۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین توجیه باور نکردنی دولت یازدهم برای فرار از تبعات نقدینگی ۸۵۰ هزارمیلیاردتومانی!
کد خبر: ۱۱۴۶۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

ادعای باور نکردنی مسئولان بانک مرکزی درباره رشد نقدینگی

توجیه باور نکردنی دولت یازدهم برای فرار از تبعات نقدینگی ۸۵۰ هزارمیلیاردتومانی!

یک اقتصاددان گفت: من به عنوان یک اقتصادخوانده نمی‌توانم توجیه بانک مرکزی را قبول کنم.

توجیه باور نکردنی دولت یازدهم برای فرار از تبعات نقدینگی ۸۵۰ هزارمیلیاردتومانی!
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، دولت یازدهم در دو سال اخیر نشان داده که علاقه خاصی دارد تا بگوید کاهش نرخ تورم با اتکا به سیاستهای پولی منضبط او در بانک مرکزی اتفاق افتاده است. اما بررسی دقیق تر وضعیت پولی کشور در 750 روز اخیر خلاف ادعای دولتمردان تدبیر و امید را نشان می دهد.
اگر نگاهی به وضعیت آمار رشد نقدینگی در دو سال اخیر بیندازیم، متوجه می‌شویم که در این مدت شتاب رشد نقدینگی- به ادعای دولتمردان یازدهم- که از دولت قبل رو به افزایش بود، نه تنها کند تر نشده، بلکه رکورد فوق العاده دیگری را نیز به ثبت رسانده است.
براساس آخرین آماری که بانک مرکزی از وضعیت رشد نقدینگی و پایه پولی ارائه داده است، در حال حاضر نقدینگی در دو سال اخیر تا رقم 850 هزار میلیارد تومان رشد کرده و پایه پولی هم به رقم 136 هزار میلیارد تومان رسیده است. این وضعیت رشد نقدینگی و پایه پولی نشان می دهد که سیاستهای دولت یازدهم نه تنها مبتنی بر انضباط پولی- مالی نبوده، بلکه دولت در 750 روز اخیر سیاست انبساطی در پیش گرفته و سعی کرده با چاپ پول بیشتر مشکلات خود را حل کند. اما این شرایط از ماههای پیش اقتصاددانان را نگران کرده بود. آنها بارها در مصاحبه های متعددی خطر بازگشت تورم فزاینده را به تیم اقتصادی دولت یازدهم گوشزد کرده بودند، اما مسئولان بانک مرکزی به عنوان متولی سیاستهای پولی کشور سعی کردند که با توجیهاتی عجیب و باور نکردنی نشان دهند که این نگرانی ها بی مورد است.

ادعای باور نکردنی مسئولان بانک مرکزی درباره رشد نقدینگی چه بود؟
مسئولان بانک مرکزی ادعا کرده اند که حدود 80 هزار میلیارد تومان از 350 هزار میلیارد تومان نقدینگی که در این دو سال ایجاد شده ناشی از پوشش آماری 6 بانک و چهار موسسه مالی و اعتباری است. براساس ادعای مسئولان بانک مرکزی آمار نقدینگی بانک‌های خاورمیانه، قرض‌الحسنه رسالت، ایران و ونزوئلا، بین‌المللی کیش، ایران زمین، بانک قوامین، موسسات اعتباری صالحین، پیشگامان آتی، کوثر و عسکریه، قبل از این دو سال در آمار نقدینگی محاسبه نمی شده و بانک مرکزی دولت یازدهم تصمیم گرفته آنها را در پوشش آماری خود لحاظ کند! این ادعای عجیب در شرایطی مطرح شده که بسیاری از این بانکها و موسسات سالهاست که در سیستم پولی کشور فعالیت می کنند و حتی مجوز رسمی از بانک مرکزی دریافت کرده اند.
در همین خصوص وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی در گفتگو با «نسیم» با رد ادعای مسئولان بانک مرکزی در خصوص افزایش حدود 80 هزار میلیارد نقدینگی بر اثر پوشش آماری 6 بانک و چهار موسسه مالی و اعتباری اظهار کرد: دولت معتقد است که پوشش آماری 6 بانک و 4 موسسه مالی و اعتباری را در هم آمار نقدینگی لحاظ کرده که بنده به عنوان یک اقتصاددان نمی توانم آن را قبول کنم و این یک ادعای بسیار عجیب و غیرباور است.
وی افزود: سوال من این است که مگر این موسسات پول را پیش خودشان نگه می دارند؟ این موسسات هم ناچارند که پول خود را در بانک قرار دهند. مثلا وقتی می خواهید در موسسه مالی و اعتباری X حساب باز کنید، آن موسسه به شما می گوید من با فلان بانک ارتباط دارم.
این اقتصاددان گفت: وقتی از موسسه مالی و اعتباری مورد نظر سوال می کنید که پول چه زمانی به حساب من می آید، پاسخ می دهد که اجازه دهید آن بانک پول را به حساب موسسه واریز کند، سپس ما هم پول را به حساب شما واریز می کنیم، زیرا بالاخره این موسسات با یک بانک طرف حساب هستند. بنابراین این 81 هزار میلیاردی که مسئولان بانک مرکزی معتقدند که متعلق به پوشش آماری 6 بانک و چهار موسسه مالی و اعتباری است از دید من اشتباه است، زیرا اگر ادعای آنها درست باشد، این پول باید خودش را در یک جایی نشان می داد.
بنابراین می توان گفت که مسئولان بانک مرکزی که توجیهی برای تداوم افزایش رشد نقدینگی در دو سال اخیر نداشته اند، قصد دارند با بهانه ای عجیب و غیر علمی در اذهان عمومی اقتصاد کشور انحراف ایجاد کند. این در حالی است که بسیاری از بنگاههای تولیدی کشور در دو سال اخیر به دلیل مشکل کمبود نقدینگی تعطیل شده و یا تا آستانه تعطیل شدن پیش رفته اند، اما مسئولان بانک مرکزی کماکان به دنبال این هستند با این توجیهات غیر علمی آدرس غلطی را به اقتصاد ایران بدهند. در هرحال مسئولان بانک مرکزی به خوبی میدانند تبعات افزایش 350 هزار میلیاردتومانی نقدینگی در مدت دوسال به زودی خود را آشکار خواهد کرد و برای گریز از این تبعات و پیامدهای منفی به سراغ توجیه های عجیب و غریب رفته اند!

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان