۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شيوع ام اس در بين زنان ۳ برابر مردان است
کد خبر: ۱۱۴۴۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هيئت مديره انجمن مغز و اعصاب:

شيوع ام اس در بين زنان ۳ برابر مردان است

عضو هيئت علمی دوازدهمین کنگره بین المللی ام اس، گفت: ام اس از جمله بيماری هايی است كه در دهه اخير در ايران و جهان به ويژه در زنان شيوع زيادی يافته بطوريكه شیوع آن در زنان ۳ برابر بيشتر از مردان است.

شيوع ام اس در بين زنان ۳ برابر مردان است
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، دكتر سيدمسعود نبوی يكي از دلايل شيوع بيشتر اين بيماري در بين زنان را هورمون هاي زنانه عنوان كرد و گفت: مطالعات نشان داده است كه استفاده از قرص هاي جلوگيري از بارداري به مدت طولاني مي تواند يكي از ريزفاكتورهاي ابتلا به ام اس در بين زنان باشد.

وي اضافه كرد: همچنين در زناني كه دير ازدواج مي كنند، دير باردار مي شوند، كمتر صاحب فرزند مي شوند يا صاحب فرزند نمي شوند، خطر ابتلا به اين بيماري بيشتر است.

عضو هيئت مديره انجمن مغز و اعصاب ایران با اشاره به اينكه شيوع ام اس در بين زنان در تمام كشورهاي دنيا شايع تر از مردان است، اظهار داشت: در دهه هاي گذشته افزايش نسبت زن به مرد اين بيماري بيشتر ديده مي شود. حدود چهل سال پيش اين نسبت يك و نيم برابر بود اما الان سه تا چهار برابر شده است.

وي در خصوص اينكه چرا در زن ها اين بيماري شايع تر است، گفت: علت شيوع بيشتر اين بيماري در بين زنان چندان مشخص نيست اما بخشي مربوط به نوع زندگي زنان، سيگار كشيدن، كمبود ويتامين دي، مصرف قرص هاي ضدبارداري، عدم زايمان و هورمون هاي زنانه است كه مي تواند در بروز اين بيماري نقش داشته باشد.

نبوي در خصوص نقش هورمون هاي زنانه در بروز ام اس بيان داشت: احتمال داده مي شود كه در سنين باروري يعني ۲۰ تا ۴۰ سالگي كه هورمون هاي زنانه در حداكثر اوج فعاليت خود قرار دارند، تعداد زياد اين هورمون ها نقشي در بروز اين بيماري داشته باشند.

وي عامل دوم را ژنتيك دانست و ادامه داد: ژن هایی كه باعث بروز اين بيماری مي شوند در زنان بيشتر از مردان است. بنابراين اين دو عامل (هورمون هاي زنانه و ژن هاي مستعدكننده ام اس) در كنار نوع زندگي در شيوع بيشتر اين بيماري در زنان نقش موثري دارند.

نبوي چاقي در سنين نوجواني و جواني را نيز از ديگر عوامل موثر در بروز اين بيماري دانست و گفت: همچنين ارتباط كمبود ويتامين دي با اين بيماري ثابت شده است به طوري كه مصرف اين ويتامين به صورت خوراكي و تزريقي مي تواند تاحدي از بروز اين بيماری پيشگيري كند.

وي ادامه داد: ثابت شده است در مناطقي كه افراد نور آفتاب كمتري دريافت مي كنند خطر ابتلاي آنها افزايش مي يابد بنابراين بايد دقت كرد كه افراد دقايقي را در طول روز در معرض تابش نور آفتاب قرار گيرند.

نبوي در مورد علايم اوليه بيماري ام اس گفت: ام اس علايم اوليه متعددي دارد چون در اين بيماري قسمت هاي متعددي از مغز و نخاع درگير مي شود اما به طور شايع بيماران با علايمي مانند تاري ديد، گرفتگي طولاني مدت در اندام ها، ضعف در هر دو پا، دوبيني، عدم تعادل، ضعف حركتي و سرگيجه به پزشك مراجعه مي كنند.

وي تاكيد كرد: البته داشتن اين علايم به معناي ابتلاي قطعي به اين بيماري نيست و افرادي كه اين علايم را دارند ابتدا بايد به يك متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنند تا آزمايشات و معاينات كافي مانند آزمايش مايع نخاع انجام شود تا در صورت رد ساير بيماري ها بتوان به تشخيص بيماري ام اس رسيد.

عضو هيئت علمی دوازدهمین کنگره بین المللی ام اس بيان داشت: به طور كلي افرادي كه يكي از علايم ذكر شده را دارند بايد به آن توجه كنند و به سرعت به پزشكان مربوطه مراجعه كنند.

وي گفت: اگر در فردی اولين علائم ام اس ظاهر و مشخص شد كه مبتلا به "ام اس" يا "پيش ام اس" شده است، با ارايه درمان هاي لازم مي توان از بروز بيماري پيشگيري كرد و بيمار را درمان كرد.

عضو هيئت مديره انجمن مغز و اعصاب ايران تاكيد كرد: بيماراني كه زود درمان مي شوند وضعيت درمان آنها خيلي بهتر از افرادي است كه دير درمان هاي لازم را مي گيرند.

نبوي خاطر نشان كرد: اين بيماري درمان قطعي ندارد اما در دهه اخير پيشرفت هاي زيادي در زمينه درمان و كنترل آن حاصل شده است و بهترين كاري كه براي پيشگيري از بروز آن مي توان انجام داد، شناسايي و كنترل ريزفاكتورها است.

وي توصيه كرد: افراد جامعه بايد فاكتورهاي خطرزا در مورد اين بيماري را بشناسند و اگر علايمي دارند زود به پزشكان مربوطه مراجعه كنند تا در صورت تشخيص ام اس هرچه سريعتر درمان هاي لازم را بگيرند.

نبوي افزود: افراد براي افزايش آگاهي هاي خود در خصوص اين بيماري بايد از مراجعه به افراد فاقد صلاحيت يا سايت هاي نامعتبر پرهيز كنند و اطلاعات لازم را از سايت هاي علمي و انجمن هاي علمي و پزشكان مربوطه دريافت كنند.

وي خاطر نشان كرد كه ام اس تغذيه خاصي ندارند اما بهتر است از مصرف چربي هاي غيراشباع كره يا روغن هاي حيواني پرهيز شود و بيشتر از غذاها و ميوه هاي تازه استفاده شود.

دوازدهمین كنگره بین المللی ام اس با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از ۲۱ تا ۲۲ آبان ۹۴ در ساری برگزار می شود.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان