۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فرهنگ انقلاب زبان اعتراض و درشت‌گویی نیست
کد خبر: ۱۱۴۳۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

روحانی در همایش اقتصاد دانش‌بنیان:

فرهنگ انقلاب زبان اعتراض و درشت‌گویی نیست

رییس جمهور اظهار داشت: کسی اشتباه نکند فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض و درشت‌گویی و شعار نیست.

فرهنگ انقلاب زبان اعتراض و درشت‌گویی نیست
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که صبح امروز در نخستین همایش هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری در سالن اجلاس در حال برگزاری است٬ سخن می‌گفت٬ با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: با سلام و درود بر سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش که به ما درس زندگی آموختند و به ما درس ایستادگی و مقاومت دادند. به ما آموختند که برای آرمان‌ها و اهدافمان از چیزی نترسیم. به ما آموختند که اگر در مسیر اهداف بلند یک فرهنگ، دین و جامعه جمعی کوچک ولو تنها مسیری را که حق است در برابر هر گونه مانع و مشکل با هدف ایمان و مقاومت ادامه دهد به موفقیت نهایی خواهد رسید. تمام حادثه کربلا به ما می‌آموزد که شایسته‌ها و شایستگی را ترویج کنیم و از بدی و زشتی‌ها فاصله بگیریم و این همه کربلا است.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به سخن امام حسین (ع) پیش از حرکت به سمت کوفه اظهار داشت: امام حسین (ع) فرمودند تمام حرکتم به این خاطر است تا شایسته‌ها و معروف‌ها در جامعه ترویج شود و در جامعه مستقر شوند و بدی‌ها از جامعه رخت بربندند. امر به معروف و نهی از منکر معنایش همین است و نباید آن را در چند مسئله خلاصه کنیم.

روحانی با بیان اینکه یکی از بد‌ترین منکر‌ها غرور نابجا و ریاست، تصریح کرد: یکی از بد‌ترین منکر‌ها نشان دادن ظاهری که با واقعیت همخوانی ندارد. یکی از بد‌ترین منکر‌ها دروغ در جامعه است و ضربه زدن به حیثیت افراد و ریختن آبروی آنهاست.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از بهترین معروف‌ها دوستی و احترام کردن به بزرگان است، خاطرنشان کرد: اینکه در روایات توصیه شده تا به عالم و استاد احترام بگذاریم به خاطر خودمان است. اگر به معلم احترام کردیم؛ یعنی به علم احترام کرده‌ایم و اگر به معلم احترام کردیم به نور در برابر ظلمت احترام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما به‌دنبال جامعه دانش‌بنیان هستیم٬ ابراز داشت: جامعه دانش‌بنیان جامعه‌ای است که علم، احترام خود را دارد. دانشمند، احترام خود را دارد. جامعه دانش‌بنیان مدیریتش، سخن گفتنش باید پشتوانه علمی داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه هرکجا از علم و دانش استفاده کرده‌ایم حتی در ترویج فرهنگ دینی، قول ما، قولی سدید بوده است، یادآور شد: در آنجا سخن محکم و استوار گفته‌ایم و در تبلیغ دین هم موفق بوده‌ایم. هرکجا مدیریت در چارچوب دانش بود درست حرکت کرده‌ایم. هرکجا مبنای تصمیم‌گیری پایه علمی داشت٬ موفق شده‌ایم و هرکجا با احساسات، شعار و رقابت‌های ناسالم حرکت کردیم، موفق نشده‌ایم.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ ملتی به قدرت، ثروت و پیشرفت نرسیده است؛ مگر در سایه پیشرفت علم، دانش و فناوری بیان کرد: امروز قدرت ملی و ثروت ملی پایه اصلی‌اش دانش است. حتی اگر می‌خواهیم امنیت ملیمان حفظ شود پایه‌اش دانش است. اگر می‌خواهیم با دنیا حرف بزنیم و تعامل داشته باشیم، پایه‌اش دانش است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه اگر در مذاکرات سرنوشت‌ساز و تاریخی در برابر شش قدرت جهانی توانستیم بایستیم و حرف بزنیم پایه‌اش دانش بود، عنوان کرد: این اثر دانشگاه‌ها و اساتید و بزرگان بود. اگر بهترین و اندیشمند‌ترین مذاکره‌کنندگان در بخش سیاسی، فنی و اقتصادی را به کار نمی‌بردیم؛ در مذاکرات هم موفق نمی‌شدیم. البته در کنار دانش، ایستادگی فرهنگ دینی و ملی هم وجود داشت.

روحانی با بیان اینکه فرهنگ انقلاب، «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» است، تاکید کرد: کسی اشتباه نکند فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض و درشت‌گویی و شعار نیست. انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. مردم وقتی به خیابان آمدند و شاه را سرنگون کردند گفتند چه می‌خواهیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم امروز در مسیر درست به اهداف خود برسیم نیازمند علم و دانش و فرهنگ دینی و ملی و انقلابی هستیم، گفت: اگر آنها را با هم انجام دادیم به راحتی در برابر ۱+۵ هم می‌نشینیم و مذاکره می‌کنیم و موفق می‌شویم.

روحانی با بیان اینکه از روز اول تشکیل دولت به تیم سیاسی اهمیت بحث مذاکرات هسته‌ای را یادآوری کردم و گفتم باید تلاش شود ۶ قطعنامه ظالمه علیه ایران لغو شود٬ افزود: خروج ایران از فصل ۷ سازمان ملل مسئله‌ای بود که کمتر کسی آن را باور می‌کرد و این اولین بار بود که در تاریخ سازمان ملل ۶ قطعنامه فصل هفتی بدون اینکه به مرحله اجرا برسد٬ لغو می‌شود.

رئیس جمهور افزود: وقتی از فناوری دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم٬ هر چند IT یا علوم دیگر هم فناوری است٬ اما خروج اقتصاد از رکود فناوری مورد نیاز ماست.

وی با بیان اینکه ما نیاز به فناوری نرم داریم توضیح داد: وقتی شما یک مذاکره کننده محترم و سیاستمدار روبرو می‌شوید٬ نیار به فناوری نرم دارید. چنانچه ما در زمینه‌های مختلف علمی و اقتصادی، حقوقی و سیاسی بهترین متخصصان را برای مذاکرات بردیم.

روحانی با اشاره به هرکدام از مذاکره کنند‌گان ۱+۵ از فضای منطقی مذاکرات و توانایی تیم مذاکره کننده ایران دفاع می‌کنند٬ گفت: ما نه تنها رقابت کردیم که بازار را بگیریم بلکه در این مرحله به اهداف ملی دست پیدا کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فضای بعد از توافق به نفع تحقیقات نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود گفت: اگر دیروز دسترسی به یک نشریه یا نرم‌افزار یا سخت‌افزار دشوار بود و به خاطر تحریم اجازه حضور در بازار و نقل و انتقال مالی و استفاده از فناوری‌های نو را به ما نمی‌دادند٬ اما این مشکلات رفع شده است.

وی افزود: الان ما ده سال عقب هستیم و باید این عقب‌افتادگی جبران شود و شما باید آماده تحویل گرفتن فناوری‌های نو باشید.

وی با اشاره به اینکه باید فناوری‌های جدید را با دنیا شروع کنیم٬ گفت: باید به دنیا نشان دهیم چطور در زمینه‌های مختلف جوانان ما استعدادهای خود را شکوفا می‌کنند و هم ابتکار نو دارند و هم از علم دیگران استفاده می‌کنند؛ چون فناوری از صفر شروع نمی‌شود.

روحانی گفت: همانطور که وقتی یک شبکه برای شناسایی و خرید کالا طراحی می‌شود٬ اصل ایده جای دیگری بوده و فقط در کشور بومی‌سازی شده است٬ گفت: در بحث فناوری نیز این مسئله وجود دارد و در حوزه‌های علمیه نیز همین‌طور است که نظرات علما و بزرگان که حاصل هزار سال مطالعه و تحقیق است را می‌خوانند و خودشان یک کلمه به آن اضافه می‌کنند و این معنای اجتهاد است.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه در فضای جدید پسا برجام که ان‌شاءالله قبل از پایان سال میلادی تبدیل به فضای پس‌ازتحریم خواهد شد٬ گفت: ایران این کار بزرگ را انجام خواهد داد و این افتخار ملت بزرگ ایران است.

وی با بیان اینکه باید انسجام و وحدت ملی ما بیشتر شود٬ گفت: وقتی در این صحنه قدم گذاشتم٬ می‌خواستم قدرت و ثروت ملی ما بیشتر شود.

روحانی تاکیدکرد: اساس کشورهای دانش‌بنیان آوردن علم به زندگی در جامعه و به یک معنا تبدیل کردن فرهنگ به اقتصاد و سیاست است تا به یک زندگی آرام‌تر برسیم. ان‌شاءالله پسابرجام و پساتحریم شرایط را برای فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات بیشتر و رقابت بیشتر در منطقه و جهان آماده کند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در بسیاری از زمینه‌ها نیاز داریم فناوری نو داشته باشیم و آن را گسترش دهیم٬ گفت: شرط ما در دیدار با همه کشورهای غربی و اروپایی نیز همین است. همواره ده‌ها شرکت در تهران در حال مذاکره هستند، ما نیاز به سرمایه، تکنولوژی و بازار داریم. سرمایه و تکنولوژی در کشور ما به اندازه کافی است٬ اما باز هم باید وارد کنیم. علاوه بر اینکه به بازار مشترک نیاز داریم.

وی افزود: البته این به معنای آن نیست که ما در زمینه حرکت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دائماً به فضای پساتحریم فکر می‌کنیم. دولت از روز اول تلاش کرد از این شرکت‌ها حمایت کند و آنها را بشناسد. همانطور که یکی از دوستان گفت در زمینه بنگاه‌های دانش‌بنیان نباید به ظاهر و دسته‌بندی و مارک نگاه کنیم؛ باید به واقعیت مسئله توجه کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دیشب در شورای‌عالی فضای مجازی در زمینه تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان بحث شد که اگر ۱۰ شرکت را شناسایی کردیم چگونه از آنها حمایت کنیم و چگونه شرکت‌های بعدی را وارد کار کنیم. اولین کاری که در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور انجام می‌گیرد٬ این است که نخبگان و صاحبان فناوری در رشته‌های نو را بیشتر و بهتر بشناسیم و حد صلاحیت آنها را بهتر ببینیم.

وی گفت: هر سال بودجه بیشتری به صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص دادیم تا از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم. در همین راستا وضعیت مالی صندوق امسال بهتر از سال گذشته است. همانطور که اشاره شد تنها در بخش بیوتکنولوژی ما در شرایط سخت صادرکننده بودیم. این نشان می‌دهد چطور دانش می‌تواند به اقتصاد و اشتغال کمک کند و بر درد بیمار ما مرهم باشد.

روحانی با بیان اینکه ما مشکلات فراوانی در کشور داریم٬ گفت: بهترین راه‌حل‌ها را نخبگان پیشنهاد می‌دهند. قبل از ورود به جلسه در نمایشگاهی که از آن بازدید کردیم در زمینه برخی مشکلات از جمله پیچیدگی‌های زیست‌محیطی مطالب خوبی مطرح شده بود؛ از جمله اینکه چطور بتوانیم زباله‌های خطرناک را به محصولی برای بهره‌برداری تبدیل کنیم.

وی افزود: ما در شهر‌ها و استان‌هایی که کم ‌آب است مشکلات فراوانی برای دفع زباله داریم و البته راه‌های علمی فراوانی هم در حال پیگیری است که همه آنها راه‌حل ‌شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما در دفاع مقدس هم از کمک نخبگان بسیار استفاده کردیم؛ البته ورود به یکی از این موارد زمان زیادی می‌برد٬ اما به‌طور کلی ما در تمام مراحل از نخبگان جوانان دانشگاهی، ‌اساتید و دانشمندانمان استفاده کردیم و همه آنها به دفاع مقدس کمک کردند.

روحانی با تاکید براینکه توسعه باید دانش‌بنیان باشد٬ تصریح کرد: ما تنها به دنبال اقتصاد دانش‌بنیان نیستیم بلکه باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که در همه زمینه‌ها براساس اصول دانش‌بنیان حرکت کنیم و توسعه‌مان دانش‌بنیان باشد. و این نیازمند همت شما است. کار شما در بسیاری از زمینه‌ها ما را به مرز دانش می‌برد، در بسیاری از زمینه‌ها برایمان قدرت به ارمغان می‌آورد و در بسیاری از زمینه‌ها برایمان ثروت ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: علم، دانش و فناوری مرز ندارد که شما بگویید برخی دوست و برخی دشمن‌اند ما علم را از هر کجا که بشود فرامی‌گیریم و همین است که پیامبر (ص) فرمودند «ولو بالسین» دانش، حکمت و فناوری گمشده مومن است و هر کجا که باشد مومن به دنبال آن می‌رود. آیا شما اگر در و گهری را در پارک پیدا کنید بر نمی‌دارید؟ ما اگر دری پیدا کنیم برمی‌داریم و شستشویش می‌دهیم٬ اما اصل آن را انکار نمی‌کنیم.

وی افزود: شما هر کجای دنیا که باشید می‌بینید که ایرانیان نخبه وطن‌دوست هستند. من کمتر دیده‌ام که یک ایرانی نخبه خارج از کشور عاشق ایران نباشد، همه آنها افتخار می‌کنند که می‌توانند پرچم ایران را به اهتزاز در بیاورند همین است که می‌گوییم علم، فناوری و دانش مرز نمی‌شناسد. ما در این زمینه اهدافمان را فراموش نمی‌کنیم کشورمان را فراموش نمی‌کنیم فرهنگ دینی و اسلامیمان را فراموش نمی‌کنیم مفتون غرب نیستیم و مرعوب غرب هم نیستیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما هر کجا که پای خدمت به جامعه و مردم و آبادانی ایران در میان باشد٬ آن را دنبال می‌کنیم دولت وظیفه خود می‌داند هر اقدامی را برای احیای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهد و ان‌شاءالله در سال آینده که سال امیدبخش‌تری برای اقتصادمان خواهد بود می‌‌توانیم حمایت بیشتری از این شرکت‌ها داشته باشیم و شما هم برای کشورتان و هموطنتان افتخار بیشتری بیافرینید.

انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان