۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وجود عسل‌های تقلبی در بازار مانع پیشرفت بخش زنبورداری/ با حمایت بسیج سازندگی کارم را توسعه دادم
کد خبر: ۱۱۴۷۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد:

وجود عسل‌های تقلبی در بازار مانع پیشرفت بخش زنبورداری/ با حمایت بسیج سازندگی کارم را توسعه دادم

کارآفرین نمونه عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: وجود عسل‌های تقلبی در بازار و عرضه آن‌ها با قیمت پایین رقابت نابرایری را ایجاد می‌کند به طوری‌که افراد کمتری خریدار عسل طبیعی هستند و این برای ما مشکل ساز است.

وجود عسل‌های تقلبی در بازار مانع پیشرفت بخش زنبورداری/ با حمایت بسیج سازندگی کارم را توسعه دادم
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، غلام نجفی زنبوردار موفق قزوینی در رابطه با انتخاب شغل زنبورداری اظهار کرد: زنبورداری را به خاطر علاقه به طبیعت و گل و گیاه شروع کردم و اکنون حدود ۱۰ سال است در این عرصه فعالیت دارم.

وی با بیان اینکه کار خود را با ۵ کندو شروع کرده است، گفت: در اوایل تعداد کمی کندو داشتم که با توجه به تسهیلات دریافتی از سپاه و بسیج سازندگی توانستم تعداد کلنی‌ها را گسترش دهم.

نجفی در ادامه بیان کرد: سال گذشته ۱۵ میلیون تسهیلات از بسیج سازندگی با سود کم بانکی دریافت نمودم که با همان تسهیلات توانستم وسعت بیشتری به کارم دهم.

این زنبوردار موفق در مورد نحوه کار خود توضیح داد: از آنجاکه زنبورها در حرارت ۱۴ درجه از کندو خارج می‌شوند، با فرا رسیدن فصل سرما زنبورها را به مناطق گرمسیر منتقل می‌کنیم تا زمانی‌که از کندو خارج شدند در اثر سرما از بین نروند.

نجفی با اشاره به اینکه امکان از بین رفتن زنبور در اثر جابجایی کندوها بسیار کم است، افزود: در حال حاضر دارای ۱۷۰ کندو هستم که با توجه به تغییر فصل و شرایط آب و هوایی تعداد ۷۰ کلنی از کندوها را به مناطق گرمسیر اطراف لوشان منتقل کرده و با قرارسیدن فصل سرما تا یک ماه آینده مابقی کندوها را نیز منتقل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مقدار عسل تولیدی علاوه بر شرایط آب و هوایی به گل و گیاه منطقه و جمعیت کندو بستگی دارد، توضیح داد: در فصل بهار هر کندو بین ۷ تا ۱۰ کیلو عسل تولید می‌کند اما میانگین تولید هر کندو در فصل پاییز با در نظر گرفتن شرایط مناسب و طبیعی حدود ۵ کیلو گرم است.

این زنبوردار موفق در رابطه با میانگین تولید عسل افزود: معمولا در شرایط مناسب آب و هوایی و فراوانی گل و گیاه، میانگین تولید ۱۰ کیلو گرم عسل است که با این تعداد کندو در سال باید ۱ تن و ۷۰۰ کیلو گرم تولید داشته باشیم اما تغییر در شرایط آب و هوایی چندساله اخیر و خشکسالی و کمبود گل و گیاه؛ تولید عسل را کاهش داده و در سال جاری تولیدات عسل ما به ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلو گرم رسیده است.

نجفی در ادامه با بیان این‌که زنبورها یک بار در سال بهره برداری می‌شوند توضیح داد: برداشت اصولی عسل یک‌بار در سال آن هم در فصل تابستان است اما به علت تخم ریزی زنبورها، در دو مرحله برداشت می‌شود که یک مرحله در بهار و مرحله بعد در اواسط تابستان است.

این کارآفرین تشریح کرد: هر کندو دارای ۱۰ قاب است که هر قاب شامل تعداد ۱۵۰۰ زنبور بوده و در صورت کامل بودن قاب‌ها، هر کندو حدود ۱۵ هزارجمعیت دارد که شامل ملکه، سرباز، کارگر و زنبور نر می‌باشد.

وی با بیان اینکه طول عمر هر زنبور ۴۰ روز است، توضیح داد: ملکه ۵ سال عمر دارد اما عمر مفید آن ۲ سال است؛ زمانی‌که زنبور ملکه پیر می‌شود و دیگر توان تخم ریزی ندارد به طور غریزی تخم ریزی کرده و ملکه جدید را به وجود می‌آورد.

این زنبوردار موفق در پاسخ به تهیه زنبور ملکه ادامه داد: در بعضی فصل‌ها ملکه تخم ریزی نداشته و ملکه جدید به وجود نمی آید بنابراین باید ملکه را از زنبورداران دیگر تهیه کرده و وارد کندو کنیم چراکه اگر کندویی بدون ملکه بماند زنبورها می‌میرند.


وی افزود: زمانی‌که ملکه زنبورها تخم ریزی ‌نمی‌کند زنبورهای نر تخم ریزی کرده و چون تخم آنها عقیم است در نتیجه جمعیت جدیدی به وجود نمی‎آید و نسل زنبورها منقرض میشود.

این زنبوردار موفق با اشاره به اینکه مشکل اساسی آنها عرضه در بازار است، گفت: وجود عسل‌های تقلبی در بازار و عرضه آن‌ها با قیمت پایین رقابت نابرابر و ناعادلانه ای را برای ما ایجاد می‌کند به طوری‌که افراد کمتری خریدار عسل طبیعی هستند و این برای ما مشکل ساز است؛ مسئولین فکری برای ورود عسل بی کیفیت و تقلبی برنامه ریزی کنند.

وی در خصوص نشانه‌های عسل طبیعی بیان کرد: مشخصه اصلی عسل طبیعی شکرک زدن آن است اما متقاضیان چون اطلاعی در این مورد ندارند با دیدن شکرک فکر می‌کنند عسل تقلبی است، در صورتی‌که عسل تقلبی این مشخصه را ندارد؛ موم های داخل عسل نیز عامل طبیعی بودن عسل را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: رنگ عسل نشان دهنده مرغوبیت عسل نیست بلکه به گل و گیاه منطقه بستگی دارد؛ معمولا هرچه رنگ عسل تیره‌تر باشد مرغوب‌تر است.

این زنبوردار موفق در رابطه با بسته‌بندی عسل افزود: عسل را در یک کارگاه با برند خاص بسته بندی می‌کنیم و به صورت تک فروشی به افراد عرضه می‌کنیم؛ البته گسترش بازاریابی جزء ایده‌های ماست اما با توجه به عرضه عسل‌های تقلبی با نرخ پایین در بازار تقاضا برای عسل طبیعی پایین است.

این کارآفرین در رابطه با تغذیه زنبورها با شکر گفت: زنبورداران در اواخر اسفند و اوایل فروردین برای ازدیاد نسل زنبورها به آن‌ها شکر می‌دهند تا زمانی‌که زنبور تازه از کندو خارج می‌شود با شکر تغذیه شده و بتواند رشد کند چراکه در این فصل‌ها در بیابان چیزی برای تغذیه زنبور وجود ندارند.

نجفی در انتها با اشاره به تاکیدات رهبری بر اقتصاد مقاومتی گفت: تسهیلات تعلق گرفته برای گسترش کار ، با توجه به فرمایشات رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی بوده و جوانان با اعتماد به توانایی ها و پشتکار خود می‌توانند اقتصاد مقاومتی را عملی کنند.

انتهای پیام/

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان