اما من سه ماه تماس می‌گرفتم و جواب من را نمی‌دادند. آخر هم گفتند پول نداریم، می‌توانیم به تو ملک بدهیم.

وی ادامه داد: من که دیدم پولی به من ندادند، گفتم ملک بدهید. یکسری املاک بدون سند دادند و سندهایشان را هیچگاه به نام من نزدند و جوابم را هم ندادند.

وی تصریح کرد: جالب اینجاست که در کیفرخواست ذکر شده که آقای «ک» کارمند بانک که کلاً 5 میلیون حقوق می‌گیرد، 65 میلیون یورو به من پول داده و من هم آن را به حساب بانک مسکن ریختم، آیا اگر درحق یک نفر انسانیت می‌کنید باید این کار را با او بکنند؟ این کارمند در تمام عمرش 65 میلیون یورو را یکجا دیده؟ من نمی‌دانم بانک مسکن به دنبال چیست؟ اما بداند که این پول را وصول می‌کنم و حتی اگر از طریق داخل کشور زورم نرسد، از خارج از کشور اقدام می‌کنم و این 65 میلیارد تومان را وصول می‌کنم.

که در این لحظه قاضی گفت: البته مدیرعامل بانک مسکن در پرونده 3 هزار میلیاردی در شعبه 15 در حال محاکمه است.

ب-ز متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: هم‌اکنون بانک مرکزی از تمام بانک‌ها طلبکار است، آیا می‌توان گفت همه این بانکها بی‌منشاء پول به کسی داده‌اند؟ بنابراین باید گفت پشتوانه محکمی نداشته‌اند.

وی افزود: موضوع دیگر بحث تحریم‌ها است، وقتی اتحادیه اروپا و خزانه داری آمریکا بانک یا شخصی را تحریم می‌کند دلیل آن را هم داخل یک نامه ذکر می‌کند، در دلیل تحریم‌های من از سوی اتحادیه اروپا و خزانه‌داری آمریکا آمده بود که «شما به دلیل کمک به وزارت نفت جمهوری اسلامی، کمک به بانک مرکزی جمهوری اسلامی و داشتن نقش کلیدی در جابجایی پول‌ها مورد تحریم قرار گرفته‌اید». من وقت داشتم نسبت به این موضوع اعتراض کنم که کجا پول وزارت نفت را جابجا کردم؟ وکلای من هم پیگیر این کار بودند اما اگر فشار می‌آوردند 15 تا 20 سال هم باید در زندان آنجا تحمل کیفر می‌کردم.

ب-ز ادامه داد: زمانیکه من تحریم شدم در امارات بودم، به فرودگاه امارات که رسیدم اخبار را دیدم و متوجه تحریم شدم، از گیت که رد شدم من را بازداشت کردند و بردند و اگر بچه‌های وزارت اطلاعات و دوستان من نبودند نمی‌توانستیم کاری کنیم، من 9 شب در سفارت ایران خوابیدم تا نتوانند من را بگیرند.

وی خطاب به وکیل وزارت نفت گفت: آقای وکیل نفت شما چند روزه می‌گویید اگر متهم می‌خواهد به ما پول بدهد باید چک کنیم ببینیم پول سلاح و مواد مخدر نباشد و باید خیلی پول تمیزی باشد، خودت که پولت را از امامزاده نیاورده‌ای که از من توقع داری! شما هرچی پول آوردند و بهت دادند بگیر.

غلامرضا مهدوی در حاشیه پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: برخلاف اظهارات ب-ز از اموال وی تا این لحظه یک ریال هم به فروش نرفته است.

پنجمین جلسه دادگاه فساد بزرگ نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب لحظاتی (ساعت12:00) قبل به پایان رسید.

تا به این لحظه متهم این پرونده بیش از 80 صفحه از دفاعیات خود را به دادگاه تقدیم کرده است و این در حالی است که حدود 120 صفحه از دفاعیات وی باقیمانده است.


انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان