۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دربازی‌های پارالمپیک، عملکرد موفقیت‌آمیز معلولین مورد تأکید قرارمی‌گیرد نه معلولیت آنها
کد خبر: ۱۱۴۳۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت۲۴ مهر، روز پارالمپیک؛

دربازی‌های پارالمپیک، عملکرد موفقیت‌آمیز معلولین مورد تأکید قرارمی‌گیرد نه معلولیت آنها

امروزه بازی‌های پارالمپیک مهمترین رویداد ورزشی معلولین محسوب می‌شود و ۶ گروه گوناگون معلولین در آن حضور می‌یابند. دراین بازی‌ها عملکرد موفقیت‌آمیز معلولین مورد تأکید قرارمی‌گیرد نه معلولیت آنها.

 دربازی‌های پارالمپیک، عملکرد موفقیت‌آمیز معلولین مورد تأکید قرارمی‌گیرد نه معلولیت آنها
به گزارش صبح قزوین ، نیاز به ورزش و تاثیر سلامتی آن در افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می شود. بی‌تردید ورزش، عاملی است که معلولان را به سطح جامعه کشانده و آنان را در انجام فعالیت‌ها مستقل می‌سازد. امروزه افراد معلول در سطح وسیعی در فعالیت‌های اجتماعی و مسابقات شرکت دارند و هویت خود را به جامعه شناسانده‌اند. 
هم اکنون ۱۰۰ سال از ابداع ورزش‌های معلولین می‌گذرد. قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی زمانی بود که تاثیر ورزش در سلامت معلولین کاملا شناخته شده بود. بعد از جنگ جهانی اول فیزیوتراپی و ورزش درمانی به اندازه اورتوپدی و جراحی مهم شد. در سال ۱۸۸۸ کلوپ ناشنوایان در برلین آغاز به کار کرد. 
سازمان جهانی ورزش ناشنوایان (CISS ) در سال ۱۹۲۲ تاسیس شد ولی افراد ناشنوا با دیگر معلولین همراه نشدند و هم اکنون نیز مسابقات جهانی مربوط به خود را با نام ”مسابقات خاموش” برگزار می‌کنند. بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل تعداد زیاد معلولین جنگی، ورزش‌های افراد معلول جسمی – حرکتی پا به عرصه وجود نهاد .
در تحقیقاتی که برای سلامتی این افراد انجام شد، مشخص شد که ورزش یکی از بهترین درمان‌های معلولیت است. در سال ۱۹۴۴ دکتر لودویگ گوتمن بر اساس درخواست دولت بریتانیا بیمارستان استوک مندویل که یک مرکز جراحی نخاعی بود را تاسیس کرد. در این مرکز ورزش یکی از درمان‌های موثر معلولین به حساب می‌آمد .
در ۲۸ جولای سال ۱۹۴۸ ، روز افتتاحیه بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن همزمان بود با افتتاح بازیهای استوک مندویل که در حقیقت در این روز ورزش‌های با ویلچر آغاز شد.
در سال ۱۹۶۰ ، تحت نظارت و حمایت فدراسیون جهانی سربازان قدیمی گروه تحقیقی بین‌المللی ورزش معلولین جهت مطالعه و تحقیقات ورزش معلولین تاسیس شد و سپس در سال ۱۹۶۴ به افتتاح IOSD یا سازمان جهانی ورزش معلولین ختم شد.
IOSD برای ورزشکاران معلولی مناسب بود که نمی‌توانند به عضویت کمیته بازی‌های جهانی در رشته‌های ورزش‌های معلولین نابینا، قطع عضو، قطع نخاعی، فلج مغزی و فلج قسمت‌های مختلف بدن درآیند.
هدف از برگزاری مسابقات این بود که انواع ورزش‌های معلولین را در برگیرد و به عنوان یک کمیته هماهنگ‌کننده فعالیت داشته باشد. به هر حال دیگر سازمان‌های مربوط به معلولین مانندCP- ISRA و IBSA در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۷۸ تاسیس شدند. این چهار سازمان بین المللی همگی نیاز به هماهنگی را احساس کردند. 

یادآور می‌شود، اصطلاح پارالمپيك از تركيب لغات يوناني "پارا" به معناي "كنار" یا "موازي" و "همراه" و المپيك به وجود آمده است تا به اين ترتيب نزديكي و اهميت نهضت المپيك و معلولين نشان داده شود.


تاریخچه بازی‌های پارالمپیک

پیشینه پارالمپیک به مراسم افتتاحیه المپیک ۱۹۴۸ لندن باز می‌گردد که در آن مسابقاتی برای سربازان بریتانیایی فلج شده در جریان جنگ جهانی دوم برگزار شد، شرکت ورزش‌کارانی از هلند در دوره بعدی این مسابقات که چهار سال بعد برگزار شد، آن رویداد را به عنوان اولین مسابقات بین‌المللی از این نوع در تاریخ ثبت کرد. 
اما در اولین دوره مسابقات پارالمپیک که سال ۱۹۶۰ در رم برگزار شد، تنها قربانیان جنگ حضور نداشتند. پارالمپیک ۱۹۷۶ تورنتو نیز اولین دوره‌ای بود که افرادی با انواع دیگر معلولیت (به جز فلجی پائین‌تنه) هم در آن شرکت داشتند.
از المپیک ۱۹۸۸ سئول مسابقات در شهر میزبان المپیک برگزار می‌شود و به موجب موافقتنامه سال ۲۰۰۱ کمیته بین‌المللی پارالمپیک و کمیته بین‌المللی المپیک از المپیک ۲۰۱۲ لندن هر دو رویداد المپیک و پارالمپیک به طور همزمان در یک شهر برگزار خواهند شد.
امروزه بازی‌های پارالمپیک مهمترین رویداد ورزشی معلولین محسوب می‌شود و 6 گروه گوناگون معلولین در آن حضور می‌یابند. دراین بازی‌ها عملکرد موفقیت‌آمیز معلولین مورد تأکید قرارمی‌گیرد نه معلولیت آنها.

تاریخچه پارالمپیک در ایران
فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین تا پیش از انقلاب اسلامی، به صورت کمیته‌ای غیرفعال زیرنظر فدراسیون پزشکی بود. پس از انقلاب اسلامی، در اواخر سال 1358 فدراسیون ورزش‌های معلولین تاسیس شد.
در سال 1363 تیم ملی جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی در رشته دوومیدانی با شرکت در مسابقات جهانی صاحب مدال های طلا، نقره و برنز شد؛ همچنین حضور اولین‌بار تیم والیبال نشسته کشورمان در مسابقات جهانی والیبال نشسته نروژ و کسب مقام قهرمانی جهان باعث جذب هزاران جانباز و معلول شد.
اولین حضور گسترده تیم‌های ورزشی افراد جانباز و معلول کشورمان در بازی‌های پارالمپیک سئول با حضور موفق تیم‌های مختلف ورزشی مخصوصا والیبال‌نشسته و دوومیدانی همراه بود.
از سال 68 تا 79 فعالیت فدراسیون با برنامه‌های مدون و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی– ورزشی دگرگونی خاصی یافت و شرکت موفق در 3 پارالمپیک بارسلون، آتلانتا و سیدنی توانست جایگاه مناسبی در ورزش جانبازان و معلولین کشورمان و جهان کسب کند.
در سال 1379 دو رویداد مهم، مستقل شدن فدراسیون نابینایان و تشکیل کمیته پارالمپیک از نقاط عطف دیگر تاریخ ورزش جانبازان و معلولین محسوب می‌شود. در حال حاضر ورزش جانبازان و معلولین در بیش از 15 رشته ورزشی فعالیت می‌کند.


انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان