۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین طوفان سیاسی پشت نقاب آرام اشتاین مایر
کد خبر: ۱۱۴۴۷۵ نویسنده: سعیده خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت/

طوفان سیاسی پشت نقاب آرام اشتاین مایر

با تصویب شدن برجام توسط مجلس ایران و قرار گرفتن در آستانه اجرای آن، آلمان نیز همچون سایر کشورها سعی دارد از قافله کشورهایی که سعی دارند در بازار ایران نقش پررنگی داشته باشند عقب نمانند.

طوفان سیاسی پشت نقاب آرام اشتاین مایر
به گزارش صبح قزوین _سعیده خدادادبیگی
سفر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان به ایران و دیدار آن با ظریف به دو دلیل مهم انجام شد که هر دو دلیل بیشتر به نفع ژرمن‌هاست تا ملت و دولت ایران.
اولین علت حضور این مقام بلند پایه آلمانی به ایران رسیدگی به مشکل پناهندگان سوری اعلام شده که بعد از اعلام آمادگی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برای پذیرش 800 هزار پناهنده سوری اتحادیه اروپا برای حل این معضل تحت فشار قرار گرفته است.
امروز آلمان ها تحت فشار زیاد اتحادیه اروپا تصمیم گرفته اند قبل از پذیرش پناهندگان چند و چون این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و به دلیل رابطه نزدیکی که قبل و بعد از رفع تحریم‌ها با ایران داشتند قصد دارند با کمک گرفتن از قدرت نفوذ ایران در منطقه مشکل سوریه را حل کنند.
ذکر یک نکته ضروری است که سوریه برای ایران و روسیه منطقه بسیار مهمی بوده و امنیت آن به نوعی برای هر دو کشور حیاتی و حائز اهمیت است.

مدت‌هاست پس از تهدیدهای مکرر آمریکا علیه روسیه، این کشور سعی کرده با برگزاری مانورها و رزمایش‌های مختلف نظامی، این رفتار بدور از ادب سیاسی آمریکا را جبران کند و همچون سال‌های قبل از فروپاشی شوروی سابق، به یک ابرقدرت جهانی تبدیل شود.
اشتاین مایر با علم به تمام این موضوعات و همکاری نزدیک ایران و روسیه و نزدیک بودن اهداف دو کشور در حل بحران سوریه، از بین این دو، سفر به ایران را انتخاب کرده و دلیل آن شاید نرمشهای گاه و بیگاهی است که از دستگاه دیپلماسی کشورمان و در راس آنها دکتر ظریف دیده است.
البته به نظر می‌رسد اشتاین مایر و تیم همراه به دلیل قرار گرفتن تحت فشار و تاثیر اتحادیه اروپا و دنبال کردن اهدافی مغایر با آنچه که ایران در سوریه به دنبال آن است نتواند در ایران به نتایج دلخواه و قابل توجهی دست یابد.
احتمالا مقامات بلند پایه آلمانی و اشتاین مایر قصد دارند به زعم خود در توجیهی منطقی ایران را از مواضع خود در قبال سوریه و حمایت بی‌دریغ از این کشور منصرف کنند و گویی این مسئله برایشان بسیار حیاتی است.

از طرفی دیگر، با تصویب شدن برجام توسط مجلس ایران و قرار گرفتن در آستانه اجرای آن، آلمان نیز همچون سایر کشورها سعی دارد از قافله کشورهایی که سعی دارند در بازار ایران نقش پررنگی داشته باشند عقب نمانند. به ویژه اینکه با تحریم دو کشور خودروساز ایرانی توسط مردم ایران، نیاز می‌بییند جای خود را با عرضه خودروهای دسته چندم شرکت‌های بنز و ... در این بازار محکم کنند.
لازم است دولت مردان ایران و بخصوص دستگاه دیپلماسی کشور با مرور روابط ایران با آلمان از زمان جنگ جهانی دوم و جنگ تحمیلی و پس از آن در دوره تحریم‌ها و میزبانی کنفرانسهای ضد ایرانی همچون کنفرانس برلین در برقراری این رابطه دقت عمل بیشتری به خرج داده و از هرگونه ابراز ذوق و هیجان از نزدیکی آلمان به ایران پرهیز کنند.


انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

یسنا / ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰

با بورکینافاسو روابط برقرار کنن خوبه؟باید از خدامون هم باشه که با کشوری مثل آلمان ارتباط تجاری داشته باشیم
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان