۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سیستم تصفیه آب پلاسمایی ساخته شد
کد خبر: ۱۱۴۶۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در یک شرکت دانش بنیان ایرانی

سیستم تصفیه آب پلاسمایی ساخته شد

محققان در یک شرکت ایرانی موفق به ساخت سیستمی شدند که با فناوری نانو می تواند فلزات سنگین و میکروارگانیسم ها را از پساب ها حذف کند.

سیستم تصفیه آب پلاسمایی ساخته شد
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، علیرضا شیرزاد، دانشجوی ارشد مهندسی پلاسما دانشگاه تبریز و مجری طرح « سیستم تصفیه پلاسمایی پساب» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این سیستم برای تصفیه پساب بر اساس پلاسما ساخته شده است.

وی با اشاره به روند تصفیه پساب این سیستم اظهار داشت: بعد از سیستم تخلیه الکتریکی، پلاسماهایی در آب به وجود می آید و وجود این پلاسماها باعث ایجاد حباب های ابعاد نانویی در آب می شود.

شیرزاد ادامه داد: این حبابها از یک الکترود به سمت یک الکترود دیگر می روند که حامل الکترون هستند و انرژی بالایی دارند.

وی با بیان اینکه این حباب ها در مسیرشان به مولکولهای سنگین تر بر می خورند و به نوعی حباب ها را تجزیه می کنند، خاطرنشان کرد: از این رو رادیکال های آزادی در آب به وجود می آیند که باعث لخته شدن مواد آب می شوند.

شیرزاد با بیان اینکه این لخته های در ابعاد سانتیمتری را می توان از آب جداسازی کرد تا در نهایت آبی زلال و تمیز بدست آورد، خاطرنشان کرد: از این رو برای پاک سازی آب و قابل استفاده کردن آن این سیستم پلاسمایی را طراحی کردیم.

وی در خصوص مزایای سیستم تصفیه پلاسمایی پساب صنعتی گفت: عدم استفاده از هرگونه مواد شیمیایی، افزایش ۲۱ برابری ظرفیت تصفیه خانه ها، بهترین سیستم برای پیش تصفیه کارخانه ها، حذف کلیه فلزات سنگین از پساب، حذف بیش از ۸۰ درصد مواد رنگینه و رنگدانه ها از مزایای این طرح به شمار می روند.

به گفته شیرزاد از بین رفتن تمام میکروارگانیسم ها در پساب، رسیدن میزان «pH» به حد خنثی، حذف کلرزنی برای از بین بردن میکروارگانیسم و کاهش اثرات تخریبی تاسیسات متاثر از کلرزنی از دیگر مزایای کاربرد سیستم تصفیه پلاسمایی به شمار می روند.

وی در خصوص کاربردهای طرح گفت: کلیه کارخانه های دارای پساب صنعتی که نیازمند پیش تصفیه برای ورود پساب به تصفیه خانه هستند می توانند از این سیستم استفاده کنند.

شیرزاد با بیان اینکه همه تصفیه خانه ها برای حذف مواد شیمیایی از پساب ها می توانند از این سیستم استفاده کنند، گفت: حذف فلزات سنگین در تصفیه خانه های آب شهری، از بین بردن انواع میکروارگانیسم بدون کلرزنی، تصفیه پساب پتروشیمی ها و پالایشگاههای کشور نیز می توانند مخاطبان اصلی این سیستم باشند.

شیرزاد اظهار داشت: همچنین برای حذف مواد نفتی از سطح دریاها و مناطق نزدیک به پایانه های نفتی روی دریا می توان از سیستم تصفیه پلاسمایی پساب بهره برد.

وی با بیان اینکه با استفاده از این سیستم در مصرف آب کارخانجات صرفه جویی می شود، عنوان کرد: تنها با یک مخزن آب و سیستم تصفیه پساب پلاسمایی می توان همواره از یک مقدار معین آب استفاده کرد چراکه دوباره آب بعد از مصرف تصفیه شده و به مخزن برمی گردد.

این طرح در یک شرکت دانش بنیان با مدیریت سیروس خرم و محمد صادق ذاکر حمیدی به نتیجه رسیده است.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان