۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین هزینه جراحی "قلب باز" به قیمت یک پراید
کد خبر: ۱۱۴۳۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

آقاجانی: پزشک خانواده را به دو دلیل نمی‌توان اجرا کرد

هزینه جراحی "قلب باز" به قیمت یک پراید

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هزینه جراحی قلب باز ۴۰ میلیونی در بخش خصوصی به ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است، درباره اجرای نظام ارجاع گفت: تا زمانی که سطوح دو و سه ایجاد نشود،نمی‌توان این نظام را اجرا کرد؛ البته می‌توان شعار پزشک خانواده را داد.

 هزینه جراحی "قلب باز" به قیمت یک پراید
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: این طرح از 15 اردیبهشت 1393 در حالی آغاز شد که وضعیت حوزه سلامت با بحران جدی در زمینه دارو و درمان روبرو بود. هرچند در بخش‌هایی از حوزه بهداشت و آموزش پزشکی نیز مشکلات متعددی وجود داشت اما مشکلات در این دو زمینه حادتر بود.

وی با تاکید بر اینکه گام اول طرح تحول با هشت برنامه برای حل مشکلات حاد مردم آغاز شد، عنوان کرد: همچنین با اجرای گام دوم در حوزه بهداشت نیز برنامه‌های متعدد به ویژه برای توسعه شبکه بهداشتی شهر و روستا در دستور کار قرار گرفت. در گام سوم نیز محدود کردن پرداخت‌های مردم به تعرفه‌های قانونی و در گام چهارم به ایجاد تغییر در حوزه آموزش پزشکی کشور پرداخته می شود که اخیرا آغاز شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که چرا در این طرح هر گام پس از اتمام گام بعدی آغاز نمی شود، گفت: وزارت بهداشت وظایف متعدد دارد لذا بهتر است تغییر و بهبود در تمام عرصه ها صورت بگیرد. اما خدمات درمانی و دارویی را به عنوان گام اول قرار دادیم زیرا در این زمینه با بحران مواجه بودیم.

آقاجانی با بیان اینکه اکنون با رضایت 85 درصدی از طرح تحول نظام سلامت از سوی مردم مواجه هستیم، اظهار کرد: از چند نهاد برای دریافت این آمار استفاده کردیم که شامل اطلاعات مرکز ملی آمار ایران، آمارهای بانک مرکزی، آمارهای مرکز ملی تحقیقات سلامت و نیز آمارهای مستقل از مجموع خدمات طرح تحول نظام سلامت است. این در حالی است که در مورد جزئیات و کیفیت این طرح باید آمارگیری متفاوتی صورت گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت کاملا برنامه ریزی شده است، گفت: در سفر دکتر مارگارت چان؛ رئیس کل بهداشت جهانی به ایران بر این نکته تاکید شد. همچنین تیم تخصصی که در ایران به منظور رصد برنامه های طرح تحول مستقر بود، نسبت به این موضوع تاکید کرد که نقشه ها در این طرح به دلیل ملی بودن از یک سو و اجرای استانی از سوی دیگر بسیار مورد توجه است.

آقاجانی جمعه در برنامه تلویزیونی "نبض" با تاکید بر اینکه در این طرح برنامه‌ها بر اساس نیازهای مبرم و نه تئوری های اقتباس شده از سایر کشورها تدوین شده است، گفت: وزارت بهداشت با اجرای این طرح دقیقا بر حوزه هایی که لازم بود، متمرکز شد. زیرا زمانی که مردم با مشکل پرداخت مواجه بودند؛ تلاش ها در راستای کاهش پرداخت در بیمارستان ها، تهیه دارو در بیمارستان، پوشش بیمه ای و پایان بخشیدن به تعرفه های غیر قانونی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه برای تدوین این طرح، مدت زمان 6 ماه با حضور کارشناسان و مدیران سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار کارشناسی صورت پذیرفت ، اذعان کرد: این طرح با مدل یو اچ سی ( UHC) شامل سه مولفه تدوین شد، این در حالی است که این مدل برگرفته از مدل جهانی تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی است که ما آن را به صورت بومی در آوردیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حرکت‌ها در تدوین و اجرای این طرح شتابزده نبوده است، عنوان کرد: مگر یک دولت چند سال زمان برای مطالعه دارد؟ گفته می‌شود این طرح در حالی اجرایی می‌شود که با کمبود زیر ساخت‌ها مواجه هستیم اما اگر کمبود تخت بیمارستانی، پرستار و پزشک داریم این امر می‌تواند بهانه ای برای انجام ندادن حمایت مالی از مردم باشد؟ خیر بلکه باید دسترسی‌های مردم را افزایش دهیم که این کار اکنون در حال انجام است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه به استناد آمار سامانه ملی وزارت بهداشت که تعداد بستری‌های 570 بیمارستان کشور را روزانه ثبت می‌کند و از آغاز اجرای این طرح تاکنون تنها 5 درصد افزایش بستری در تمام کشور داشتیم، عنوان کرد: این در حالی است که در مورد مددجویان کمیته امداد 28 درصد رشد را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه بر خلاف ادعاهای صورت گرفته با اجرای این طرح، افزایش هزینه‌های درمان رخ نداده است، اظهار کرد: در مجموع هزینه‌ها حتی در بخش خصوصی نیز کاهش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش از اجرای این طرح، یک عمل جراحی قلب باز با قیمت 40 میلیون در بخش خصوصی انجام می‌شد، این در حالی است که اکنون این عدد به نصف کاهش یافته است، زیرا تعرفه‌ها را کنترل کردیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعرفه‌هایی که در سال‌های گذشته در دولت به تصویب می رسید؛ اجرا نمی‌شد، گفت: در گذشته بخشی از هزینه درمان را که باید 10 درصد می‌بود مردم تا 37 درصد از جیب خود پرداخت می‌کردند. از سوی دیگر بیمار در مطب و داروخانه نیز هزینه‌های سنگین و پنهان داشت که اکنون تمام این اعداد قانونی شده، در سبد بیمه نشسته و آشکار شده است و در واقع تجمیع سه پرداخت صورت گرفته است.

آقاجانی با تاکید بر اینکه پیش از اجرای این طرح، بیمار در مطب ارقام میلیونی پرداخت می‌کرد که مالیات به آن تعلق نمی‌گرفت و فردی از عدد آن خبر نداشت، تصریح کرد: هم در بخش دولتی و هم خصوصی به ظاهر هزینه‌ها افزایش یافته است اما بازار مخفی پرداخت‌ها، شفاف و به بازاری قانونی تبدیل شده است.

وی همچنین در پاسخ به این انتقاد که بسیاری از اصول برنامه پنجم توسعه در تدوین و اجرای این برنامه مغفول مانده است، ضمن رد این ادعا تاکید کرد: بسیاری از اصول مغفول مانده برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت اکنون در حال اجرا است. به طور مثال ارجاع و سطح بندی خدمات به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد و زنجیره خدمات از روستا تا پایتخت تعریف شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت در خاتمه تاکید کرد: اما نباید از یاد برد برای ایجاد نظام ارجاع تا زمانی که سطوح دو و سه ایجاد نشود، نمی‌توان این نظام را اجرا کرد؛ می‌توان شعار پزشک خانواده را داد اما تا به این سطوح نرسد، امکان پذیر نیست. بدین منظور 250 پلی کلینیک با 10 هزار پزشک متخصص تا سال آینده ایجاد و امسال طبق توافق نامه با بیمه سلامت برای 23 میلیون روستایی و شهروند زیر 50 هزار نفر نظام ارجاع اجرا می‌شود.

انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان