۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کاهش آسیب های عزاداری نیازمند اقدامات هنری و بصیرتی است/ ایستگاه های صلواتی فاقدمجوز جمع آوری خواهند شد
کد خبر: ۱۱۴۴۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان البرز:

کاهش آسیب های عزاداری نیازمند اقدامات هنری و بصیرتی است/ ایستگاه های صلواتی فاقدمجوز جمع آوری خواهند شد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان البرز گفت: برنامه هایی همچون تشییع جنازه نمادین ائمه(ع)، برهنه سینه زنی،خیمه سوزان و وجود افرادی به عنوان سقاء مورد تأیید نیست که جلوگیری از برگزاری این برنامه ها باید با اقدامات فرهنگی، توجیهی و بصیرتی صورت گیرد.

 کاهش آسیب های عزاداری نیازمند اقدامات هنری و بصیرتی است/ ایستگاه های صلواتی فاقدمجوز جمع آوری خواهند شد
به گزارش سرویس فرهنگی  صبح قزوین ، همه ساله با فرارسیدن ماه محرم و ایّام شهادت حضرت امام حسین(ع)؛ فعالیّت هیئات، تکایا و مساجد بیشتر شده و شور و شوق وصف ناپذیری در جامعه ایجاد می شود که نشان از علاقه عمیق و وصف ناشدنی عموم مردم به خاندان عصمت و طهارت(ع) بویژه حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) دارد.

لذا از آنجایی که متولی ساماندهی مراسمات مذهبی و نظارت بر هیئات، تکایا و مساجد؛ سازمان تبلیغات اسلامی است، با حجت الاسلام جانمحمدی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان البرز گفتگویی کوتاه داشته ایم که در ادامه توجه همه شما مخاطبان عزیز را به مطالعه آن جلب می کنیم.

لطفاً در خصوص برنامه های شهرستان البرز در دهه اول محرم توضیحی ارائه بفرمایید؟

ایّام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) را خدمت شما و مردم شریف شهرستان البرز تسلیت عرض می کنم.

برنامه های مختلفی با همفکری مسئولان فرهنگی شهرستان البرز بویژه فرماندار شهرستان و امام جمعه محترم شهر الوند در ستاد شئونات مذهبی در مناسبت های فرهنگی تصویب شده که در دهه اول محرم در شهرهای شهرستان اجرا خواهد شد.

با توجه به استقبال پرشور مردم شهر الوند از مراسمات مذهبی و هماهنگی های انجام شده، مراسم عزاداری شب هشتم دهه اول محرم از ساعت ۲۰ الی ۲۲ بصورت مستقیم از سیمای مرکز قزوین پخش می شود که مراسم شب تاسوعا در کنار جوار مزار مطهر شهدای گمنام شهر محمدیّه و اجتماع عزاداران شهر الوند در عصر تاسوعا نیز توسط سیمای استانی و ملی پوشش داده خواهد شد.

همچنین مراسم خیمه سوزان هیئت فاطمیّون الوند در عصر عاشورا برگزار می شود که مساعدت های لازم برای اجرای این مراسم از سوی شهرداری، تبلیغات اسلامی و سایر مسئولان به عمل آمده و مراسماتی مشابهی نیز با همکاری هیئات مذهبی در شهر شریفیّه، بیدستان و ناحیه شهری نصرت آباد برگزار می شود.

باید بگویم که برنامه هایی که قرار است از سیمای مرکز قزوین پخش شود به هیچ سازمان، اداره و گروهی تعلق ندارد و همه تلاش ما بر این است تا برنامه ای در شأن اهل بیت (علیهم السلام)، بدون آسیب، بدون تماشاچی و نمادهای خرافی داشته باشیم و به هیچ عنوان به دنبال تقلید از عزاداری دیگر استانها نیستیم.


چه تعداد هیئت مذهبی در شهرستان البرز فعالیت دارند؟

۲۷۰ هیئت مذهبی در شهرستان البرز فعالیت می کنند که از این تعداد ۱۶۷ هیئت متعلق به آقایان و ۱۰۳ هیئت مرتبط به بانوان است.

این هیئات از اداره تبلیغات اسلامی مجوز دریافت کرده اند و از روحانی و مداحان مورد تأیید استفاده می کنند.

البته لازم به اشاره است که، مادحین مورد تأیید دارای کارت شناسایی هستند و با طی مراحل قانونی مجوز مداحی را دریافت نموده اند و در طول سال نیز در جلسات آموزشی و توجیهی حضور پیدا کرده و از منابع موثق شعر و مقتل معرفی شده استفاده می کنند.


چه تعداد روحانی و مبلغ در شهرستان البرز وجود دارد؟ آیا بر عملکرد هیئات مذهبی، روحانیّون و مداحان نظارت می شود؟

۱۰۵ روحانی و ۳۰ مبلغه در شهرستان البرز مشغول به فعالیّت هستند که در مساجد، تکایا و هیئات مذهبی به تبیین معارف اسلامی، سیره اهل بیت(ع)، بیان احکام و تفسیر قرآن می پردازند.

البته ۷ جلسه توجیهی برای مسئولان هیئات بانوان و آقایان شهرستان البرز برگزار شده و توجیهات لازم برای برگزاری هرچه بهتر مراسم ایّام ماه محرم بعمل آمده است.

همچنین اعضای شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان شهرستان البرز که منتخب خود هیئات و مداحان هستند، در تمامی این هیئات حضور پیدا خواهند کرد و ضمن کنترل برنامه های اجرایی، مشکلات موجود را به سازمان تبلیغات اسلامی انعکاس خواهند داد.

در اینجا باید اشاره کنم که یکی از ویژگی های شهرستان البرز انسجام و یکپارچگی در برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی است، که این موضوع موجب شده تا کنون مشکلی در مورد مداحان، روحانیّون و هیئات شهرستان وجود نداشته باشد.



برای چه تعداد از ایستگاه های صلواتی مجوز صادر شده است؟ آیا ایستگاه های بدون مجوز جمع آوری خواهند شد؟

تاکنون ۴۰ مجوز ایستگاه صلواتی صادر شده است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته و سازمان تبلیغات اسلامی پس از کسب تأییدیه های لازم از شهرداری، شبکه بهداشت و نیروی انتظامی اقدام به صدور مجوز نموده است.

همچنین تیمی ویژه از ادارت مسئول بر این ایستگاه ها نظارت می کنند و نکات لازم را به مسئولان ایستگاه های صلواتی متذکر خواهند شد که در این بازدید ها به ایستگاه های صلواتی بدون مجوز نیز اخطار و مهلت داده می شود تا نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند، که در غیر این صورت نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد شد.

البته معتقدم که باید با امربمعروف و نهی از منکر مسئولان ایستگاه های صلواتی را با آسیب های برخی اقدامات آشنا کرد و نسبت به تذکرات ارائه شده توجیه نمود که در راستای این هدف؛ تلاش های بسیاری برای برگزاری جلسه ایی توجیهی با مسئولان ایستگاه های صلواتی صورت گرفت، اما با توجه به عدم تحقق اعتبار لازم و عدم همکاری دیگر ادارات و نهادها؛ زمینه برای برگزاری این جلسه فراهم نشد.

امیدوارم در سال آینده بتوانیم این جلسه را نیز در سطح شهرستان برگزار کنیم ، زیرا معتقدیم اگر امربمعروف کرده و مسئولان ایستگاه های صلواتی را توجیه نماییم، به اقدامات قهری نیازی نخواهد بود.


با توجه به ممنوعیبت استفاده از برخی آلات و ابزار در مراسمات عزاداری، آیا این اقدام در شهرستان البرز نیز صورت گرفته است؟

امسال حمل علم، کتل، چلچراغ، طبل، شمایل،گهواره و استفاده از طبل و سنج ممنوع است و ما نیز با همکاری خود هیئات اقدام به جمع آوری این آلات نموده ایم.

همچنین اجرای برنامه هایی همچون تشییع جنازه نمادین ائمه(ع)، برهنه سینه زنی، زنجیر زنی، خیمه سوزان و وجود افرادی به عنوان سقاء مورد تأیید نیست که جمع آوری کامل این آلات و جلوگیری از برگزاری این برنامه ها باید با اقدامات فرهنگی، توجیهی و بصیرتی صورت گیرد که اداراه فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش هنری و سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دینی مسئول این اقدام هستند.

همچنین همایش بررسی آسیب های عزاداری نیز با حضور هیئات امناء مساجد و مسئولان هیئات مذهبی در شهرستان برگزار شد که در آن به تبیین کامل آسیب های عزاداری پرداخته شد.


سخن پایانی شما با مخاطبان؟

 یکی از علل قیام امام حسین(ع) ، مقابله با فساد، بدعت ها و انحرافات در دین است و امروز نیز دشمن می خواهد با ایجاد انحراف در دین ما را تضعیف کرده و به ما ضربه بزند که امیدواریم خداوند به ما توفیق بدهد تا از برنامه هایی که در این ایّام برگزار می شود بتوانیم به رشد و کمال رسیده و در راه حفظ اسلام و امر بمعورف و نهی از منکر ثابت قدم باشیم.

انتهای پیام /

منبع: ندای البرز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان