۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین وجود ترکیبات سرطانزا در توتون و تنباکو اثبات شد
کد خبر: ۱۱۴۴۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر بهداشت:

وجود ترکیبات سرطانزا در توتون و تنباکو اثبات شد

معاون وزیر بهداشت از تلاش برای افزایش مالیات مواد دخانی در بودجه سال ۹۵ خبر داد و گفت: در بررسی‌های آزمایشگاهی که بر توتون‌های کشف شده در برخی اماکن عرضه قلیان در تهران صورت گرفت شاهد وجود ترکیبات سرطانزا بودیم.

وجود ترکیبات سرطانزا در توتون و تنباکو اثبات شد
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، دکتر علی اکبر سیاری در جلسه "اقدامات اجرایی در زمینه ممنوعیت عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی استان تهران" که عصر دیروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد با تاکید بر این که وظایف وزارت بهداشت این وزارتخانه را ملزم به تلاش برای کاهش مصرف مواد دخانی در جامعه می کند، عنوان کرد: مرگ و بیماری های ناشی از مصرف دخانیات قابل پیشگیری است. از سوی دیگر این اقلام در سبد مواد ضروری زندگی مردم قرار ندارد.

وی با بیان این که مصرف دخانیات تا 23 برابر سرطان و دو تا چهار برابر خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد، گفت: تمام کشورهای دنیا در قالب برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر برنامه کاهش مصرف دخانیات و الکل و نیز تشویق به تحرک و غذای سالم را دنبال می کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توضیح مضرات مصرف دخانیات به عنوان یکی از عوامل ایجاد بیماری های غیر واگیر خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات از جمله قلیان منجر به آسم و بیماری های تنفسی، سرطان، سکته های قلبی و مغزی و نیز دیابت می شود.

وجود 600 هزار مرگ سالانه در دنیا با استنشاق دود دخانیات

دکتر سیاری با اشاره به این که در تمام نقاط دنیا راهکارهایی برای کاهش مصرف دخانیات دنبال می شود، اذعان کرد: یکی از این راهکارها اطلاع رسانی به عموم مردم در مورد مضرات مصرف دخانیات است. همچنین از مصرف این ماده مضر در اماکن عمومی جلوگیری می شود، زیرا از 6 میلیون مرگی که سالانه در سراسر جهان بر اثر مصرف دخانیات رخ می دهد 600 هزار مورد از آنها با استفاده از استنشاق دود سیگار اطرافیان رخ می دهد؛ لذا کودکان مهم ترین گروهی هستند که گرفتار این نوع مرگ می شوند.

وی با انتقاد نسبت به این که برخی از اماکن عمومی از طریق عرضه قلیان؛ بازار درآمد خود را رونق می دهند، عنوان کرد: از سوی دیگر جوانان نیز استفاده از انواع مواد دخانی از جمله قلیان رو نوعی جلب و توجه و مقبولیت اجتماعی می پندارند، لذا راهکار دیگری را که در سطح دنیا برای کاهش مصرف دخانی در نظر می گیرند اقدام به ایجاد زمینه ترک استفاده این مواد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ممنوعیت تبلیغات مواد دخانی و نیز افزایش قیمت از طریق بالا بردن مالیات انواع مواد دخانی از دیگر راهکارهایی است که می توان دنبال کرد.

دکتر سیاری با اشاره به سفر یکی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به کشورمان در سال گذشته برای تعیین رقم مالیات مواد دخانی خاطرنشان کرد: این کارشناس در سال گذشته 11 درصد مالیات مواد دخانی را طبق محاسبات خود در ایران عنوان کرد. این در حالی است که مالیات مواد دخانی در ایران رو به کاهش است

افزایش قیمت سیگار از راهکارهای کاهش مصرف

این مقام مسئول با بیان این آمار بالایی از مصرف سیگار توسط افراد زیر 18 سال صورت می گیرد، افزود: اگر قیمت مواد دخانی افزایش یابد می توان شاهد کاهش استفاده از آن بود. اما طبق بررسی های سازمان جهانی بهداشت؛ ایران از میان 22 کشور منطقه مدیترانه شرقی رتبه دوم را پس از افغانستان در زمینه کم بودن مالیات مواد دخانی دارد.

دکتر سیاری با بیان این که مقرر بود افزایش مالیات مواد دخانی سال گذشته رخ دهد، گفت: این اتفاق رخ نداد، لذا در صدد هستیم برای بودجه سال آینده مقدمات افزایش مالیات مواد دخانی را از هم اکنون فراهم کنیم تا این امر با تصویب توسط مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون توسط سازمان امور مالیاتی دنبال شود.

این مقام مسئول به بررسی های آزمایشگاهی که در مورد مواد کشف شده در توتون و تنباکوی سفره خانه ها صورت گرفته است اشاره و اظهار کرد: طبق این بررسی ها این توتون ها علاوه بر آلودگی باکتریایی و قارچی دارای ترکیبات آرماتیک نیز هستند؛ این ترکیبات سرطان زا است.

دکتر سیاری با اشاره به وجود سموم اوگانو فسفره در این توتون ها عنوان کرد: همچنین حجم بالای اسانسی که در این مواد دخانی استفاده می شود منجر به ایجاد انواع حساسیت های تنفسی می شود.

وی با اشاره به این که در مکان های عرضه قلیان برای فرآوری توتون از ترکیبی از عسل و کلیسیرین صنعتی استفاده می شود، گفت: در این توتون ها انواعی از محرک های روانگردان از جمله آمفتامین، کانابینول، تتراهیدروکانابینول و غیره دیده شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وجود فلزات سنگین از جمله سرب و جیوه در بررسی این توتون ها اشاره و خاطرنشان کرد: این مواد در دمای عادی قابل تبخیر است حال تصور کنید که این فلزات بر ذغال گداخته قرار گیرند و آسب شان دوچندان شود.

کشف مواد اعتیادآور ناشناس در اماکن عرضه قلیان

در ادامه این مراسم دکتر احمد جنیدی جعفری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تلاش 15 ساله برای کاهش مصرف مواد دخانی در کشور گفت: با افزایش آگاهی عمومی توانستیم این نکته را به دست اندرکاران و مردم بقبولانیم که وجود صنف قهوه خانه داران غیر قانونی و مضر است. اکنون با وجود این که پیش از ارائه مجوز از گیرندگان مجوز تعهد محضری مبنی بر عرضه نکردن قلیان گرفته می شد، شاهد عرضه قلیان در این اماکن بودیم زیرا عرضه این نوع مواد دخانی سودآور است.

وی با انتقاد از طراحی مهر اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه های سنتی گفت: حتی شکل ظاهری مهر این صنف شکل قلیان است که این خود نوعی تبلیغ استفاده از مواد دخانی است.

دکتر جنیدی جعفری با اشاره به بررسی هایی که با کمک دادسرای ناحیه 19 صورت گرفت عنوان کرد: در این محدوده 382 مکان عرضه قلیان داشتند که تنها 75 مورد از آنها دارای مجوز بودند. در این میان 233 اخطار سه روزه ارائه شد که در نتیجه آن تنها 38 نقطه مورد بررسی مبادرت به حذف قلیان کردند.

وی با اشاره به کشف 100 کیلو گراس و حشیش در سفره خانه های مورد بررسی توسط دانشکاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در این سفره خانه ها به افزودن موادی به توتون برای افزایش وابستگی جوانان به قلیان اقدام می کردند. در این بررسی ها حتی به کشف مواد مخدری دست یافتیم که برای بررسی نوع و اثرات آن همچنان در حال بررسی هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز تاسف از این که حتی برخی از این سفره خانه ها برای افزایش وابستگی جوانان به قلیان اقدام به ریختن مقادیری قرص برنج روی تنباکوی قلیان ها می کردند، تاکید کرد: بدون شک وظیفه رسیدگی به چنین تخلفاتی بر عهده صنف مربوطه و نیروی انتظامی است.

داستان عرضه قلیان در تهران به سرطان ختم نمی شود

همچنین دکتر شهنام عرشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه این جلسه با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مصرف قلیان در میان خانواده ها به ویژه خانم ها گفت: موضوع اصلی در مورد مصرف قلیان در سفره خانه ها بیماری های قلبی و سرطان نیست بلکه می توان گفت بسیاری از آسیب های اجتماعی از چنین نقطه هایی آغاز می شود. لذا به دنبال کشف مواد روانگردان در آزمایشگاه های نباشید؛ امروزه مکان های عرضه قلیان به ویژه در سفره خانه ها یکی از اماکنی است که به راحتی در قالب عرضه قلیان نسبت به توزیع روانگردان اقدام می کنند.

وی با تاکید بر این که وزارت بهداشت و قوه قضائیه با وجود تمام کاستی ها به وظیفه خود عمل می کنند، ادامه داد: اما تا چه زمانی باید سفره خانه هایی که به عرضه قلیان می پردازند را تعطیل کنیم و با گذر مدت زمان اندکی دوباره مجوز قهوه خانه به ما ارائه دهند؟

دکتر عرشی با بیان این که افزایش قیمت مواد دخانی در کشور یک ضرورت است، گفت: جدای از این اقدام نباید از یاد برد که داستان عرضه قلیان به ویژه در تهران چیز دیگری است که باید تمام حوزه های مرتبط بصورت هماهنگ به آن رسیدگی کنند.

سفره خانه های سنتی جزء تاسیسات گردشگری شدند

در ادامه ولی تیموری مدیرکل نظارت ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از صدور آیین نامه ای خبر داد که طبق آن سفره خانه های سنتی جزئی از تاسیسات گردشگری محسوب می شوند.

وی گفت: این آیین نامه در تاریخ 11/6/ 1394 ابلاغ شده و طبق آن سفره خانه های سنتی دیگر نمی توانند در مواقع دلخواه خود را جزئی از اصناف گردشگری به حساب آورند و به این صورت قانون را دور بزنند زیرا طبق قانون عرضه قلیان در تاسیسات گردشگری ممنوع و در صورت مشاهده به صورت قانونی برخورد می شود.

اخطار به صنف قهوه خانه و سفره خانه داران در مورد تداخل صنفی

همچنین سید قاسم گل گواهی معاون مرکز اصناف و بازرگانان سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران با تاکید بر این که بر اساس ابلاغیه 22/10/1393 می توان گفت از ابتدای سال جاری هیچ مجوزی برای عرضه قلیان صادر نشده است،عنوان کرد: اصنافی در سال های گذشته وجود داشته که برای این موضوع مجوز دریافت کرده و اکنون بر اساس آن مجوزها اقدام می کنند.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده حتی یک واحد صنفی که مجوز عرضه قلیان خود را پس از این ابلاغیه گرفته باشد برخورد جدی و قانونی صورت می گیرد.

معاون مرکز اصناف و بازرگانان سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران همچنین در توضیح چرایی باز شدن واحدهایی که تداخل صنفی دارند پس از یک هفته عنوان کرد: این واحدها در اخطار اول پس از یک هفته فک پلمپ می شوند. همچنین بر اساس قانون تنها در صورتی به یک مکان دو یا چند مجوز همزمان داده می شود که کالای همگن ارائه شود. بر این اساس ابلاغیه ای به صنف قهوه خانه و سفره خانه های سنتی ارسال و از آنها می خواهیم به ویژه در مورد قلیان برای تداخل صنفی تذکرهای جدی ارائه کنند.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان