۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین تغییر رویکرد و تنظیم بازار بخش کشاورزی از واردات گرایی به صادرات گرایی/ سود بانکی برای صنایع تولیدی همانند کشاورزی باید منطقی باشد
کد خبر: ۱۱۴۷۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رییس امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

تغییر رویکرد و تنظیم بازار بخش کشاورزی از واردات گرایی به صادرات گرایی/ سود بانکی برای صنایع تولیدی همانند کشاورزی باید منطقی باشد

رییس امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از صنایع کشاورزی گفت: با تغییر رویکرد و تنظیم بازار از واردات گرایی به صادرات گرایی به ظرفیت‌های داخلی بخش کشاورزی بیشتر توجه شود.

تغییر رویکرد و تنظیم بازار بخش کشاورزی از واردات گرایی به صادرات گرایی/ سود بانکی برای صنایع تولیدی همانند کشاورزی باید منطقی باشد
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، علیرضا برخی رییس امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در رابطه با راهکارهای سرمایه‌گذاری بهینه در بخش کشاورزی با سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: قوانین مربوط به پذیرش اسناد اوقافی باید توسط بانکهای عامل اصلاح شود و تا حد امکان اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز جهت تحت پوشش قرار گرفتن کلیه طرح‌های اقتصادی بخش کشاورزی به موقع ابلاغ و تخصیص شود.


لزوم حمایت بیشتر از صنایع کشاورزی با کاهش سود بانکی

وی در ادامه با اشاره به اصلاح تعرفه‌های آب، برق و گاز واحدهای صنایع تبدیلی از تعرفه‌های صنعتی به تعرفه‌های کشاورزی گفت: با توجه به اینکه کشاورزی از بخش‌های حمایتی کشور است بهتر است جهت تشویق کشاورزان برای سرمایه‌‌گذاری، یارانه بیشتر و وام هایی با سود بانکی کمتر به کشاورزان تعلق گیرد.

برخی با اشاره به اینکه سود بانکی برای صنایع تولیدی همانند کشاورزی باید منطقی باشد افزود: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید سودآور باشد، در غیر این صورت هیچ تحولی در بخش کشاورزی دیده نخواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه نظام بازارهای کشاورزی ناپایدار است، افزود: اگر بتوانیم با ایجاد تشکل‌های عرضه محصولات سود بیشتر به جای واسطه‌ها نصیب تولیدکنندگان شود و ریسک و خطرپذیری تولید در این بخش را با تقویت خدمات بیمه‌ای کاهش دهیم کشاورزان بیشتر به ادامه کار ترغیب خواهند شد.

وی گسترش حوزه استحفاظی شهرداری‌ها و مطالبه عوارض از واحدهای تولیدی را از موانع موجود برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: بازار محصولات کشاورزی باید به گونه ای تنظیم شود تا ضمن افزایش کیفیت محصولات و تامین نیازهای داخلی به بخش صادرات نیز توجه شود.

برخی در ادامه ابراز کرد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش دولتی در حوزه کشاورزی استان در سال ۹۳ به میزان ۱۶۱۱میلیارد ریال بوده در حالی‌که در ۶ ماهه اول سال جاری تا کنون به ۲۲۸۰ میلیارد افزایش یافته است.


با راهکارهای مناسب ورود بخش خصوصی به کشاورزی هموار شود

رییس امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در رابطه با راهکارهای گسترش سرمایه گذاری خصوصی تصریح کرد: با برنامه ریزی مناسب، رفع موانع موجود ، افزایش مشوق‌های لازم و رفع محدودیت برای دریافت تسهیلات و حمایت سیستم بانکی می توان در جهت ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام کرد.

این مسئول با بیان‌ این‌که امنیت غذایی جامعه به رشد بخش کشاورزی وابسته است، توضیح داد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کاهش مصرف آب، برنامه‌ریزی به منظور تولید انواع بذرها و علوفه مقاوم به خشکی و رشد مناسب ارزش افزوده بخش کشاورزی از امور انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش کشاورزی در تولید ملی سهم نسبتا بالایی دارد که بهتر است با تکیه بر تولید داخل و گسترش آن و تغییر رویکرد و تنظیم بازار از واردات گرایی به صادرات گرایی به صنایع و ظرفیت‌های بخش کشاورزی توجه شود.

برخی اضافه کرد: توجه به ظرفیت‌های محلی توسعه، حمایت و توجه به ظرفیت‌های تولید خانگی و اتکاء به بهره‌وری و تاکید بر شبکه‌های غیردولتی از راه‌های توسعه بخش کشاورزی روستایی و به نوعی تکیه بر اقتصاد مقاومتی است.

وی در پایان گفت: علیرغم بخش کشاورزی در بخش امنیت غذایی و خودکفایی کشور بهتر است سرمایه‌های خرد موجود در نزد افراد را به شرکت‌های سهامی و تعاونی‌ها داده شود تا بتوانیم با کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی نمودن بخش کشاورزی؛ کشوری خود کفا و بدون اتکاء بر سرمایه‌های خارجی داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان