۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ماهیگیری رسانه‌های بیگانه از آب غفلت رسانه ملی
کد خبر: ۱۱۴۷۰۱ نویسنده: سعیده خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت/

ماهیگیری رسانه‌های بیگانه از آب غفلت رسانه ملی

معمولا صدا و سیما از کارشناسان رسانه‌ای خبره بهره کافی نمی‌برد در حالی که رسانه‌های بیگانه با استفاده از این فرصت مخاطبان زیادی را در سراسر جهان جذب و با دروغ‌های خود سرگرم کرده‌اند.

ماهیگیری رسانه‌های بیگانه از آب غفلت رسانه ملی
به گزارش صبح قزوین _سعیده خدادادبیگی
در مجموع، صدا و سیما برخلاف برخی محدودیت‌ها و قوانینی که در راستای فعالیت کاری آن تصویب شده باید وظیفه اطلاع رسانی و انعکاس اخبار داخلی و خارجی را بر عهده بگیرد که چندی از این وظایف از نظر می‌گذرد.
صدا و سیما باید ضامن اجرای آزادی بیان و نشر افکار در چهارچوب موازین اسلامی و مصالح کشور بوده و همچنین وظیفه دارد با حضور دائمی و مستمر در جامعه در انعکاس بجا و به موقع وقایع و رویدادها امانتدار و طرف اعتماد مردم باشد. از سویی دیگر انتشار اخبار با درنظر گرفتن اولویت‌های منطقه‌ای آنهم به طور عادلانه از دیگر وظایف رسانه ملی است.
صدا و سیما باید اخبار را کوتاه و گویا به سمع و نظر مردم برساند؛ البته در برخی موارد انتشار اخبار از طریق رسانه ملی امکان پذیر نیست. مثلا اخباری که جزء اسرار نظامی و سیاسی محسوب بوده و انتشار آنها باعث سوء استفاده دشمن می‌شود یا اخباری که پخش آنها موجب فساد اخلاقی و هتک حرمت جامعه می‌شود.
همین طور اخباری که موجب تهدید وحدت ملی و یا ایجاد تشنج در جامعه بوده و تبلیغی برای گروههای منحرف و ضد انقلاب می‌شود اخباری از این دست است. با توجه به مطالبی که ذکر شد بدیهی است برخی اخبار قابل انتشار نیست و در انعکاس آنها باید احتیاط شود.
اخیرا اتفاقاتی همچون سقوط یک دختر از ساختمان چند طبقه در مهاباد و یا حادثه ابهام‌آمیز تجاوز به عنف در بوستان باراجین قزوین در کشور رخ داده که با ملاحظه کاری رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه ملی یا غفلت تعمدی باعث شد رسانه‌های خارجی با پیش دستی در این زمینه گوی سبقت را در جلب اعتماد مردم از رسانه ملی بربایند و از این طریق موج مورد نظر خود را در جامعه و اذهان عمومی ایجاد کنند.
البته پرداختن برخی شبکه‌های خارجی به اخبار ایران از سر دلسوزی و حس مسئولیت پذیری کاری نیست بلکه در صدد تحقق اهداف خود و سوق دادن افکار عمومی به سمت جریان‌های دلخواه است که البته در نسخه داخلی این رسانه‌ها می‌توان از 20:30 یاد کرد ولی آیا نپرداختن به اخبار در حالی که مردم نهایتا اخبار را در این از شبکه‌های بیگانه آنهم بصورت جهت دار و وارونه می‌شنوند این نهاد را با بحران بی‌اعتمادی مردم نسبت به خود روبرو نخواهد کرد؟
صدا و سیمای ایران علاوه بر این مورد نقص‌های زیادی دارد ولی از فناوری‌های روز دنیا استفاده نمی‌کند و معمولا صدا و تصویر آن از کیفیت پایین برخوردار است. نمونه عینی آن پخش مسابقات ورزشی است که معمولا بصورت غیر مستقیم پخش می‌شود.
معمولا صدا و سیما از کارشناسان رسانه‌ای خبره بهره کافی نمی‌برد در حالی که رسانه‌های بیگانه با استفاده از این فرصت مخاطبان زیادی را در سراسر جهان جذب و با دروغ‌های خود سرگرم کرده‌اند.
معضل جدی که در صدا و سیما موج می‌زند فقدان اطلاع رسانی درست و روشن است و گاهی اوقات این اطلاع رسانی خلاف ارگانهای رسمی انجام می‌شود که ناشیانه نشان دهد صدا و سیما اخبار پشت پرده را به درستی و بی کم و کاست انعکاس می‌دهد.
به هر حال صدا و سیما مهمترین سازمان اطلاع رسانی کشور است؛ رسانه‌ای که می‌تواند به ارتقاء سطح آگاهی مردم کمک کند اما در حال حاضر با نواقص فراوانی روبرو است و شاید وقت آن رسیده با واگذاری این نهاد به بخش خصوصی باعث پیشرفت و رشد عملکرد آن شده و نواقص را رفع کنند.
انتهای پیام/6001


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان