۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین انتظار فرسایشی کشاورزان برای اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی/ دولت پاسخگو باشد
کد خبر: ۱۱۴۳۷۷ نویسنده: سعیده خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

۲۶ روز تاخیر

انتظار فرسایشی کشاورزان برای اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی/ دولت پاسخگو باشد

خودکفایی و رونق در محصولات کشاورزی کاملاً وابسته به تصمیم دولت است و رونق اقتصاد کشور نیز به افزایش تولید و ایجاد بستر سرمایه گذاری مولد مخصوصاً در حوزه کشاورزی است که متاسفانه در سایه غفلت دولت پیش می رود.

انتظار فرسایشی کشاورزان برای اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی/ دولت پاسخگو باشد
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین _سعیده خدادادبیگی
به علت اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تاخیر 26 روزه در این مهم، کشاورزان همچنان در دوگانگی تولید و یا عدم تولید به سر برده و منتظر صدور مجوز غیر علنی از طرف دولت هستند.
طبق قانون، نرخ تضمینی محصولات کشاورزی هر ساله تا پایان تیر ماه توسط وزارت جهاد کشاورزی به دولت تسلیم می‌شود و دولت هم باید پس از بررسی‌های مورد لزوم، قبل از شروع سال زراعی جدید قیمت‌ها را اعلام کند تا کشاورزان بتوانند بر اساس نرخ مصوب دولت هزینه‌ها و نوع کشت خود را برنامه‌ریزی کنند.
طی سال‌های گذشته در بیشتر مواقع قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی به موقع اعلام شده و این اتفاق جهت کمک به کشاورزان تاثیر زیادی داشت بنابراین دولت باید بنا به قانون روشن و مدونی که در این زمینه وجود دارد قیمت‌ها را به موقع اعلام کند.

گل محمد رحیمی، کشاورز نمونه شهرستان بوئین‌زهرا و نماینده تولید بذر استان درخصوص مشکل یادشده در مصاحبه با صبح قزوین گفت: اگر دولت به موقع نرخ محصولات کشاورزی را اعلام کند کشاورزان با آرامش خاطر بیشتری بذر خریداری می‌کنند.
وی افزود: امروز زراعت کاران هر کیلو بذر را با احتساب یارانه دولت 1440 تومان خریداری می‌کنند اما با عدم اعلام نرخ تضمینی خرید نمی‌دانند چه میزان بکارند و بدین نحو از فرآیند سال آینده اطلاعی ندارند.
نماینده تولید بذر استان اظهار کرد: متاسفانه همین بذر سال گذشته 1150 تومان در استان به فروش رفت و پول آن پس از 4 ماه پرداخت شد. در حال حاضر 2000 تن بذر در انبارها وجود دارد زیرا کشاورزان پولی ندارند که بخواهند این بذر را تهیه کنند و کشاورز چون از قیمت سال آینده اطلاعی ندارد نمی‌تواند برای خرید آن اقدام نماید.

در ادامه خطیب وهابی، مدیر مجتمع کشاورزی نیکدشت در رابطه با مشکل مطرح شده در مصاحبه با صبح قزوین عنوان کرد: تاخیر دولت در اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی باعث شده تمام ذرت دانه‌ای کاران به کاشت ذرت علوفه‌ای روی بیاوردند.
وی اضافه کرد: کشاورزان سال گذشته هر کیلو ذرت علوفه‌ای را 200 تا 230 تومان فروختند اما امسال به 90 تا 100 تومان هم راضی شده‌‍اند و حتی قرار است پول آن را نیز سال آینده دریافت کنند از این رو اگر دولت زودتر نرخ محصولات را اعلام می‌کرد کشاورزانی که زود کاشت هستند قطعا محصولات خود را به موقع تحویل می‌دادند.

وهابی بیان کرد: معمولا دولت در اعلام نرخ محصولات تاخیر دارد که اگر قیمت‌ها قبل از فصل برداشت اعلام شوند دیگر کاشت نامناسب نخواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: بارها از وزارت خانه تقاضا کرده‌ایم که قیمت‌ها را به موقع اعلام کنند زیرا با این نرخ تورم آینده درخشانی در زمینه تولید غلات مورد انتظار نخواهد بود.
محمد تقوی، دیگر فعال بخش تولید محصولات کشاورزی و بخصوص گندم با ورود به موضوع مطرح شده بیان کرد: یکی از مسائل بزرگ گندمکاران عدم اطلاع از قیمت واقعی خرید محصولات توسط دولت است که اگر گندمکاران از این موضوع باخبر باشند راحت‌تر به کشت گندم می‌پردازند.
وی ابراز کرد: سال گذشته هم با تاخیر در اعلام، هر کیلو گندم 1150 تومان خریداری شد که تقریبا با نرخ تورم تطابق نداشت و ما که فراوان تولید کرده بودیم با انباشت محصول مواجه شدیم.
این تولید کننده یادآور شد: طی سال‌های گذشته نرخ محصولات زمستان یا بهار اعلام شده در حالی که باید پاییز اعلام شود با اینحال کشاورز از سر اجبار زمینش را می‌کارد تا بتواند امرار معاش کند.
در حاشیه همایش کاشت زراعت که در سالن جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد اسماعیل اسفندیارپور مشاور وزیر ومجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در گفت و گو صبح قزوین ، برای حمایت از کشاورزان و افزایش بهره وری تولید گندم، اعلام هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم را از دولت خواستار شد و افزود: در صورتی که کشاورزان با اطلاع و آگاهی تصمیم بگیرند، می توانند در افزایش تولید نیز نقش بسزایی ایفا کنند.
به گفته وی، کشت گندم دیم سرد در مناطق سردسیر کشور از ابتدای مهرماه سال جاری آغاز می شود و تا پایان مهرماه جاری ادامه دارد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین که چرا اعلام قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی به تأخیر افتاده است، گفت: بر سر تعیین قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی در مجموعه کمیسیون‌های دولت اختلاف وجود دارد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: وقتی قیمت تضمینی برای محصولی اعلام می‌شود، باید بار مالی آن محاسبه شود و بنابراین تعیین قیمت کار ساده‌ای نیست و باید تبعات آن هم سنجیده شود.
وی افزود: در محاسبات تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید پیش‌بینی ضرر و زیان صورت گیرد و اینگونه مسائل زمان‌بر است و در کمیسیون‌های مختلف دولت یا کمیسیون شورای اقتصاد باید روی این موضوع بحث شود.
اسفندیار پورتصریح کرد: از زمان اعلام قیمت‌های تضمینی اطلاعی ندارم ولی وزارتخانه در تلاش است تا هر چه زودتر این قیمت‌ها از سوی دولت اعلام شود و از آنجایی که این موضوع در حوزه معاونت برنامه‌ریزی بحث می‌شود نمی‌توانم زمان دقیقی برای آن اعلام کنم.
ذکر این نکته ضروری است، با این وجود دولت می بایست برنامه جدی برای حوزه کشاورزی و ترغیب کشاورزان برای کاشت محصولات کشاورزی بالاخص گندم را پیش بینی کند و سرگردانی و بلاتکلیفی را از دوش کشاورزان پایین آورد. خودکفایی و رونق در محصولات کشاورزی کاملاً وابسته به تصمیم دولت است و رونق اقتصاد کشور نیز به افزایش تولید و ایجاد بستر سرمایه گذاری مولد مخصوصاً در حوزه کشاورزی است که متاسفانه در سایه غفلت دولت پیش می رود.
انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان