۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تهدید حرمت محرم در سایه تحریف، بد حجابی و طایفه‌گری
کد خبر: ۱۱۴۳۳۳ نویسنده: سعیده خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد/

تهدید حرمت محرم در سایه تحریف، بد حجابی و طایفه‌گری

برخی حرکات نامتعارف مانند قمه زنی و آسیب رساندن به بدن، حمل علامت‌ها، طبل‌ها و چلچراغ‌های بزرگ و به همراه داشتن آلات موسیقی از جمله آسیب‌های شکلی است که البته در سطح استان قزوین بسیار کمرنگ است اما باید در این زمینه اطلاع رسانی مناسبی صورت گیرد تا دستاویزی برای سو استفاده دشمنان نشود.

تهدید حرمت محرم در سایه تحریف، بد حجابی و طایفه‌گری
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین _سعیده خدادادبیگی
عزاداری به عنوان بخشی از زندگی مردم عنوان می‌شود که بیشتر جنبه روانی دارد و معمولا بصورت جمعی و اجتماعی برگزار می‌شود.
عزاداری در کتب اسلامی وجهه شرعی ندارد اما مسلمانان آن را به کار می‌برند و همانطور که از معنی و مفهوم آن برمی‌آید، عزاداری در اصل به مفهوم تسلی دادن به داغدیده و توصیه کردن به صبر است.

بیشترین تاثیر عزاداری روانی و درونی است و اکثریت عزاداران هم به دنبال تسکین این جنس از ناآرامی‌ها هستند و از این طریق به آنها لذتی خاص از نوع آرامش بخش آن دست می‌دهد.
چهره افراد در مراسم عزاداری اندوهبار و گریان است و یا حالت گریه به خود می‌گیرند اما این غم شباهتی به غم‌های روزمره ندارد و با نوعی معرفت و عرفان همراه است و نقش معالج را دارد.
برخی افراد هم هستند که با عزاداری مخالف هستند و معتقدند عزاداری نوعی اعتراض به خواست خداوند است در حالی که چنین مجالسی تا زمانی که در آنها مصیبتی انجام نشود و سخنی برخلاف رضایت الهی گفته نشود دلیل بر عدم رضایت مندی از قضا و قدر الهی نیست.
اما این نوع عزاداری با آسیب‌هایی نیز همراه است که نمادهای آن جلوه‌های مختلفی دارد که وقوع آنها در بیشتر مواقع، بعد معنوی و تاثیر روانی آن را زیر سوال می‌برد.

رقابت ناسالم بین گروهها و هیئات مذهبی، رسوخ خرافه پرستی و مادیگرایی در گروههای عزاداری، پررنگ شدن امور فرعی و ناصواب در برخی آئین‌ها، ایجاد آلودگی‌های صوتی و انسداد خیابان‌ها، استفاده از جملات، اشعار و عبارت‌هایی که در شان مراسم یک بزرگ مذهبی نیست و گاهی ممکن است خلاف شئونات و احکام اسلامی باشد، شعارزدگی و احساسی عمل کردن، بزرگ نمایی برخی افراد در هیات‌ها، کسالت آور بودن سخنرانی‌ها، نواختن آهنگ‌های مبتذل و ... از مواردی است که به هویت یک مراسم عزاداری لطمه و آسیب وارد می‌کند.
دلایل مختلفی موجب بروز آسیب‌ها می‌شوند که برخی از آنها به تربیت و نوع شخصیت افراد مربوط می‌شود و برخی از این عوامل اجتماعی و برگرفته از تفکر عموم جامعه است.


شاید عدم احساس مسئولیت، ضعف شخصیتی، ریاکاری، فقدان اعتماد به نفس، ماجراجویی و ... از ویژگی‌های شخصیتی و عدم پایبندی خانواده به آموزه‌های دینی، فقر فرهنگی، بی‌اعتمادی اجتماعی، تحولات ناسالم و ... از عوامل اجتماعی آسیب‌های عزاداری است.

در این راستا باید اطلاع رسانی های لازم صورت گیرد و این امر تنها توسط تبیین واقعیات دینی و افکار تاریخی توسط مراجع محکم دینی صورت می‌گیرد که البته نه به طور خلاصه بلکه باید بصورت مبسوط، جامع و کامل به آن پرداخته شود تا خرافات بر کرسی واقعیات ننشیند.
مجالس عزای امام حسین(ع) سبب ماندگاری پیام نهضت عاشورا شده و بسیاری از انقلاب‌ها از جمله انقلاب اسلامی ایران و سایر کشورهای مسلمان نیز از همین نهضت سرچشمه گرفته است.

با فرا رسیدن محرم، شیعیان نقاط مختلف جهان به سوگواری می‌پردازند و بیشتر وقت خود را برای حضور در این مراسم صرف می‌کنند اما طی دوران مختلف، شاهد برخی انحرافات در این زمینه بوده‌ایم.

کشور ما به دلیل اینکه طلایه دار مذهب تشیع در تمام جهان است و به نوعی در برپایی مراسم محرم پیشتاز و الگو محسوب می‌شود، نیاز است دربرپایی این مراسم بازنگری شده و آسیب‌ها و خرافاتی که به آن وارد شده شناسایی شود.
اما در بسیاری موارد، نوع آراستگی زنان و مردان یکی از مهمترین آسیب‌های آئین عزاداری است و متاسفانه این امر از دو سال گذشته در کشور و بخصوص در استان قزوین رواج پیدا کرده و این عمل به دور از شان و منزلت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

حضور جوانان و نوجوانان در هیات‌ها باید با خلوص نیت به دور از خرافه گرایی باشد و بانوانی که در هیات حضور پیدا می‌کنند باید بدانند که این عمل آنها مایه خشنودی اهل بیت(ع) می‌شود بنابراین نوع پوشش آنها باید شایسته مجلس امام حسین (ع) باشد.
همچنین ترویج منطقه بندی و طایفه‌گرایی یکی دیگر از آسیب‌های عزاداری است که ترویج آن پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال داشته به طوری که طی سالهای گذشته درگیری ها و نزاع های زیادی در نقاط مختلف استان صورت گرفته است.
در این بین برخی مداحان مرد و زن نیز بدون مجوز و بدون کارت کانون مداحان در استان به فعالیت می‌پردازند که در این رابطه، کانون مداحان به عنوان یک منبع معتبر قانونی وظیفه دارد نسبت به ساماندهی این افراد توجه بیشتری به خرج داده و خاطیان را به مراجع قضایی معرفی کند.
گفتنی است، بهترین راه برای پیشگیری از انواع آسیب‌های عزاداری احیای سبک‌های سنتی است و باید با انجام آئین‌های عزاداری سالم و بدور از خرافه از ریختن آب در آسیاب دشمن پرهیز کرد.
آسیب‌های عزاداری به سه دسته محتوایی، شکلی و انحراف از مسیر اهداف عاشورا تقسیم می‌شود که کذب بودن برخی اشعار و مرثیه‌ها و بیان حوادثی که در تاریخ به هیچ وجه رخ نداده از مهمترین آسیب‌های محتوایی است که می‌توان با رجوع به سخنان امام حسین (ع) و احادیث و آیات معتبر در جهت رفع آنها گام برداشت.

برخی حرکات نامتعارف مانند قمه زنی و آسیب رساندن به بدن، حمل علامت‌ها، طبل‌ها و چلچراغ‌های بزرگ و به همراه داشتن آلات موسیقی از جمله آسیب‌های شکلی است که البته در سطح استان قزوین بسیار کمرنگ است اما باید در این زمینه اطلاع رسانی مناسبی صورت گیرد تا دستاویزی برای سو استفاده دشمنان نشود.

امام حسین(ع) برای اصلاح امت جدش و برخورد با ظلم و برپا کرن امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند اما در عزاداری ها بعضا به مواردی بر میخوریم که به این امر توجهی نمی‌شود که این از مصادیق آسیب انحراف از مسیر عاشورا و خالی شدن هیئات از محتوایی پرمغز است.
توجه داشته باشیم که عزاداری ها باید به گونه ای باشد که به وحدت مسلمانان خدشه ای وارد نشود و از سوی دیگر موجب تقویت اعتقادات دینی، بصیرت افزایی و آگاهی شود و این مهم با کار فرهنگی، آموزش، ساخت فیلم و تلاش رسانه ها میسر می شود.



آموزش مداحان از راههای پیشگیری از ورود خرافات به آئین های عزاداری است
یک مداح سطح استان نیز آسیب شناسی آئین های عزاداری را امری شایسته توصیف کرد و گفت: این مهم اگر در گذشته انجام می شد، امروز شاهد بسیاری از ناهنجاری ها نبودیم.
هادی طیبی با تشریح علل برخی از آسیبها افزود: در گذشته، بحث مداحی و هیاتهای مذهبی رها بود و هر شعر و کلامی که در آن نام زیبای حسین ( ع ) برده می شد، بدون اشکال دانسته می شد ولی در واقع اینطور نبود و آهسته آهسته برخی آسیبها ایجاد شدند.
وی اظهار کرد: آموزش مداحان با بهره گیری از اساتید برجسته و کارآزموده کشوری از مهمترین راههای پیشگیری از ورود خرافات به آئین های عزاداری است.
وی اضافه کرد:هدف مداحان نباید فقط اشک گرفتن باشد، بلکه باید گسترش فرهنگ حسینی و امر به معروف و نهی از منکر نیز در دستور کار این قشر قرار گیرد و در عزاداری ها شور و شعور همراه با تفکر و تعقل و دشمن ستیزی نیز ترویج شود ودر خصوص وضعیت شیعیان عراق، بحرین، یمن و عربستان آگاهی بخشی صورت گیرد.

وی افزود: متاسفانه در سال های گذشته هیچ نظارتی بر فعالیت مداحان نبوده و بسیاری از این افراد به صورت شنیداری وارد این عرصه شده و هیچ مطالعه و تحقیق خاصی نیز در این زمینه انجام نداه اند و اطلاعات عمیق که حاصل مطالعه باشد وجود نداشت ، ولی با برگزاری گارگاه هایی در خصوص مضامین روضه ها، این نقیصه تا حدی جبران شده است.
وی بیان کرد: برخی مداحان، قرآن، ادعیه، تفسیر و ترجمه قرآن و حتی تاریخ دین اسلام و مذهب مقدس تشیع را نمی دانند و از طرفی هنگامی که در محافل عزاداری به مداحی و مرثیه خوانی می پردازند مستمعین نیز ازآنان اسناد مطالب ارائه شده را درخواست نمی کنند و البته در این راستا بزرگان نیز باید مداحان را راهنمایی کنند و به آنان تذکر دهند.
این مداح بر لزوم استفاده از پیشکسوتان و بزرگان عرصه مداحی تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از پیشکسوتان مداحی تاکید بسیاری دارند اما متاسفانه بسیاری از روسای هیات ها نسبت به این مقوله بی توجهی می کنند.
طیبی افزود: برخی مداحان تنها به روضه خوانی و انعکاس مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می پردازند و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از تشریح و تبیین اهداف و آرمان های ایشان و نهضت عاشورا خودداری می کنند.
اسراف در پخش نذورات، رعایت نکردن بهداشت ، علامت ها و چلچراغ های نامتعارف را از دیگر آسیب آئین های مینو صادقی به عنوان یک مداح زن نیز از اینکه برخی محافل مذهبی بانوان به مکانی برای تامین جهیزیه و یا سیسمونی تبدیل شود، انتقاد کرد و گفت: تشریح اهداف قیام امام حسین ( ع ) ، بیان احکام دینی و بصیرت افزایی باید در این مجالس مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هیات های مذهبی از موثر ترین و با ارزش ترین تشکل های مردمی هستند که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و هیچ قدرت دولتی نمی تواند در این سطح برنامه ریزی و اجرای برنامه داشته باشد اما برای هدایت اعضای هیات ها به سمت و سوی اهداف امام حسین(ع) نقش برجسته مداحان بسیار تاثیر گذار است و آنان باید با ارائه اشعار پر محتوا جوانان و نوجوانان را با اصالت نهضت عاشورا آشنا کنند.
صادقی بیان کرد: مدیران هیات ها باید به این واقف باشند که در برابر اجتماع یک مسئولیت تاریخی بر عهده دارند و تنها با آگاهی از این مسئولیت تاریخی است که در دعوت از سخنران و مداح با ملاحظه و رعایت جوانب و با حساسیت بیشتری عمل می کنند.
انتهای پیام/6001


دیدگاه ها

بهاران / ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰

درادامه اين مطلب خوب ميتوان اضافه كرد :هيات بايد به ضرورت تشكل برسه و كار تشكيلاتي بكنه و متاسفانه سعي ميكنند هيات از مقوله تشكل جدا كنن و متاسفانه بعضي هياتهاي استانمون تنها وظيفه شون اقامه عزاست اين هيات به درد انقلاب اسلامي نمي خوره و بايد به اقامه عزا و تبيين معارف اهل بيت كوشا باشند ومهمتر از همه خود سازي فردي در هيات مقوله نيست بلكه پیگیری یک هدف کلان اجتماعی است. ممنونم از مطلب خوبتون استفاده کردم
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان