۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سهم فارغ التحصیلان دانشگاه از بیکاری ۱۹ درصد است/ فرسودگی واحدهای تولیدی و نیروی کار دو عامل کاهش سطح اشتغال در استان
کد خبر: ۱۱۴۳۴۷ نویسنده: ناصر شفیع آبادی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار قزوین در مصاحبه با صبح قزوین:

سهم فارغ التحصیلان دانشگاه از بیکاری ۱۹ درصد است/ فرسودگی واحدهای تولیدی و نیروی کار دو عامل کاهش سطح اشتغال در استان

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار قزوین با بیان اینکه سهم فارغ التحصیلان دانشگاه از بیکاری ۱۹ درصد است، گفت: استان ما مشکل دیگری هم دارد واحدهای تولیدی استان دارای نیرو و ماشین آلات فرسوده هستند.

سهم فارغ التحصیلان دانشگاه از بیکاری ۱۹ درصد است/ فرسودگی واحدهای تولیدی و نیروی کار دو عامل کاهش سطح اشتغال در استان
ناصر شفیع آبادی، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در خصوص موانع اشتغال در استان اظهار کرد: در بحث شاخص اشتغال در بازار کار دو عدد نرخ مشارکت و نرخ بیکاری برای ما مهم است این اعداد نشانگر مسیر حرکت جامعه در شاخص بازار کار است.
وی در ادامه افزود: در سه ماهه اول سال جاری نرخ مشارکت 40.3 درصد و در سال 93، 40.1 و نرخ بیکاری 11.9 و در سال گذشته 11.1 بوده؛ یعنی نرخ بیکاری و مشارکت باهم افزایش داشته است.
این مسئول در پاسخ به اینکه چه اتفاقاتی زمینه ساز این شرایط بوده است؟ اذعان کرد: یکی از مشکلات در استان قزوین مشخص نبودن مسیر توسعه است، آیا مسیر توسعه ما صرفا فقط در مسیر صنعت شکوفا می‌شود؟
وی ادامه داد: استان ما مشکل دیگری هم دارد واحدهای تولیدی استان دارای نیرو و ماشین آلات فرسوده هستند، شهرصنعتی البرز در دهه 40 متولد شد و امروز با فرسوده شدن صنایع خود نیازمند بازسازی است تا بهره وری کامل آن به ما عودت داده شود.
تعدد مراکز آموزش عالی بدون برنامه‌ریزی مناسب از عوامل افزایش بیکاری است
شفیع آبادی گفت: رو به فرسوده بوده بخش قابل توجهی از صنایع استان از عوامل کاهش سطح اشتغال است.
وی مشکل دیگر افزایش آمار بیکاری را تعدد مراکز آموزش عالی دانست و بیان کرد: البته رشد مراکز علمی یکی از عوامل پیشرفت استان است اما آیا بدون برنامه ریزی برای این مراکز می‌توان در مسیر توسعه قدم برداشت؟
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار قزوین عنوان کرد: آیا این مراکز مطابق با بازار کار ما نیاز استان را برطرف می‌کنند؟ چه برنامه‌ای برای رشد کاری 80 هزار دانشجو در استان که اغلب آنها بومی هستند، در نظر گرفته‌ایم؟


وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر آموزشی که به نیروی دانشجوی ما داده می‌شود مورد نیاز بازار کار ما نیست؛ همچنین کیفیت آموزش به حدی نیست که نیاز بازار کار را مرتفع کند، امروز با تعدد مراکز آموزش عالی در استان، تجمع دانش آموختگان بیمار و سطح مهارت نامناسب در بازار کار مواجه‌ایم.
این مسئول با بیان اینکه بحث مهاجر پذیربودن استان از نقاط ضعف دیگر در افزایش سطح بیکاری است، تصریح کرد: قزوین از دیرباز از استان‌های دیگر مهاجر پذیرفته است اما چقدر از این نعمت استفاده کرده‌ایم؟
وی در ادامه افزود: اگر چه در سال‌های اخیر میزان مهاجرت کاهش داشته اما این بحث را منتفی نمی‌کند، زیرا استان ما یک پتانسیل‌ بالقوه و بالفعل خوبی دارد و همسایگان ما را ترغیب به حضور در آن کرده است.
بهره‌وری نیروی کار در ایران پایین است
شفیع آبادی عنوان کرد: مجاورت با پایتخت هم نکته مثبت دارد و هم منفی؛ با برنامه ریزی می‌توان بهره‌وری خوب یا بد داشت امروز ما از این ظرفیت به خوبی بهره نمی‌بریم.
وی استان قزوین در بخش‌های مختلف در حال توسعه برشمرد و یادآور شد: شهرک مینودر پس از 20 سال به شهر بزرگی تبدیل شده یعنی ظرفیت خوبی در بخش مسکن وجود دارد که امروز به شدت دچار رکود شده است.
این کارشناس اقتصادی گفت: نابسامانی اقتصاد که با سیاست‌های بد مالی و پولی در سال‌های اخیر مواجه شده، بحث مراودات جهانی و تحریم‌ها همه زمینه‌ساز افزایش نرخ بیکاری و کاهش نرخ اشتغال است.

وی با بیان اینکه در بازار تولید دولت، کارفرما و کارگر به عنوان سه ضلع یک مثلث باید در کنار هم تکمیل شود، بیان کرد: امروز یک عدم اعتماد بین کارگر و کارفرما و دولت وجود دارد در بازار کار ما احساس تعلق وجود ندارد.
این مسئول ادامه داد: بخشی از این موانع با اصلاح قوانین و مقررات حل شده و بخشی با الگوسازی مناسب از طریق فرهنگ سازی ایجاد می‌شود، کار عبادت و جوهر انسان است اما بهره‌وری نیروی کار در ایران پایین می‌باشد.
وی با بیان اینکه در بخش سهولت کسب و کار رتبه خوبی نداریم، ابراز کرد: از 186 کشور در رتبه 156 دنیا قرار داریم، بنابراین مجلس و دولت باید با شجاعت در راستای اصلاح قوانین بازار کار اقدام کنند.
شفیع آبادی با تاکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی ما با نبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: هدفمندی یارانه‌ها امر مقدسی بود اما در اجرای آن با مشکلات مواجه شدیم و سهم تولید به تولید برنگشت.
وی در ادامه اضافه کرد: مسکن مهر در نفس خود خوب بود اما با این نحو اجرا شدن قابل نقد است؛ اینکه منابع ارزان قیمت در یک جا سرمایه گذاری شده اما بدون کارشناسی لازم و فقط به خانه دارشدن مردم فکر شود و به تولید و کار مردم توجه نشود نتیجه امروز را خواهد داشت.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار قزوین تاکید کرد: یک استراتژی دیگری به غیر آنچه امروز بر استان حاکم است باید برنامه ریزی شود امروز موفقیت نسبی داشتیم نه بلند مدت؛
وزارت کار مسئول ایجاد شغل در جامعه نیست

وی ادامه داد: اشتغال یک امر فرابخشی است و وزارت کار یک واسطه برای ارائه تحلیل ها و آمارهاست نه مسئول ایجاد شغل در جامعه، وزارت کار به عنوان یک مجموعه حاکمیتی می‌تواند در تحلیل شرایط جامعه به دولت و بخش خصوصی کمک کند و به بخش‌های اقتصادی مشاوره دهد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه چرا ما باید این همه مجموعه دولتی داشته باشیم؟ گفت: یک کارگروه اشتغال در استان با مدیریت استاندار و همه مدیران در آن عضو هستند و این کارگروه شاید به این موضوع رسیده که استراتژی توسعه باید بازنگری شود.
وی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات بازار کار تعداد زیاد تحصیلکرده‌هاست، بالغ بر 19.1 درصد بیکاران ما را فارغ التحصیلان دانشگاه تشکیل می‌دهند.

این مسئول تاکید بر اقتصاد مقاومتی را حمایت از تولیدات داخلی دانست و عنوان کرد: متولیان حوزه تولید و اقتصادی باید کیفیت کالا را بالا برده و قیمت متناسب با قدرت خرید مردم باشد تا تقاضای کل جامعه افزایش یافته و عرضه بیشتر شده و در کل تولید افزایش یابد.
وی تصریح کرد: یکی از عواملی که به افزایش بیکاری دامن زده افزایش بی رویه واردات کالا به کشور و ورود کالای قاچاق است.
شفیع آبادی در پایان بیان کرد: در پساتحریم باید برای واردات کالاها برنامه ریزی شده و در بخش‌هایی باشد که ما توان تولید در آنها را نداریم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان