۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پاسخ رئیس جمهور به نامه رهبری؛ توضیح یا توجیه؟
کد خبر: ۱۱۴۵۴۹ نویسنده: سعیده خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت/

پاسخ رئیس جمهور به نامه رهبری؛ توضیح یا توجیه؟

اگر آقایان اشراف رهبری بر موضوع مذاکره را قبول داشته و زعامت ایشان را به به عنوان رهبری جمهوری اسلامی قبول دارند دیگر چرا در واکنش به نامه ایشان راه رندی را در پیش گرفته و از دادن پاسخ منطقی به نگرانی‌های ایشان طفره می‌روند

پاسخ رئیس جمهور به نامه رهبری؛ توضیح یا توجیه؟
به گزارش صبح قزوین _سعیده خدادادبیگی
چند روز پیش رهبر معظم انقلاب پس از مشاهده نتایج بررسی کلیات و جزئیات برجام در مجلس و در نامه ای به رئیس جمهوری با برشمردن تاکیدات و الزامات 9گانه در اجرای برجام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را تایید کردند و فرمودند: هر اظهاری مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم ها و وضع هر تحریم در هر سطح و به هر بهانه نقض برجام است.
معظم له در این نامه ضمن تذکر چند نکته به دولت در خصوص اجرای برجام با اشاره به بررسی‌های انجام شده در شورای عالی امنیت ملی و عبور این موافقت‌نامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات 9 گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه 634 مورخ 19/5/94 شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.


دستور مقام معظم رهبری برای اجرای برجام از این حکایت دارد که برجام تنها در صورتی قابل اجراست که اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا کتبا اعلام کنند که تحریم های اقتصادی و مالی لغو شده اند. دستور رئیس جمهور آمریکا در این مورد، از قضا سه روز پیش صادر شده که به وضوح نشان می دهد چنین شرطی - در صورت جدی بودن- تامین نشده است.
با گذشت 24 ساعت از نامه رهبری خطاب به رئیس جمهور، که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی منتشر شد و بر نقاط ضعف و ابهام ساختاری برجام انگشت گذاشت، عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکره با 1+5 نسبت به نامه رهبری واکنش نشان داد و پس از آن رئیس جمهور به رسم ادب با ارسال نامه کتبی به رهبری مواردی چند را جهت توجه ایشان یادآور شد.
نکته قابل توجه آنجا بود که آقایان روحانی و عراقچی در اظهارات خود به گونه ای صحبت کردند که گویا همه چیز امن و امان است و جای هیچ گونه نگرانی نیست و تمامی مطالبی که در نامه رهبری به آنها اشاره شده موضوعیت ندارد.
گویی رهبری برای رفع کسالت و یکنواختی در دنیای سیاسی خود و از باب تنوع و خالی نبودن عریضه تصمیم گرفته‌اند نامه‌ای بنویسند و تذکراتی بی هدف و غیر ضروری را در تاریخ به نام خود ثبت کنند.
متاسفانه زمانی که عراقچی در صدا و سیما برای چندمین بار سعی کرد با توجیهات نامفهوم و محیر العقول خود نگرانی مردم را به تعبیر خود پاسخ دهد و در واقع آنها را فریب دهد، کسی در پیکره عریض و طویل صدا و سیما یافت نشد تا با طرح پرسش‌های زیرکانه از وی بپرسد اگر واقعا همه چیز به این نحوی که شما می‌فرمایید رو به راه است چرا رهبری چنین نامه ای را که نگرانی از ب بسم الله تا س والناس آن موج می زند تحریر کردند؟؟

همین سوال را نیز می‌توان از رئیس جمهور پرسید البته اگر وی نخواهد با خائن، بی سواد و بی شناسنامه خواندن سوال کنندگان و افراطی خواندن دلسوزان نظام برای چندمین بار از زیر پاسخ دادن به این سوال شانه خالی کند.
شاید تصور دولت‌مردان اینست که رهبری توجه لازم را به مذاکرات و توافقنامه مذکور نداشته و نیاز بوده آنها به رهبری انقلاب که همه چیز را از روز اول رصد می‌کردند آرامش خیال بدهند و پشت ژست مدرن مآبانه تلویحا به ایشان اعلام کنند که ما به موضوعات بیش از شما اشراف داریم پس نگران نباشید.
القصه اگر آقایان اشراف رهبری بر موضوع مذاکره را قبول داشته و زعامت ایشان را به به عنوان رهبری جمهوری اسلامی قبول دارند دیگر چرا در واکنش به نامه ایشان راه رندی را در پیش گرفته و از دادن پاسخ منطقی به نگرانی‌های ایشان طفره می‌روند؟
انتهای پیام/6001


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان