۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین افزایش خطر ابتلا به آسم در کودکانی که مادر بزرگ سیگاری دارند
کد خبر: ۱۱۴۴۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یافته های اخیر نشان می دهد

افزایش خطر ابتلا به آسم در کودکانی که مادر بزرگ سیگاری دارند

پژوهشگران معتقدند خطر ابتلا به آسم در کودک با سیگار کشیدن مادربزرگ نیزافزایش می‌یابد.‌

افزایش خطر ابتلا به آسم در کودکانی که مادر بزرگ سیگاری دارند
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، نتایج پژوهشی جدید نشان داد خطر ابتلا به آسم در کودکانی که مادربزرگ‌شان در طول بارداری سیگار می‌کشیده افزایش می‌یابد حتی اگر مادران خودشان سیگار نکشند.

سیگار کشیدن می‌تواند فعالیت ژنتیکی را تغییر دهد. یافته‌های پژوهشی جدید نشان داد این تغییرات می‌توانند بیش از یک نسل را تحت تأثیر قرار دهند.

در این پژوهش، ۶۶ هزار نوه و حدود ۴۵ هزار مادربزرگ در سوئد مورد بررسی قرار گرفتند. کودکانی که مادربزرگشان در طول بارداریِ دخترانشان سیگار کشیده بودند ۱۰ تا ۲۲ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار داشتند حتی اگر مادران خودشان در طول بارداری سیگار نکشیده بودند.

این پژوهش می‌تواند توضیح دهد چرا در طول ۵۰ سال گذشته نرخِ ابتلا به آسم به شدت افزایش یافته است. در این پژوهش فقط ارتباط بین مادربزرگانی که سیگار کشیده بودند با احتمال ابتلا به آسم در نوه‌هایشان بررسی شد و نمی‌توان از این نتایج به ارتباط علت و معلولی رسید.

«کارولین لادج»، یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه ملبورن استرالیا، می گوید: «ما دریافتیم سیگار کشیدن در نسل قبلی می‌تواند بر خطر ابتلا به آسم در نسل‌های بعدی تأثیر ‌گذارد. این امر می‌تواند در انتقال دیگر بیماری‌ها نیز اهمیت داشته باشد.»

لادج توضیح داد: «علاوه بر این پژوهشگران باید بدانند چه زمانی خطر ابتلا به آسم به علت عوامل فعلی افزایش می‌یابد و چه زمانی این امر به علت استعداد ژنتیکی رخ می‌دهد این افراد ممکن است این خطر غیر ژنتیکی را به علت سبک زندگیِ نسل قبلی به ارث برده باشند. چنین دانشی به روشن‌سازیِ نتایج در ارتباط با عوامل خطر فعلی در پژوهش‌های آسم کمک خواهد کرد.»

گام بعدی در این پژوهش، ارزیابی خطر ابتلا به اسم در کودکانی است که مادربزرگ‌شان زمان بارداری عروسشان سیگار می کشیدند.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان