۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "موزه عاشوراییان" درحسینیه امینی‌های قزوین افتتاح شد
کد خبر: ۱۱۴۶۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی؛

"موزه عاشوراییان" درحسینیه امینی‌های قزوین افتتاح شد

"موزه عاشوراییان" به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های گردشگری استان در حسینیه امینی‌های قزوین افتتاح شد.

"موزه عاشوراییان" درحسینیه امینی‌های قزوین افتتاح شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، "موزه عاشوراییان" با همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و با مشارکت بخش خصوصی و مجموعه داران استان در بنای تاریخی حسینیه امینی‌ها افتتاح شد.
محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به اهداف برگزاری این موزه اظهار کرد: موزه عاشوراییان در راستای ترویج و توسعه فرهنگ عاشورایی و معارف والای اهل بیت(ع) همچنین استفاده بهینه از ظرفیت‌های گردشگری استان افتتاح شد.
وی افزود: به طور معمول موزه‌ها یا دولتی هستند که نهاد دولتی ورود پیدا کرده و اشیاء و آثار آن را فراهم می‌کند و یا کاملا خصوصی هستند و آثار آن توسط یک فرد یا مجموعه دار در فضای موزه به نمایش گذاشته می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ذات موضوع امام حسین(ع) و هماهنگی‌های مربوط به برگزاری مراسم سید و سالار شهیدان به صورت مشارکتی است مکان حاضر نیز به صورت موزه مشارکتی طراحی شده و هر بخش آن به وسیله یک نفر تامین شده است.
وی ادامه داد: زمانی که هیئتی شکل می‌گیرد هرکس متناسب با توان و بضاعت خویش هر آنچه دارد در طبق اخلاص می‌گذارد این موضوع در مورد موزه عاشوراییان نیز مصداق دارد.
حضرتی‌ها توضیح داد: فضای موزه عاشوراییان از موقوفات امینی ها و بنای آن حسینیه است که کاربری آن کاملا منطبق با نیت واقف می‌باشد.
وی تصریح کرد: اجزای این مکان هر کدام اهدایی یک مجموعه دار است به طور مثال بخش تعزیه مربوط به آثار مرحوم متولی و بخش علم‌ها و اشیاء عزاداری متعلق به آقای شادروز از مجموعه داران استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: قنداقه تعزیه با قدمت 200 ساله اهدایی آقای ثقفی و دفترهای نوحه خوانی متعلق به خانواده مرحوم صمیمی فر می‌باشد، نسخه های تعزیه نیز توسط آقای تبریزی در این موزه ارائه شده است.
وی تاکید کرد: این مکان یک فضای هیئتی و مشارکتی است و همه افرادی که به نوعی در این زمینه فعالیت دارند در اینجا گرد هم آمده و کار مشترکی را انجام دادند.
حضرتی‌ها عنوان کرد: در حال حاضر آثاری از 8 مجموعه دار در این موزه به نمایش گذاشته شده است و علاقمندان دارای مجموعه و یا آثار در ارتباط با تعزیه و عزاداری امام حسین(ع) می‌توانند آثارشان را در این موزه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند.
وی در پایان گفت: تاکنون 35 مورد از آثار فرهنگی ناملموس استان به ثبت ملی رسیده که از این تعداد 11 مورد مربوط به محرم و فرهنگ عاشورا است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان