۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین طراحی دستگاه پوشیدنی مترجم زبان اشاره نابینایان توسط دانشمند ایرانی و همکارانش
کد خبر: ۱۱۴۴۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

برای برقراری ارتباط با افراد نابینا

طراحی دستگاه پوشیدنی مترجم زبان اشاره نابینایان توسط دانشمند ایرانی و همکارانش

دانشمند ایرانی دانشگاه A&M تگزاس و همکارانش با این باور که بهترین راه برای برقراری ارتباط با افراد نابینا، تبدیل اشارات آن‌ها به زبان گفتار است، یک دستگاه پوشیدنی ابداع کرده‌اند که حرکات دست و عضله را حس کرده و آن‌ها را به زبان انگلیسی ترجمه می‌کند.

طراحی دستگاه پوشیدنی مترجم زبان اشاره نابینایان توسط دانشمند ایرانی و همکارانش
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، ملکرد این فناوری پوشیدنی هوشمند این گونه است که به کمک دو مدل حسگر تعبیه شده در این وسیله می‌توان حرکات مچ دست و حرکت ماهیچه‌های بازو را به سیگنال‌های الکترونیکی قابل تمایز تبدیل کرد.

این اطلاعات به صورت بی‌سیم به یک گیرنده ارسال و به زبان انگلیسی ترجمه می‌شود.

دکتر جعفری، دانشیار مهندسی زیست‌پزشکی دانشگاه A&M تگزاس و محقق اصلی این پروژه گفت: در این فناوری از دوربین نیز برای تشخیص حرکات استفاده می‌شود؛ چرا که در بیشتر موارد مشاهده شده افراد حتی با حرکت انگشتان خود نیز پیامی را منتقل می‌کنند.

وی در ادامه افزود: پس از مطالعه بر روی روش‌های ثبت و ضبط اطلاعات حسی به اطلاعات دیجیتال، ترکیبی از روش تشخیص حسی‌ و حرکتی و ثبت فعالیت‌ ماهیچه‌ها به عنوان بهترین روش انتخاب شد.

جعفری با همکاری سایر دانشمندان در ادامه تحقیقات خود موفق به ساخت نمونه آزمایشی این دستگاه شده که قادر است واژگان محاوره روزمره را با دقت ثبت و ترجمه کند.

یکی از مشکلات اولین نمونه این دستگاه، نیاز به آموزش هر شخص برای استفاده از آن است، به طوری که آموزش هر فرد برای اجرای یک ژست حاوی پیام حدود 30 دقیقه زمان می‌برد.

دکتر جعفری معتقد است این مشکل ناشی از تفاوت ساختار ماهیچه‌ها و نوع ژست‌ها در بدن هر انسان است، اما با ساخت نمونه دوم این دستگاه قطعا این مشکلات برطرف خواهد شد.

برنامه بعدی محققان دانشگاه تگزاس کاهش زمان ثبت و ترجمه اطلاعات حسی به پیام‌های انگلیسی است.

جعفری ضمن اشاره به موفقیت این سیستم در مراحل آزمایشی افزود: با توجه به زمان محدود برای ساخت نمونه اولیه امیدوارم که در نمونه‌های بعدی مشکلات موجود برطرف شود.

انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان