۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ضرورت حمایت عاطفی از ورزشکاران معلول/ امکانات موجود پاسخگوی پتانسیل ورزشکاران معلول نیست
کد خبر: ۱۱۴۲۴۹ نویسنده: سارا خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تقابل نادرست بین عناوین کسب شده و امکانات موجود؛

ضرورت حمایت عاطفی از ورزشکاران معلول/ امکانات موجود پاسخگوی پتانسیل ورزشکاران معلول نیست

تاکنون هیئت جانبازان و معلولین عناوین متعددی را از آن خود کرده است، این هیئت با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند که در این گزارش به آن پرداخته شده است.‌

ضرورت حمایت عاطفی از ورزشکاران معلول/ امکانات موجود پاسخگوی پتانسیل ورزشکاران معلول نیست
به گزارش صبح قزوین ، با پیشنهاد ایران، روزی به عنوان روز پارالمپیک به کمیته پارالمپیک پیشنهاد داده شد که سرانجام بعد از ده سال، روز 24 مهرماه به نام این رشته در تقویم ثبت شد.
18 مهر تا 24 مهر نیز به عنوان هفته پارالمپیک نامگذاری شد که اهدافی چون، گسترش ورزش همگانی، شناسایی افراد معلول، حضور مسئولین و آشنایی با وضعیت جسمی ورزشکاران معلول و جانباز، در آن پیگیری می‌شود.
هیئت جانبازان و معلولین استان قزوین امسال در جشنواره مهر رضوی در 20 مرداد در مشهد شرکت کرد و در رده جوانان، 7 طلا، 6 نقره و 5 برنز، در مجموع هجده مدال را از آن خود.
همچنین، تیم وزنه‌برداری و دو‌و‌میدانی در خرداد ماه به مسابقات قهرمانی کشور در تهران اعزام شدند که در این بین نیز 1 طلا، 1نقره و 1 برنز از آن استان قزوین شد.
یادآور می‌شود، مسابقات لیگ بوچیا و دو‌و‌میدانی نوجوانان در آبان ماه برگزار خواهد شد.
تاکنون هیئت جانبازان و معلولین عناوین متعددی را از آن خود کرده است، این هیئت با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند که در ذیل به اختصار به آن پرداخته شده است.‌

کمبود امکانات سخت‌افزاری
محسن جلیلوند، بازیکن گلبال نابینایان استان قزوین به مشکلات سخت افزاری رشته خود پرداخت و توضیح داد: استان قزوین برخلاف سایر استان‌ها امکانات خوبی در اختیار این هیئت قرار نداده است.
وی ادامه داد: تنها یک سالن جانبازان در مجموعه شهید بابایی به صورت اجاره‌ای در اختیار این هیئت گذاشته شده است، تنها تعدادی سانس در اختیار بانوان و آقایان این رشته قرار داده شده که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز تمرینی ما نیست.
جلیلوند اضافه کرد: این سالن اغلب، در طول سال آب گرم برای دوش گرفتن ورزشکاران ندارد و در بسیاری از مواقع گاز به دلیل بدهی قطع می‌شود، همچنین نورکافی برای افراد کم‌بینا در این سالن تعبیه نشده است.
وی افزود: تنها امکاناتی که برای ورزشکاران جانباز و معلول اختصاص داده شده تنها همین سالن است که این میزان، نسبت به نتیجه‌ای که این تیم‌ها در مسابقات کسب می‌کند بسیار ناچیز است.


مشکل اشتغال ورزشکاران جانباز و معلول
جلیلوند اشتغال را از دیگر مشکلات این ورزشکاران عنوان کرد و گفت: بسیاری از استان‌ها مجموعه‌ای برای این ورزشکاران اختصاص داده و از افراد نابینا برای اداره آن استفاده می‌کنند و از درآمد حاصل از این مکان هزینه مسابقات خود را تامین می‌کنند که این امر خود سبب بالا رفتن سطح مالی هیئت می‌شود و خودبه‌خود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود اما متاسفانه استان قزوین اینچنین نیست.
وی بیان کرد: بعد از 14 سال سابقه و کسب مدال های آسیایی و کسب سهمیه المپیک، با وجود درخواست متعدد از ادارات مختلف، اداره تربیت بدنی و بهزیستی هنوز شغل ندارم.
این ورزشکار افزود: بسیاری از ورزشکاران به دلیل مشکل مالی و نداشتن منبع درآمد، حتی پول رفت‌وآمد خود را ندارند. فدراسیون و اداره ورزش‌و‌جوانان سالیانه مبلغی حدود هشت میلیون تومان به حساب هیئت واریز می‌کند که این مبلغ بسیار ناچیز است.
وی تاکید کرد: استان قزوین باید در این مقوله یک بازنگری کلی انجام دهد و درصدد حل مشکلات بوجود آمده برآید. اگر توقع مدال‌آوری و افتخارآفرینی از این ورزشکاران دارند باید به این امر رسیدگی کنند.


مسئولان به قول‌های خود عمل نکردند
جلیلوند تشریح کرد: من تنها نماینده استان در بازی‌های آسیایی معلولین بودم که با مدال طلا بازگشتم اما متاسفانه برخورد مسئولین استان شایسته نبود و به قول‌هایی که راجب مسکن مهر و اشتغال به من داده شده بود به هیچ وجه عمل نشد؛ حتی با تعیین وقت قبلی از پذیرش من امتناع کردند.
در ادامه این بحث، ابوالفضل محرمخانی، عضو تیم والیبال نشسته نیز در مورد مشکلات این ورزشکاران توضیح داد: مشکلات همه رشته‌های ورزشی جانبازان و معلولین دستخوش مسائل اقتصادی کشور شده است که این امر در استان قزوین شدت بیشتری دارد.


حمایت نشدن افراد معلول از سمت ارگان‌های استان
وی ادامه داد: متاسفانه ورزشکاران جانباز و معلول از سمت هیچ ارگان و نهادی حمایت مالی نمی‌شوند.
محرمخانی تصریح کرد: از مسئولان انتظار می‌رود تا نگاه ویژه‌ای به ورزش جانبازان و معلولین داشته باشند، توجه به این امر تنها توجه به بعد قهرمانی نیست بلکه بعد فرهنگی، اجتماعی و عاطفی را نیز دربردارد.
وی در مورد وضعیت خود توضیح داد: 20 سال تجربه بازی در این رشته را دارم اما هنوز بیکار هستم، تمام درآمد خود را از لحاظ باشگاه کسب می‌کنم و برای زندگی خود هیچ پس‌اندازی ندارم.

مشکلات مالی معلولان
محرمخانی گفت: بسیاری از جوانان مشکلات مالی دارند و به این جهت نمی‌توانند در تمرینات شرکت کنند، ورزشکارانی که مدال آور هستند باید ساپورت مالی شوند تا در آینده مایه افتخار استان باشند.
احمد ملاحسینی، دبیر هیئت جانبازان و معلولین استان قزوین در مورد مشکل مالی این هیئت در مصاحبه با خبرنگار ورزشی صبح قزوین اظهار کرد: این هیئت باید از طریق فدراسیون و اداره ورزش‌و‌جوانان تامین اعتبار شود اما متاسفانه این ارگان‌ها خود با کمبود بودجه مواجه بوده و کاری نمی‌توانند انجام دهند.
این مسئول افزود: امسال بودجه‌ای برای پارالمپیک مصوب نشده که اگر این امر میسر شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.
وی اضافه کرد: اسپانسر فقط تیم‌های باشگاهی و تعداد محدودی را به انتخاب، متقبل می‌شود و مابقی رشته‌ها بلاتکلیف باقی می‌مانند.
ملاحسینی خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن پتانسیل ورزشکاران جانباز و معلول استان، امکانات ورزشی جوابگوی آن‌ها نیست. به دلیل بالا بودن تعدد رشته، هیچ کدام از رشته‌ها امکانات مناسب در اختیار ندارند؛ متاسفانه همه این عوامل به یک سالن در ورزشگاه شهید بابایی ختم می‌شود که تنها چند رشته محدود می‌توانند در آن فعالیت کنند و مابقی رشته‌ها به کمک هیئت‌های مختلف سازماندهی می‌شوند.
وی در خصوص امکانات سخت‌افزاری این هیئت توضیح داد: این هیئت از نبود سالن به شدت رنج می‌برد، نیاز به مجموعه‌های ورزشی در این هیئت احساس می‌شود.
دبیر هیئت جانبازان و معلولین گفت: یک سالن سرپوشیده در ورزشگاه شهید بابایی در اختیار این هیئت قرار داده شده که بسیاری از رشته‌ها همچون وزنه‌برداری، دو‌و‌میدانی، تیراندازی و ... نمی‌توانند در آن فعالیت کنند، این رشته‌ها نیاز به فضای مناسب دارند در صورتی که فضای باز برای پوشش بسیاری از ورزش‌ها موجود نمی‌باشد.
وی ادامه داد: به دلیل داشتن تمام رشته‌های موجود، این هیئت نیاز مبرم به جایگاه پرتاب دیسک، وزنه، پیست دوومیدانی، استخر و زمین چمن برای فوتبال دارد.
ملاحسینی به وضعیت بانوان این هیئت اشاره کرد و گفت: بانوان در رشته بدمینتون و تیراندازی در سطح بسیار خوبی قرار دارند، با توجه به محدود بودن امکانات، تیم والیبال نشسته بانوان چندین دوره عنوان قهرمانی و نائب قهرمانی را از آن خود کرده است، همچنین تیم دوومیدانی و بوچیا نیز در سال گذشته مدال‌آور بودند.


اساسی‌ترین مشکل افراد معلول
وی در خصوص اساسی‌ترین مشکل معلولین عنوان کرد: مهمترین مشکل این افراد، خارج شدن از منزل است و هدف ما باید طوری ترتیب داده شود تا آن‌ها به راحتی در جامعه رفت‌وآمد کرده، در جمع شرکت کنند و فعالیت‌های دلخواه خود را انجام بدهند.
دبیر هیئت جانبازان و معلولان تصریح کرد: با توجه به تغییرات سریع مدیران قادر به انتقال مشکلات خود نیستیم، موقع پایان دادن خواسته خود به ناگهان مدیر تغییر می‌کند و باید تمام مراحل را برای مدیر جدید مجددا از سر بگیریم.
وی از مسئولین خواستار شد: مسئولان استانی باید در بین ورزشکاران جانباز و معلول حضور فیزیکی داشته باشند تا مشکلات این عزیزان را از نزدیک لمس کنند که این امر به دور از جنبه تامین مالی ورزشکاران، در بالا بردن روحیه آن‌ها بسیار موثر خواهد بود.


مشکلات بانوان معلول
اکرم سبکرو، نائب رئیس هیئت جانبازان و معلولان استان قزوین، در خصوص مشکلات این هیئت توضیح داد: به دلیل کمبود بودجه، بانوان جانباز و معلول تنها در رشته‌های والیبال نشسته، بوچیا، وزنه‌برداری، بسکتبال با ویلچر، دوومیدانی و بدمینتون فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: مسابقات قهرمانی کشور بسیار کم شده و بیشتر حول مسابقات لیگ برگزار می‌شود که در این مسابقات تمام هزینه‌ها با خود تیم است، با این وجود به دلیل نداشتن درآمد و اسپانسر مناسب، نمی‌توانیم در مسابقات متعدد شرکت کنیم.
سبکرو افزود: بسیاری از رشته‌های این هیئت، به دلیل نداشتن هزینه، بودجه و اسپانسر موفق به اعزام تیم‌های خود نشد. امسال نیز به همین دلیل نتوانستیم در رشته‌های بوچیا و والیبال نشسته حضور پیدا کنیم.

وی در ادامه مشکلات بانوان ورزشکار معلول بیان کرد: هیئت جانبازان و معلولان تک رشته‌ای نیست به همین سبب امکانات به نسبت تعدد رشته‌های این هیئت بسیار محدود است.
بازیکن والیبال نشسته بانوان ابراز کرد: بضاعت این هیئت در پوشش این افراد بسیار ناچیز است اما هدف خود را بر خارج کردن این افراد از خانه‌های خود قرار داده است.
وی تصریح کرد: فرد معلول با فرد سالم تفاوت بسیاری دارد، بسیاری از این ورزشکاران حتی در رفت‌وآمد خود مشکل دارند و به دلیل سختی‌های ایاب‌ذهاب از خانه‌های خود خارج نمی‌شوند.
بازیکن پرتاب دیسک خاطرنشان کرد: اگر بضاعت این هیئت بهتر بود، برای این افراد سرویس ترتیب داده می‌شد که این امر خود باعث تشویق افراد معلول بیشتری به فعالیت‌های خارج از خانه خواهد شد.

وی عنوان کرد: استان قزوین بیشتر به ورزشکاران سالم بها می‌دهد در صورتی که ورزشکاران معلول با توان کم خود و با مشکلات زیاد عناوین مختلفی را کسب کردند اما بعد از بازگشت از مسابقات، هیچ ارزشی برای این افراد قائل نشدند.
سبکرو تاکید کرد: باید به ورزش جانبازان و معلولان بیشتر بها داده شود و این افراد در استان احساس شوند.

انتهای پیام/7008


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان