۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین بودجه اندک فرهنگی با حجم هنرمند علاقمند به کار تولید، تناسب ندارد/ مستندی در خصوص "لهجه قزوینی" در حال ساخت است
کد خبر: ۱۱۴۵۱۶ نویسنده: محسن آقالر تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر انجمن سینمای جوانان قزوین در مصاحبه با صبح قزوین:

بودجه اندک فرهنگی با حجم هنرمند علاقمند به کار تولید، تناسب ندارد/ مستندی در خصوص "لهجه قزوینی" در حال ساخت است

مدیر انجمن سینمای جوانان قزوین از ساخت مستندی در خصوص "لهجه قزوینی" خبر داد و گفت: بودجه اندک فرهنگی با حجم هنرمند علاقمند به کار تولید، تناسب ندارد.

بودجه اندک فرهنگی با حجم هنرمند علاقمند به کار تولید، تناسب ندارد/ مستندی در خصوص "لهجه قزوینی" در حال ساخت است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، سابقه تاسیس انجمن سینمای جوانان مربوط به سال 64 می‌شود و استان قزوین نیز در همان سال به همت مدیر ارشاد وقت این انجمن را راه اندازی کرده است.
محسن آقالر، متولد سال 1355 در قزوین و مدیر انجمن سینمای جوانان قزوین و دیبر منطقه یک کشور است، وی در سال 73 وارد دوره فیلم سازی انجمن می‌شود و پس از آن تا مقطع کارشناسی ارشد سینما در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران ادامه تحصیل می‌دهد.
دو دوره در سال‌های 83 تا 88 و از 93 تا به امروز مسئول انجمن سینمای جوانان قزوین بوده است.
نزدیک به 15 فیلم کوتاه در زمینه‌های داستانی و سه سریال تلویزیونی به نام‌های "مسافر قطبی" برای مرکز خلیج فارس در سال 81 و در سال 87 مهمانپذیر آفتابگردان و سال 88 سریال جوانه‌ها را برای مرکز قزوین ساخته است.
وی همچنین طراح و تهیه کننده برنامه کودک قزوین، یعنی خان بابا است.
در سال 90 نیز فیلم بلند"سرانگشتان فرشته"با موضوع نقش معنویت در سینما را ساخت که در جشنواره ایتالیا مورد تقدیر قرار گرفت.
آقالر در این سال‌ها حدود 20 جایزه استانی و ملی و 2 جایزه بین المللی دریافت کرده است.
در ادامه مصاحبه صبح قزوین  را با مدیر انجمن سینمای جوانان استان می‌خوانید.

قزوین:
اهداف شکل گیری انجمن سینمای جوانان چه بود؟

آقالر: قبل از تشکیل انجمن فیلم‌های کوتاه در قالب سینمای آزاد ساخته می‌شد اما این تلاش‌ها پراکنده بود و انسجام ساختاری و ستادی نداشت.
با توجه به نیازی که در فضای فرهنگی دهه 60 احساس می‌شد و سینما به عنوان یک هنر پیشرو و متعالی نیاز به تعریف ساختارهای جدیدی داشت این انجمن شکل گرفت.
در آن دوران یک دانشکده آموزش سینما می‌داد و یک مرکز آموزشی فیلم سازی هم برای برگزاری دوره‌های فشرده برگزار شده بود؛ اما در کنار این موارد برای گسترش امر آموزش و تولید انجمن‌های سینما ایجاد شد.
ما 59 دفتر انجمن در کل کشور داریم و یک ستاد مرکزی در تهران با ساختاری منسجم و منظم رصد فعالیت‌های استان‌ها را بر عهده دارد.

صبح قزوین : تفاوت شما با دیگر انجمن‌های هنری از لحاظ حیطه فعالیت چیست؟

آقالر: انجمن‌های دیگر وابسته به مراکز استان‌ها هستند اما ما به دلیل سیستم ساختاری مستقلی که داریم و به معاونت امور سینمایی کشور ارتباط پیدا می‌کند دارای برنامه‌های مشخص و مستقلی هستیم.
ما به لحاظ برنامه ریزی و مدیریت آموزشی و تولید دارای یک چارت مشخص ستادی هستیم که همه انجمن‌ها در سراسر کشور برنامه‌های یکسان و هماهنگی لازم را دارند.
و همین رویکرد زمینه ارجحیت این انجمن را نسبت به دیگر انجمن‌ها فراهم کرده است اما این موضوع دلیل بر بی نیازی ما به کمک و همفکری اداره کل ارشاد نیست و اگر ادارات کل ارشاد در استان‌ها نگاه حمایتی و مالی خود را از انجمن‌ها دریغ کنند انجمن ضعیف خواهد شد.

صبح قزوین : فضای استان قزوین را برای کار هنری چطور می‌بینید؟


آقالر: در تمام این سال‌ها با توجه به پیشینه خوب فرهنگی استان قزوین توانستیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم.
قزوین همیشه هنرمند خیز بوده و دارای پتاسیل بالاقوه در اتمسفر فرهنگی شهر است و این موضوع به برجسته بودن انجمن استان در کشور کمک کرده است.
انجمن سینمای جوانان استان توانسته قدم‎های خوبی در راستای نهادینه کردن مسائل فرهنگی در استان بردارد.

صبح قزوین : مسئولیت شما به عنوان دبیر منطقه یک کشور چیست؟


آقالر: انجمن هماهنگ با وزارت ارشاد برای چابک سازی مناطق در استان‌ها و هم افزایی استان‌های همجوار در راستای تعامل بین استانی و تشکیل کارگروه هم زبان و هم فرهنگ، شروع به منطقه بندی کشور کرد.
حدود شش ماه از عمر شکل گیری این حوزه بندی می‌گذرد.
منطقه یک کشور با حضور استان‌های قزوین، البرز، تهران، مرکزی، سمنان و قم شکل گرفته است و جشنواره‌های و تعاملات فرهنگی، تبادل استاد و آثار در این حوزه انجام می‌گیرد.

صبح قزوین : عملکرد انجمن سینمای جوانان در چه حوزه‌های است؟


آقالر: وظیفه ما تولید اثر بلند نیست و در دو حیطه آموزش و تولید فعالیت داریم، تولید فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند و داستانی و تجربی؛
در سال 85 ما 80 اثر تولیدی داشتیم و مدال طلای یونیکا را کسب کردیم؛ اما در برخی سال‌ها هم تا 15 اثر ارائه داریم این اوج و فرودها در جریان فرهنگی امری طبیعی است و به بودجه و شرایط اجتماعی مربوط می‌شود البته هر زمانی بستر برای هنرمند فراهم شده ما خلق آثار را داشتیم.

صبح قزوین : چرا در سال 88 از انجمن جدا شدید؟


آقالر: انجمن همیشه به عنوان خانه هنری من بوده است حتی سال‌های دانشجویی‌ام ارتباط خوبی با این مرکز داشتم.
2 دوره مدیریت انجمن را برعهده داشتم و در بین این دوره‌ها وقفه‌ای ایجاد شد چون اعتقاد داشتم در هر دوره ای باید یک هوای تازه وارد شده و نیروی‌های جدید حضور پیدا کنند و تجریبیات جدید منتقل شود.
هدف دیگرم افزایش فعالیت‌ها برای ارائه تولیدات بیشتر بود اما در سال 93 دوباره به لطف دوستان به انجمن برگشتم.

صبح قزوین : چه جشنواره‌هایی برای سنجش عملکرد انجمن برگزار می‌شود؟


آقالر: جدا از اینکه جشنواره‌های مختلف فیلم و عکس در کل کشور به صورت موضوعی و منطقه آزاد برگزار می‌شود خود انجمن هم تشکیلات جشنواره‌ای منظمی دارد.
بدین روال که سالانه جشنواره‌های استانی برگزار شده و منتخبین وارد جشنواره‌های منطقه‌ای می‌شوند و سپس این آثار به جشنواره سراسری فیلم کوتاه تهران ارسال و یک واحد بازرگانی و امور جشنواره‌ها در ستاد مرکزی وجود دارد که با رصد آثار برجسته آنها را به جشنواره‌های بین المللی ارسال می‌کند.
برای نمونه انیمیشن مکعب در دفتر قزوین تولید شد که در چندین جشنواره خارجی حضور پیدا کرد.

صبح قزوین : چه راه‌هایی برای جذب جوانان مستعد دارید؟


آقالر: جوانان علاقمند به طور طبیعی جذب کلاس‌های آموزشی ما می‌شوند به خصوص دوره فیلم سازی انجمن کامل و جذاب است.
هر هنرجو یا علاقمندی که در استان حضور دارد با ارائه فیلمنامه‌های خود به انجمن، بررسی آن در شورای سه نفره شروع شده و استعدادهای خوب شناسایی می‌شود.

صبح قزوین : وضعیت انجمن سینمای جوانان استان قزوین نسبت به استان‌های دیگر چگونه است؟


آقالر: در بخش‌های ستادی همیشه قزوین به عنوان استان موفق شناخته شده است و حتی در سال‌های اخیر در حوزه عکس بیشتر از فیلم کوتاه پیشتاز بودیم.
همینکه در بین استان‌های مطرح دبیری منطقه یک را به استان ما می‌دهند نشان از وجود ظرفیت خوب و توانمندی‌ها در این استان است.

صبح قزوین : در انجمن به چه میزان از تولید انیمیشن حمایت می‌شوند؟


آقالر: در تمام شکل‌های تولید اثر، انیمیشن وقت گیرتر و پر هزینه تر است و در این سال‌های اخیر با کمبود اعتبارات مواجه بودیم اما سعی ما بر حفظ این چرخه فرهنگی است.
اما متاسفانه انیمیشن زمانی که در حوزه تولید قرار می‌گیرد با بودجه‌های ما همخوانی ندارد؛ البته ما سعی کردیم در انجمن برای دوستان کمترین حمایت‌ها را هم داشته باشیم اما انتقادات هنرمندان انیمیشن به حق است.
وظیفه همه متولیان فرهنگی حمایت از استعدادهای برتر این حوزه در استان است.

صبح قزوین : تخصیص اعتبارات در انجمن چگونه است؟


آقالر: ما سپاسگزار حمایت‌های اداره کل ارشاد هستیم اما وجود بودجه اندک با حجم هنرمند علاقمند به کار تولید، همخوانی و تناسب ندارد.
استعدادهای خوب در استان زیاد است اما با وجود کمبود اعتبارات مجبور به گزینش برخی از این تولیدات هستیم.
شاید در حوزه عمرانی کارها به چشم بیاید اما باید اعتقاد داشته باشیم هزینه کردن در حوزه فرهنگ زیرساخت‌های فرهنگی کشور را تکمیل می‌کند.
مهمترین مسئله در حال حاضر بودجه است، در هنر هزینه بری به نام سینما اگر بودجه خوبی ترزیق کنند سطح تولیدات ما افزایش می‌یابد.
هرچقدر نهادهای فرهنگی به ما کمک داشته باشند حمایت و پشتیبانی بیشتری از علاقمندان در سطح استان صورت می‌گیرد.

صبح قزوین : فعالیت‌های در دست انجام انجمن چیست؟


آقالر: در حال حاضر مستندی در خصوص "لهجه قزوینی" توسط آقای جانعلی پور در حال ساخت است، همچنین فیلم داستانی "نُت آخر" با همت آقای جلالیان و یک کار تجربی توسط خانم گل اندام صفری در حال آماده شدن می‌باشد.
نمایشگاه عکس موبایلی دو هفته پیش به همت انجمن برگزار شد.
همچنین آزمون فیلم سازی نیز جمعه هفته پیش برگزار شده و مصاحبه و ثبت نام آن صورت گرفت و از این هفته کارگاه جدید فیلم سازی سال جاری برگزار می‌شود.
انتهای پیام/2002



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان