۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین از فیس بوک تا وایبر با جایگزین‌های ایرانی
کد خبر: ۱۱۴۲۸۵ نویسنده: زهرا حسینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معرفی نرم افزارهای شبکه‌ای فارسی؛

از فیس بوک تا وایبر با جایگزین‌های ایرانی

نرم افزارهای شبکه‌ای موبایلی به صورت روز افزون در حال پیشرفت است و در این میان نرم افزارهای ایرانی با قابلیت‌های بسیار بالایی وجود دارد که نیازمند معرفی است.

از فیس بوک تا وایبر با جایگزین‌های ایرانی
به گزارش خبرنگار علم و فناوری  صبح قزوین ، با پیشرفت سریع فناوری در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش ارتباطات و در کنار آن پیشرفت سخت افزارها، شاهد تحولاتی در حوزه‌های ارتباطی هستیم.
ارتباطاتی که امروزه جایگزین روابط واقعی شده‌اند و گاهی تمام زندگی افراد را در بر می‌گیرند.
نرم افزارهای موبایلی نیز بخشی از تحولات ارتباطی هستند که دسترسی به آن‌ها به مراتب سهل‌تر از دیگر نرم افزارها است.
طی سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی از نرم افزارهای ارتباطی موبایلی تولید و مورد استفاده قرار گرفت اما تنها بخشی از آن‌ها توانست در بازار گرم رقابت، جایگاه خود را حفظ و تثبیت کند.
در این بین نرم افزارهای ایرانی نیز تا حدودی جایگاه خود را پیدا کردند و در تلفن‌های همراه ایرانیان مورد استفاده قرار بگیرند.
هرچند این شبکه‌های ارتباطی ایرانی، آن چنان که باید نتوانسته‌اند جای خود را در بین کاربران ایرانی باز کنند اما لازمه پیشرفت چنین اقداماتی، استفاده و حمایت از نرم افزارها است.
مومن نسب، کارشناس حوزه آی تی درباره لزوم استفاده از نرم افزارهای ارتباطی ایرانی، به خبرنگار صبح قزوین گفت: زمانی که از یک نرم افزار ایرانی استفاده می‌شود، ترافیک اینترنت در داخل کشور می‌چرخد و از ترافیک آمریکایی استفاده نمی‌شود این امر، موجب عدم خروج ارز از کشور می‌شود و به کاهش تورم کمک می‌کند.
وی افزود: استفاده از نرم افزار ایرانی موجب عدم خروج اطلاعات از کشور می‌شود و این امر از اقدامات جاسوسی جلوگیری می‌کند.
وی یادآور شد: چرخش اطلاعات در داخل ایران به تکمیل شبکه ملی اطلاعات کمک و همچنین از هک شدن کاربران توسط کاربران خارجی کشور پیشگیری می‌کند.
مومن نسب تاکید کرد: اگر کاربری در داخل کشور هک شود، به سرعت می‌توان توسط نیروی انتظامی، شخص خاطی را دستگیر کرد.
این کارشناس حوزه آی تی یاد آورد شد: استفاده از یک محصول ایرانی موجب اشتغال زایی و کسب درآمد برای جوانان ایرانی خواهد شد.
در ادامه به معرفی برخی از این نرم افزارهای ایرانی و ویژگی‌های آنان می‌پردازیم.

فانوس:
نرم افزار موبایلی پیام رسان فانوس دارای مشخصات به روزی است که قابلیت نصب در هر نوع گوشی موبایل اندرویدی را دارد و علاقمندان می‌توانند با نصب این نرم افزار پیام‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری خود را در معرض نمایش همگان قرار دهند.
به طور کلی نرم افزار فانوس توانایی ارسال پیام‌های متنی و همچنین فایل‌های صوتی و تصویری و فیلم را دارد.
از دیگر خصوصیات این نرم افزار می‌توان به طراحی کاربر پسند و همچنین حریم خصوصی آن اشاره کرد.


به طور کلی بیشتر نرم افزارهای موبایلی که در دسترس همگان است از سرورهای خارجی استفاده می‌کنند، این در حالی است که نرم افزار فانوس بر روی سروری داخلی در حال خدمات دهی است.
البته نمی‌توان از طراحی بومی و برچسب‌های ایرانی_اسلامی آن به راحتی عبور کرد که این نشان دهنده رشد سطح علمی جوانان این مرز و بوم در حوزه فناوری اطلاعات است.

ساینا:
ساینا نرم افزاری مشابه نرم افزار وایبر است که به صورت کاملا بومی توسط شرکت بهار ارتباط گستر طراحی شده است، نام ساینا نیز به معنی سیمرغ بوده که در زبان پارسی نمایانگر خرد، علم و دانایی است و همچنین نام پرنده پیروزی و سعادت نیز می باشد.

ویژگی های این نرم افزار توسط سازندگان آن به شرح زیر بیان شده است :
_تماس رایگان با دارندگان برنامه ساینا
_ارسال پیام نوشتاری رایگان
_استفاده از برچسب های جذاب و اختصاصی
_ارسال تصاویر و فیلم
_امکان ایجاد گروه‌های گفتگو با امکان عضوگیری
_برقراری تماس‌های بین المللی با هزینه‌هایی کمتر از رومینگ
_استفاده در کشورهای مختلف بدون نیاز به سیم کارت آن کشور
_استفاده از شماره شخصی برای نرم افزار
_اضافه کردن مخاطبینی که در گوشی تلفن همراه ذخیره شده است
_امکان خرید شارژ به صورت آنلاین از درگاه بانک
_پشتیبانی ۲۴ ساعته

بیسفون:
بیسفون نرم افزاری ایرانی است که برای رقابت با وایبر به بازار آمد.
یکی از مهمترین ویژگی‌های بیسفون محیط کاربری بسیار ساده و کارآمد و کاربرپسند است. نرم افزار بیسفون با استاندارد جهانی تا حد زیادی برابری می‌کند و می‌توان امتیاز قابل ملاحظه‌ای به آن اختصاص داد.
رنگ بندی نقش مهمی را در این برنامه ایفا می‌کند؛ رنگ های زنده، چیدمان منظم اجزای صفحه، آیکون‌های مناسب، جلوگیری از به کارگیری جزئیات و شلوغی و همچنین فونت مناسب از جمله نقاط قوت بیسفون هستند.
در چنین نرم افزارهایی حجم اشتراک گذاری فایل ها و گفتگو ها بسیار زیاد است وجابجایی سریع بین صفحات و استفاده راحت از امکانات موجود حرف اول را می‌زند که بیسفون توانسته است به خوبی از پس این موضوع برآید و به راحتی و تنها با یک کلیک از سربرگی به سربرگ دیگر برود، که از دیگر ویژگیهای بیسفون است.
یکی دیگر از نقاط قوت این نرم افزار نسبت به نرم‌افزارهای خارجی مانند وایبر و تانگو و واتس‌ اپ، استیکرهای بامزه ایرانی آن است.
این استیکرها را افرادی مثل بزرگمهر حسین‌پور، هادی حیدری و سهیل نوری طراحی کرده‌اند و به مناسبت‌هایی مثل کریسمس، اربعین و شب یلدا به نرم‌افزار افزوده شده است.


بیسفون نسخه دسکتاپ ندارد اما در بازارهای ایرانی و خارجی اندروید و آی ‌او اس حضور کاملی دارد؛ در واقع با هر دو نوع موبایل می‌توان نسخه‌های مخصوص را دانلود کرد.
به دلیل ایرانی بودن برخی از سرورهای بیسفون، این نرم‌افزار سریع‌تر از نمونه‌های خارجی‌اش کار می‌کند، چرا که اطلاعات مربوط به چت کردن افراد لازم نیست به سروری در خارج از ایران رفته و بازگردد، البته بیسفون تنها در ایران سرور ندارد و قابلیت ارتباط سریع را میان کاربران خارج از ایران هم فراهم می‌کند.
بابک فرخی، مجری طرح نرم‌افزار پیام‌رسان «بیسفون»، درباره رفع برخی مشکلات علیرغم موجود بودن آن‌ها در وایبر گفت: در نرم‌افزار بیسفون، موضوع عضویت در گروه‌ها بهبود یافته و پیغام تایید عضویت، پیش از ورود کاربر به گروه‌های دعوت‌شده نمایش داده می‌شود که این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا با رضایت خود و در صورت تمایل به عضویت گروه‌های مختلف در بیایند.

درنیان:
درنیان یک نرم افزار رایگان شبکه اجتماعی و پیام رسان است که امکان برقراری ارتباط با خانواده و دوستانتان در سراسر دنیا را فراهم می کند.
با این نرم افزار ارتباطی سودمند به راحتی می‌توان بدون محدودیت و با سرعت پیام ویدئویی ، صوتی و متنی ارسال کرد.
برخی ویژگی‎های این نرم افزار به شرح زیر است:
_امکان به اشتراک گذاری ویدیو، تصویر، موسیقی، لینک و نظرسنجی با دوستان و خانواده و انتشار آنها به صورت عمومی
_امکان حفظ حریم شخصی از طریق تعیین سطوح دسترسی برای مطالب و اطلاعاتی که ممکن است توسط دیگران در پروفایل شخصی مشاهده شود
_ امکان دنبال کردن صفحات و کاربران و دریافت هشدار از مطالب ارسالی و فعالیت های آن‌ها
_امکان برخورداری از پروفایل شخصی برای هر فرد
_ امکان ایجاد گفتگوی گروهی و دعوت کردن دوستان
_امکان دانلود برچسب‌های تصویری و ارسال آنها در گفتگو


_امکان ارسال پیام گروهی برای تعدادی از دوستان و یا گروه‌های دوستی از پیش تعیین شده
_امکان جستجوی کاربران از طریق شماره تلفن و ایمیل ثبت شده آن‌ها در مخاطبین تلفن همراه
_امکان جستجوی کاربران اطراف شما از طریق موقعیت مکانی
_امکان مشاهده دوستان آنلاین
_ امکان دسترسی به اخبار و مطالب مربوط به چهره های مشهور و طرفداران آنها ، سرگرمی ها ، اماکن ، صاحبان مشاغل از طریق صفحات درنیان
امکان جستجوی پیشرفته صفحات

افسران:
به وسیله این نرم افزار کاربران تلفن همراه با سیستم عامل اندورید به راحتی می‌توانند در سایت افسران فعالیت کنند و پیام و مدیا را به اشتراک بگذارند.
قسمت مدیا در صفحه اول سایت در دسترس کاربران قرار گرفته است و کاربران شبکه افسران فیلم، صوت و عکس‌های خود را با سایر اعضا می‌توانند هم‌خوان کنند.


ابزار فید‌خوان نیز از دیگر امکانات افزوده شده به افسران است؛ افراد عضو این شبکه‌ی اجتماعی با افزودن فید سایت‌‌ها و وبلاگ‌ها به فیدخوان خود می‌توانند آخرین مطالب آن‌ها را در افسران مطالعه کرده و به اشتراک بگذارند.
همچنین برنامه شاهد کمک می‌کند تا با استفاده از تصاویر دوربین یا آلبوم تصاویر موجود بر دستگاه اندرویدی، محتوای جدید به افسران در قالب لینک تصویری ارسال شود و برای دریافت آن از کد QR یا لینک مستقیم استفاده گردد.

قاصدک:
قاصدک نام اپلیکیشنی ایرانی و قدرتمند برای اندروید است که شامل مجموعه پیامک‌های جدید در دسته بندی های مختلف است.
این نرم افزار از گرافیک زیبا و چشم نوازی بهره می‌برد و می‌توان به وسیله آن پیام‌های دلخواه خود را از راه‌های مختلف مانند پیامک، بلوتوث و شبکه‌های اجتماعی به دیگران فرستاد.

از دیگر امکانات قاصدک امکان به‌روزرسانی پیام‌های هر دسته از طریق اینترنت می‌باشد، البته تعداد زیادی پیام نیز بصورت اولیه در این برنامه وجود دارند که بدون نیاز به اینترنت در دسترس است.
قاصدک از گرافیکی زیبا بهره می‌برد که تا کنون در نرم افزارهای ایرانی و حتی خارجی چنین نوآوری هوشمندانه‌ای از انیمیشن در طراحی وجود نداشته است.


ویسگون:
ویسگون، یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری تصاویر می‌باشد، که می‌توان در آن تصاویر مورد علاقه کاربر را با دیگران به اشتراک بگذارد.
همچنین می‌توان تصاویر دیگران را مشاهده و لایک کرد و برای آن نظر گذاشت و یا با کیفیت اصلی عکس‌ها را دانلود کرد.
امکان شخصی سازی دسته بندی تصاویر نیز قابلیت دیگریست که کمک می‌کند، تنها تصاویر گروه‌های دلخواه کاربر در صفحه اصلی برنامه مشاهده شود.

اگر از اینترنت نسبتا کند مثل اینترنت خطوط سیم کارت استفاده شود به راحتی می توان با ورود به منوی تنظیمات کیفیت نمایش تصاویر را روی «کیفیت پایین» یا «کیفیت متوسط» قرار داد تا سرعت بارگذاری تصاویر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد، امکان نمایش تصاویر با کیفیت بالا نیز در تنظیمات تعبیه شده است.

انار:
انار یک اپ جذاب ایرانیست که اجازه می‌دهد همیشه با دوستان در تماس باشید و دوستان را در جریان کارهای در حال انجام قرار داد، همچنین در هر زمان و هر جا می‌توان به دوستان پیام ارسال کرد.

انار اولین اپِ ارتباطیِ موبایل است که در ایران ساخته شده که هم سرعت مناسبی دارد و هم از پایه برای فارسی زبان‌ها درست شده است.

این گزارش شرح و معرفی مختصری بود از برخی نرم افزارهای ارتباطی ایرانی که می‌توان آن‌ها را جایگزین نمونه‌های خارجی کرد، همچنین سازندگان این نرم افزارها نیز باید در جهت ارتقا و بهبود نرم تولیدات خود تلاش بیشتری کنند.
نکته قابل توجه در رابطه با استفاده از شبکه‌های ارتباطی این است که مصرف این شبکه‌ها باید مبتنی بر نیاز باشد و بر اساس نیاز کاربر محصولی انتخاب شود؛ اگر این شبکه‌ها فراتر از نیاز کاربر باشد، فرد را از هدفش دور می‌کند و اگر پایین‌تر از نیاز فرد باشد، شخص را دلزده می‌کند.
در پایان نیاز به یادآوری است که محیط‌های مجازی طراحی شده تا از آن‌ها استفاده کنیم نه اینکه در این شبکه‌ها مصرف شویم.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان