۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین همت و خوداتکایی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند
کد خبر: ۱۱۴۲۸۳ نویسنده: صبوری‌فرد تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معجزه موفقیت؛

همت و خوداتکایی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند

جوان تولید‌کننده قزوینی فرمان رهبری را لبیک گفته و حدود ۲ سالی است که در راستای اقتصاد مقاومتی کارگاه تولیدی کوچکی را راه‌اندازی کرده است.

همت و خوداتکایی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، اقتصاد مقاومتی؛ الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام و فرصت مناسبی برای تحقق حماسه اقتصادی است و حرکت در این مسیر تنها با شعار ممکن نیست.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب همواره در فرمایشات خود به آن تاکید می‌کنند عدم گرایش به بیرون یکی از نکات اصلی در مقاوم کردن اقتصاد است اما این اصل نباید منجر به فراموش کردن توانایی داخلی و در پی معجزه گشتن در دوران پساتحریم شود.
صغرا صبوری‌فرد، از جمله جوانانی است که فرمان رهبری را لبیک گفته و حدود 2 سالی است که در راستای اقتصاد مقاومتی کارگاه تولدی کوچکی را راه‌اندازی کرده است.
خانم صبوری‌فرد متولد سال 63 در شهرستان قزوین بوده و دارای تحصیلات دانشگاهی در 2 مقطع گیاه پزشکی و حسابداری است و در حال حاضر در حرفه تولید ترشیجات و شور خانگی مشغول به فعالیت بوده و معتقد است جوانان با اتکاء به داشته‌های خود می‌توانند موفقیت‌های بزرگی را کسب کنند.
صبح روز سه‌شنبه با جمعی از خبرنگاران استان راهی شهرک پیریوسفیان شدیم تا از کارگاه تولیدی خانم صبوری‌فرد بازدید کنیم، در ادامه گفت‌وگو با این جوان موفق را می‌خوانیم.
خوداشتغالی را چطور شروع کردید؟
مدتی در جای دیگری به کار اداری مشغول بودم و با توجه به مشغله‌های زندگی و داشتن یک فرزند دختر تصمیم گرفتم کاری را انجام دهم که برنامه‌ریزی آن به دست خودم باشد و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در عرصه اقتصاد مقاومتی و توصیه ایشان به جوانان و اتکاء به داشته‌هایی خود تصمیم گرفتم مطابق رشته تحصیلی‌ام روی گیاهان دارویی کار کنم.

چطور از ایده کار روی گیاهان دارویی به تولید ترشیجات رسیدید؟
در ابتدا کار بنده تحقیق بر روی گیاه «استویا» بود که می‌توان آن را جایگزین قند و شکر کرد که در مربا و شربت‌ها از آن استفاده می‌شود؛ این گیاه کاملا رژیمی است و فشار خون را تنظیم می‌کند، لاغر کننده است و دیابت را بالا نمی‌برد اما با توجه به اینکه این محصول به هزینه بالایی برای فرآوری نیاز دارد تصمیم گرفتم که از شور و ترشیجات شروع کنم تا کم کم مرباها و شربت‌های رژیمی را نیز اضافه کرده و ایده خود را در کنار آن عملی کنم.
شما به فکر فرآوری این گیاه هستید؟
بنده قصد دارم با کمک اساتید رشته گیاه‌پزشکی که علم فرآوری را می‌دانند این کار را شروع کنم.
در جهان خیلی روی گیاه استویا کار نمی‌شود؛ البته به تازگی در آمریکای لاتین در تولید نوشابه‌ از این گیاه به صورت فرآوری شده استفاده می‌کنند.
در ایران این گیاه کشت نمی‌شود البته یک دوره در مازندران روی کشت آن کار کردند اما به علت اینکه نتوانستند فرآوری لازم را روی آن انجام دهند کشت آن متوقف شد؛ این گیاه فقط در محیط‌های گرم و مرطوب قابلیت کشت دارد اما می‌توانیم آن را تهیه کرده و فرآوری لازم را بر روی آن انجام دهیم.
چرا ترشیجات را انتخاب کردید؟ تجربه خاصی در این زمینه داشتید؟
تجربه خاصی در این زمینه نداشتم اما به دنبال آن رفتم و تجربه‌های لازم را کسب کردم چراکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ما هر کاریی را بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم.

در این مسیر مشکلاتی هم داشتید؟
هیچ کاری راحت نیست و برای هر کاری پشتکار لازم است.
استیجاری بودن مکان کارگاه از جمله معضلات فعلی کار بنده است و اگر ما بتوانیم یک مکان ثابت برای خود فراهم کنیم می‌توانیم به سلیقه خود و طبق اصول برای مواد خام و مکان شست‌وشو فضای جداگانه‌ای را تعریف کنیم.
نداشتن مکان ثابت تا چه میزان در کار شما خلل وارد می‌کند؟
با تغییر مکان مجبور هستیم مدارک کارگاه را تطبیق داده و تمدید کنیم و از صفر همه کارهای اداری را انجام دهیم که اگر فضای بزرگی داشتیم قطعا برنامه‌ریزی بهتری را برای مراحل تولید داشتیم.
برای شروع کار حمایت هم شدید؟
ما مکان فعلی کارگاه را 20 میلیون تومان رهن کردیم و برخی از دستگاه‌ها را نیز به قیمت 18 میلیون تومان خریداری کردیم و در حال حاضر با 2 دستگاه کار می‌کنیم.
اگر حمایت مالی و تسهیلات با نرخ سود کم و بازپرداخت آسان باشد ما با یک فضای ثابت می‌توانیم نیروهای ثابت داشته باشیم و با توجه به اینکه مواد اولیه ترشی فصلی است ما می‌توانیم ترشی را در یک فصل آماده کرده و در فصول دیگر بسته‌بندی کرده و به فروش برسانیم.

آیا در زمینه کاری از حمایت ارگان یا سازمان خاصی برخوردار بودید؟
بله بسیج سازندگی و سپاه حمایت بسیاری داشتند و بنده با تسهیلات این مجموعه‌ها توانستم کارم را گسترش دهم.
بسیج سازندگی حمایت قابل توجهی را داشتند و در ابتدا با تسهیلات 30 میلیونی این مجموعه کار را آغاز کرده و گسترش دادم.
حمایت خانواده چطور بود؟
با توجه به وضعیت تاهل و داشتن فرزند خردسال، همسرم به واقع از من حمایت می‌کنند و اگر کمک همسرم نبود شاید قادر به ادامه کار نبودم.
نیروی انسانی شما در این مجموعه چند نفر هستند؟
بستگی به کار دارد و اگر تولید زیاد باشد با 10 یا 12 نفر کار پیش می‌رود اما اگر تولید کم باشد با حداکثر 5 نفر کار را انجام می‌دهیم.
حقوق افراد طبق اداره کار پرداخت می‌شود اما در حال حاضر به دلیل عدم توانایی اقتصادی کافی فقط تعداد کمی از کارکنان بیمه هستند.
بازاریابی و عرضه محصولات چطور بوده است؟
فروش مهم‌ترین قسمت کار است؛ در ابتدای کار بازاریابی سخت بود اما مأیوس نشدم و با پشتکار بیشتر کار را ادامه دادم هر چند اوایل درامد ناچیزی دریافت می‌کردم.
در حال حاضر برندهای معروف بازار را در دست دارند و ما به فکر این هستیم تا برندهای شناخته شده‌تری از محصولات خود را به بازار معرفی کنیم.

نحوه فروش و توزیع ترشیجات شما به چه صورت است؟
محصولات ما علاوه بر قزوین در کرج نیز توزیع می‌شود؛ ما تولیدات خود را به مراکز پخش عمده می‌دهیم و آن‌ها محصولات را به صورت تک فروشی به فروش می‌رسانند.
مراحل تولید محصول را بفرمایید؟
مواد اولیه ترشی را برای خرد کردن به خانم‌های خانه‌دار در منزل می‌دهیم و بعد از مراحل شستشو در کارگاه و تهیه محصول؛ آن را برای رسیدن به انبار انتقال می‌دهیم و بعد اینکه رسید مجددا به کارگاه آورده و بسته‌بندی می‌کنیم.
تنوع تولیدات شما به چه صورت است؟
ما حدودا برای تولید 13 نوع ترشی مجوز داریم و تولید به میزان تقاضای بازار بستگی دارد به طور مثال ترشی مخلوط نسبت به دیگر ترشی‌ها از بازار بهتری برخوردار بوده و براین اساس بیشترین تولید را در ترشی مخلوط داریم.
رقابت در زمینه تولید ترشیجات چطور است؟
بسته‌بندی محصول مهم است اما همه کار نیست شما به عنوان یک خریدار به سمت یک بسته‌بندی زیبا می‌روید اگرببینید کیفیت لازم را ندارد برای بار دوم از آن محصول خرید نخواهید کرد اما اگر از کیفیت آن راضی باشید به دیگران نیز پیشنهاد می‌کنید.
آیا برنامه‌ای برای گسترش کار و تولید خود دارید؟
در صورت حمایت مالی و اختصاص فضای مناسب برای کار و ساخت کارگاه متناسب با نوع تولید، قصد گسترش کار خود را داریم.

به فکر توسعه کار در قالب کشت و صنعت هستید؟
بله با توجه به بافت مناسب قزوین برای کشت گل کلم فکر می‌کنم با این کار هم می‌توانیم با هزینه کمتر مواد اولیه را تولید کنیم و تعداد افراد بیشتری را مشغول به کار کنیم.
توصیه‌ای برای ماندگاری بیشتر ترشیجات دارید؟
بعد از باز کردن درب محصول آن را در داخل ظرفی بریزید تا هوا نکشد و بهتر است ترشیجات را در جای خنک نگهداری کنید.
برای این‌که ترشیجات زود نرم نشوند چه پیشنهادی دارید؟
اگر درصد اسیدیته و نمک محصولات متناسب با استاندارد ترشیجات باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود البته نرم شدن ترشی‌های آماده به خاطر پخته شدن مواد اولیه برای زود رسیدن است که به صورت صنعتی تولید می‌شوند.
حرف شما با جوانانی که در ابتدای راه هستند، چیست؟
من به جوانان توصیه می‌کنم که خود و توانایی‌هایشان را دست کم نگیرند و به دنبال کارهای جدید و بکر بوده و برای شروع کار منتظر هیچ کسی نباشند چراکه فقط کافی است همت کنند.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان