۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ترویج نذر فرهنگی زمینه ساز مشارکت بیشتر مردم در حوزه فرهنگی است
کد خبر: ۱۱۴۳۰۴ نویسنده: حامد کبودوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس فرهنگی:

ترویج نذر فرهنگی زمینه ساز مشارکت بیشتر مردم در حوزه فرهنگی است

کارشناس فرهنگی گفت: برای بالابردن مشارکت مردمی در حوزه فرهنگی باید نذر فرهنگی به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

ترویج نذر فرهنگی زمینه ساز مشارکت بیشتر مردم در حوزه فرهنگی است
حامد کبودوند، کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی صبح قزوین ، با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در مباحث فرهنگی این است که فرهنگ برگرفته از جامعه می‌باشد، اظهار کرد: جامعه نهادی مردمی است نه نهاد حکومتی و یکی از بحث‌ها در این نهادها مشارکت مردمی است.
وی در ادامه افزود: گاهی حضور مردم در شرکت در برنامه‌هاست و گاهی هم در برگزاری آنها، مشارکت مردم در برگزاری برنامه‌های فرهنگی شئون مختلفی دارد برخی جنبه سخت افزاری و برخی هم نرم افزاری است.
کبودوند اذعان کرد: هر چقدر کشور در فضای تغییرات سخت افزاری قرار بگیرد مشارکت مردم هم در این راستا است و هر زمانی فضای کشور نرم افزاری باشد مشارکت هم در این زمینه صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه مشارکت سخت افزاری در سازوکارهای اجرایی تعریف می‌شود، ابراز کرد: این مشارکت‌ها در پذیرایی و اطلاع رسانی، فضاسازی، تهیه غذا و اقدامات فیزیکی صورت می‌گیرد.
این فعال فرهنگی ادامه داد: مشارکت نرم افزاری مخصوص بحث‌های محتوایی مانند تعیین موضوع سخنرانی‌ها، برنامه‌ریزی فرهنگی و زمانبندی برنامه‌ها است.
وی تصریح کرد: برای برگزاری یک حرکت مردمی اگر جو جامعه نگاه سخت افزاری داشته باشد مردم هم باید در این حوزه فعال باشند و با نرم افزاری شدن جو جامعه عملکرد مردم نیز باید به دنبال تولید محتوا باشد.

سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بستر اصلی ترویج کننده نذر فرهنگی تعریف می‌شود
کبودوند عنوان کرد: در حال حاضر همه افراد اذعان دارند تغییرات جامعه ما نرم افزاری است؛ فلذا برای موفقیت در این حوزه باید مشارکت نرم افزاری مردم افزایش یابد.
وی اولین اقدام در حوزه مشارکت نرم افزاری مردم را برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: برای بالابردن مشارکت مردمی در این زمینه باید نذر فرهنگی به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
این فعال فرهنگی تاکید کرد: نذر فرهنگی اقدامی ماندگار در جهت توسعه فعالیت‌های نرم افزاری فرهنگی است که می‌تواند توسط افراد با بضاعت‌ها و توانمندنی‌های متفاوت صورت بگیرد.
وی افزود: اقدامات سخت افزاری تمکن مخصوصی را می‌طلبد و شاید حضور همه مردم در این زمینه امکانپذیر نباشد؛ اما اقدامات نرم افزاری این زمینه را برای حضور همه اقشار مختلف مردم فراهم می‌کند.
کبودوند مهمترین اقدام برای ترویج نذر فرهنگی را آشنایی مردم با این واژه برشمرد و بیان کرد: مردم باید با کارکردهای نذر فرهنگی آشنا شوند برگزارکنندگان فعالیت‌های فرهنگی که در حوزه فرهنگی حضور دارند باید زمینه جذب مشارکت مردم را فراهم کنند.
وی گفت: از طریق متولیان برنامه‌های فرهنگی می‌تواند اطلاع رسانی و تبلیغات در خصوص نذر فرهنگی صورت بگیرد.
این کارشناس فرهنگی در بیان مصادیق نذر فرهنگی عنوان کرد: یک بانی خیر که برای یک مجلس حضرت سیدالشهدا تدارک غذا دیده است این اطعام در یک شب صورت می‌گیرد که البته بسیار ارزشمند است؛ اما با خرید چندین جلد کتاب یا سی دی سخنرانی و اهدا کردن به عزاداران حسینی برای چندین مرتبه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
وی اذعان کرد: نذر فرهنگی می‌تواند به عنوان صدقه جاریه و باقیات صالحات برای شخص نذرکننده باشد.
کبودوند با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بستر اصلی ترویج کننده نذر فرهنگی تعریف می‌شود، تاکید کرد: این نهادها می‌توانند اولین مجموعه ای باشند که فرهنگ سازی در خصوص نذر فرهنگی دارند.
وی در پایان بیان کرد: مجموعه‌های دولتی هم با شناسایی و جهت دهی بانیان خیر می‌توانند در ترویج نذر فرهنگی تاثیرگذار باشند؛ البته این موضوع جدیدی است و نهادهای دولتی و متولیان فرهنگی به صورت جدی در این زمینه ورود پیدا نکرده اند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان