۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تحت ولایت خدا بودن یعنی، کسب معرفت نسبت به خیر و شر
کد خبر: ۱۱۴۵۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام شریفی:

تحت ولایت خدا بودن یعنی، کسب معرفت نسبت به خیر و شر

کارشناس مسائل دینی: تحت ولایت خدا بودن یعنی نگاه به آن چه برای ما خیر است و چشم پوشی از آن چه که شر است؛ باید ببینیم مولا از ما چه می خواهد.

تحت ولایت خدا بودن یعنی، کسب معرفت نسبت به خیر و شر

حالا که مدتی است از ماه رمضان فاصله گرفته ایم و دلتنگ آن حال و هوا شده ایم؛ خوب است، بدانیم چگونه می توان آن فضا را نگه داشت و از دست نداد یا اصلا چرا معنویت این ماه، با رفتنش، رخت می بندد و او هم می رود؟ دنیای زیبایی که با تلاش ساخته ایم، فردای عید فطر دیگر وجود ندارد؛ دنیایی بزرگ تر از یک کهکشان، دنیایی به وسعت  و حلاوت نگاه مهربانانه خدا.

به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام شریفی صادقی در برنامه آفتاب شرقی شبکه اول سیما در بیان راهکارهای حفظ معنویت ماه مبارک رمضان اظهار کرد: جرقه ای آتش به کل محصول برسد، جنگلی را از بین می برد.
عمل نیک هم به همین صورت است، بایستی نیکی ها با ما بماند؛ تا وقتی که از دنیا می رویم.

این کارشناس دینی در ادامه عنوان کرد: ماه رمضان به فرموده امام سجاد(علیه السلام) یک رفیق بسیار خوب است.
انسان نمی تواند بگوید من فقط همین یک روز را با شما دوست هستم و از فردا نیازی به تو ندارم.
قدیمی ها در مثل می گفتند "هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار"؛ آدمی با کارهایش خواسته یا نا خواسته با ماه مبارک رمضان حتی با قرآن دشمن می شود.

حجت الاسلام شریفی تشریح کرد: برخی دچار مسمومیت روحی می شوند، لا یعبدون الله الا فی شهر رمضان، این مسمومیت بعد از ماه رمضان است.
این سم را هم شیطان نفس اماره به او می چشاند.
نماز، قرآن و کارهای خوب، همه را بعد از این ماه می بوسند و کنار می گذارند.

اگر حق از دل ما بیرون رفت، جای آن خالی نمی ماند باطل رخنه می کند

وی راه حل جلوگیری از این مسمومیت را این گونه توضیح داد: کارهایی که انجام می دادیم را باید آن قدر تکرار کنیم که ملکه ذهن گردد.
اگر از آن فضا فاصله می گیریم به دلیل آن است که ملکه قلب نشده، معنویت نیامده که بنشیند، آمده که برود؛ گویی مستاجر است؛ تا صاحب خانه نشود وضع به همین منوال است.

این کارشناس دینی تکرار مطالب را راه نفوذ در قلب می داند و از قرآن می گوید: حرفی که استاد یاد می دهد؛ تا هزار بار تکرار نباشد ملکه نمی شود.
قرآن چه قدر تکرار دارد؟ برای اینکه دائما یادمان باشد؛ بایستی دائما به خود هشدار بدهیم.
اگر نو به نو، به آن نرسیم رویش خاک می نشیند.
چرا حضرت می گوید دل ها زنگار می گیرد؛ به این دلیل که تکرار توبه و نماز نیست.

حجت الاسلام شریفی هشدار داد: اگر باطل برود، قطعا حق می آید؛ به همان نسبت اگر حق از دل ما بیرون رفت، جای آن خالی نمی ماند باطل رخنه می کند.
زمانی که ما 100 کار نیک انجام می دادیم؛ حالا بشود 99 کار؛ آن یک صندلی با بدی پر می شود.

وی افزود: یک ماه از خدا طلب توبه می کنیم، فردای عید فطر چه طور می شود که دیگر از آن همه احساس خبری نیست؟ قول و قرارها به کجا رفته است؟ خواه، ناخواه می رود؛ چون در جان ما رسوخ نکرده است.
اگر خوبی ملکه شود دیگر بیرون نمی رود.
در هر صورت به خداوند ضرری نمی رسد.

این مهمان برنامه اذعان داشت: کسی که می خواهد به قهرمانی المپیک دست یابد با آن همه برنامه فشرده و پرکار وقتی موفق شد و از او بپرسند چه حسی دارد؟ خواهد گفت زیباترین حس را دارد؛ چون نتیجه تلاشش را می بیند.
چگونه امکان دارد یک ورزشکار 11 ماه بنشیند و فقط با یک ماه تمرین قهرمان شود.
باید از کار خوب خوشش بیاید و از عمل نکوهیده متنفر باشد، بایستی همیشه فکر مشغول خدا باشد و ولایت مدارباشد؛ این می شود تداوم بندگی.

کسی که از یاد خدا روی برگرداند بسیار زندگی بر او سخت خواهد شد

وقتی از وی پرسیده شد ولایت مداری چیست، در پاسخ گفت: در قضیه دست بسته بردن علی (علیه السلام) به سمت مسجد، هریک از دوست داران حضرت به نوعی موضع گرفتند؛ یکی با شمشیر، یکی فریاد زد؛ ولی سلمان چشمش به امیرالمومنین بود که اگر سکوت کرد؛ ساکت بماند و اگر حرکتی انجام داد؛ او هم واکنش نشان دهد.
تحت ولایت خدا بودن یعنی نگاه به آن چه برای ما خیر است و چشم پوشی از آن چه که شر است؛ باید ببینیم مولا از ما چه می خواهد.

حجت الاسلام شریفی درپاسخ به این که آیا ما می دانیم که خدا از ما چه می خواهد، استدلال کرد: انسان برنفس خود آگاه است و می داند بد و خوب چیست.
اگر آدمی مسئله ای را هم نداند؛ آن را از کارشناس می پرسد.
وقتی در یک مقطعی قول می دهیم و بعد فراموش می کنیم؛ این مدل را بندگی نمی نامند.
البته همین توجهات کوتاه مدت هم می تواند برای بازگشتِ کلی تلنگری باشد.
اگر فردی بندگی اش مقطعی  یا فقط برای بعضی ایام شد؛ خیلی بی انصافی است که از خداوند توقع رحمت همیشگی و دائمی داشته باشد.

 این کارشناس دینی خاطر نشان کرد: طبق آیه قرآن کسی که از یاد خدا روی برگرداند بسیار زندگی بر او سخت خواهد شد"معیشتا ضنکا" و در آخرت کور محشور می شود.
می پرسد من که در دنیا بینا بودم؛ چرا حالا بینایی ندارم؛ به او گفته می شود این همه نشانه در دنیا به تو نشان دادیم، ندیدی و بی خیال گذشتی؛ این شکل واقعی همان ندیدن است؛ چیزی که عوض دارد گله ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: ماه رمضان تمام شد؛ ولی خدا و احکام خدا تعطیل نمی شود.
یاد خداوند تمام نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان