۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین رییس جمهوری در سفر یک روزه به استان مازندران چه گفت/ تصویری اجمالی از سیاست داخلی و خارجی و برنامه های دولت
کد خبر: ۱۱۴۲۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

بسته اقتصادی دولت

رییس جمهوری در سفر یک روزه به استان مازندران چه گفت/ تصویری اجمالی از سیاست داخلی و خارجی و برنامه های دولت

رییس جمهوری در سفر یک روزه به مازندران علاوه برمصوبات دولت در این استان با مردم ،علما و کارشناسان درباره مسائل مهم داخلی و خارجی از جمله موضوع برجام، تصمیمات اقتصادی، حادثه خونین منا، محیط زیست و گردشگری سخن گفت.

رییس جمهوری در سفر یک روزه به استان مازندران چه گفت/ تصویری اجمالی از سیاست داخلی و خارجی و برنامه های دولت
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح روز دوشنبه 20 مهر ماه در ادامه سفرهای استانی دولت تدبیر و امید، در راس هیاتی وارد ساری مرکز مازندران شد.
رییس جمهوری در بدو ورود به استان مازندران با حضور در اجتماع بزرگ مردم استان مازندران در ورزشگاه شهید متقی ساری سخنرانی کرد. دیدار با نخبگان و برگزیدگان استان مازندران و شرکت در جلسه توسعه و سرمایه گذاران از دیگر برنامه های رئیس جمهوری در این سفر یک روزه بود.
روحانی همچنین در نشست شورای اداری استان مازندران هم شرکت و با حضور در جمع خبرنگاران استانی، دستاوردهای بیست و سومین سفر کاروان تدبیر و امید را تشریح کرد.
اشاره به رهنمون های مقام معظم رهبری در موضوع برجام، تاکید بر ادامه کاهش تورم و تداوم رشد اقتصادی کشور، تاکید بر اتمام طرح های نیمه تمام در استان مازندران و توجه به گردشگری به عنوان راهکاری برای حل معضل بیکاری و پیگیری حادثه منا در این استان از جمله مباحث مطرح شده از سوی رییس جمهوری در این سفر بود.

*بسته اقتصادی دولت
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در جمع مردم استان مازندران در ورزشگاه شهید متقی ساری افزود: اکنون در فرصت پسابرجام هستیم؛ در این شرایط نیاز به اتحاد، انسجام و همدلی داریم؛ اگر توانستیم در برابر دنیا به توفیقات بزرگ دست یابیم به خاطر رهبری با درایت، ایستادگی ملت بزرگ و بخاطر دیپلمات های غیور و کاردان ما در صحنه مقابله با دنیاست.
وی گفت: تاریخ به ما خواهد گفت که ملت ایران در این مقطع تاریخی چه کار عظیم و بزر گی را به ثمر رساندند، شما در تاریخ پیدا کنید، اتفاق نیفتاده که کشوری را شورای امنیت به فصل هفت ببرد و در مسیر خطرناک جنگ و فشار قرار دهد و آن کشور با استدلال و ایستادگی از آن مسیر خارج شود.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: امسال کشورهای ثروتمند نفت خیر به زانو در آمده اند؛ اینکه می بینید یک کشور ثروتمند همسایه 75 میلیارد دلار از صندوق می گیرد که امسال خودش را اداره کند؛ آن کشور جمعیت کم و ثروت زیادی دارد و بیش از 10 میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند.
روحانی اظهار کرد: ما در زمینه رشد اقتصادی تا پایان هفته جاری بسته ای را به دولت ارائه خواهیم کرد که در شش ماهه دوم یک تحرک قابل ملاحظه در اقتصاد به وجود خواهد آورد.
وی ادامه داد: هر کس می خواهد شعار دهد از جیب و زندگی خودش نه از زندگی فقرا و محرومان شعار دهد؛ ما با دنیا با شهامت و با قدرت مذاکره کردیم، تمام حقوقمان را گرفته ایم.

*جان باختگان منا
رئیس جمهوری همچنین با خانواده جان باختگان فاجعه منا ابراز همدردی کرد و گفت: دولت از راه های دیپلماتیک، حقوقی و سیاسی ابعاد فاجعه منا را پیگیری می کند. پیگیری ما در حوزه دیپلماتیک و سیاسی و حتی حقوقی برای روشن شدن ابعاد فاجعه منا تا روشن شدن تمام ابعاد آن ادامه می یابد و این وظیفه دولت است.

*تخریب 30 تا 40 درصد جنگل ها
روحانی در بخشی دیگر از سفر یک روزه خود به مازندران و در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان این استان تنها راه حل معضل بیکاری در مازندران را توسعه گردشگری عنوان کرد و گفت: تاکنون در بخش های تبلیغات و ساماندهی جاذبه های گردشگری و جذب گردشگر غفلت شده است.
وی همچنین افزود : در 40 سال اخیر جنگل و مراتع به عنوان جاذبه های مهم گردشگری مازندران 30 تا 40 درصد تخریب شده است. جنگل، دریا و مراتع مازندران ثروت بین نسلی و ثروت دائمی مردم ایران است که باید از آنها بدرستی حفاظت و حراست کرد.
رئیس جمهوری حفاظت از محیط زیست در استان مازندران را بسیار با اهمیت توصیف و اظهارکرد : برای مازندران هیچ راهی جز جذب سرمایه بخش خصوصی با هدف توسعه وجود ندارد چرا که بودجه دولت جوابگوی نیازمندی های توسعه کشور نیست.
وی افزود: توانمندی و امکانات دولت حتی با برداشته شدن تحریم ها نیز محدود خواهد بود و تنها راه، جذب سرمایه های بخش خصوصی است.

*حضور در بازارهای صادراتی هدف
روحانی همچنین در جمع فعالان اقتصادی مازندران گفت: ما باید دیوار تحریم را فرو بریزیم و این امر، خواست ملت ماست.
وی افزود: یکی از خواص برجام، نمایش وحدت ملی است؛ مساله برجام مساله ای ملی است و همه آمده اند و در کنار هم ایستاده ایم.
رییس جمهوری اظهار کرد: اگر می خواهیم کشور ما در برابر توطئه های احتمالی دشمن نفوذ ناپذیر باشد، باید قدرتمند باشیم؛ اگر خیل عظیمی از بیکاران در کشور داشته باشیم، همه می توانند نفوذ کنند.
روحانی ادامه داد: اگر در کشور قدرت اقتصادی خوب و اشتغال به وجود بیاوریم و در بازارهای صادراتی هدف، حضور پیدا کنیم و با واحدهای تولیدی بزرگ رقابت کنیم، راه نفوذ را بسته ایم.

**برجام نمایش وحدت ملی
وی افزود: اگر می خواهیم انسجام ملی داشته باشیم نباید هر روز در کشور دعوا راه بیاندازیم؛ ملت ایران منسجم و متحد است و در مساله برجام که مساله ای ملی است، همه حمایت کردند به طوری که برجام یکی از نمایش های انسجام ایرانیان خارج از کشور بوده است؛ کسی نباید تردید کند که دیواره های تحریم پیش روی کشور باید برداشته شود و ما می خواهیم این دیوار فرو بریزد.
رییس جمهوری تاکید کرد: در برداشتن تحریم همه باید افتخار و مشارکت کنند؛ همه باید دست به دست هم دهیم؛ شرایط کنونی شرایطی است که فضا را ما آماده می کنیم تا هماهنگی ها بیشتر شود و متحد می شویم؛ وقتی که ما متحد شویم کسی تصمیم نمی گیرد به کشور ما نگاهی بد داشته باشد، و همه کشورها با ایران تعامل می کنند که چگونه سرمایه گذاری در کشور ما داشته باشند و در موضوعات منطقه مشورت می کنند.

*نیاز به فناوری
رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در موضوع هسته ای مبنای اصلی مذاکرات بوده است، گفت: در جریان مذاکرات تاکید داشتیم که اگر در پایان مذاکرات تحریم های اقتصادی لغو نشود، مذاکره را تعطیل می کنیم .
وی درجلسه شورای اداری استان مازندران، افزود: لغو تحریم ها از سوی سازمان ملل مهم ترین مسأله ای است که از لحاظ حقوقی پیش روی ملت ایران است.
روحانی با بیان اینکه دولت براساس وعده هایی که به مردم داده است، راه و مسیری را انتخاب کرده و به عمده وعده های خود تاکنون عمل کرده است، گفت: عمل به برخی دیگر از وعده ها پیچیدگی های خاص خود را دارد که باید با تدبیر، تفکر و مشارکت، آنها را حل و فصل کرد چرا که معتقدیم نباید برای برطرف کردن یک زخم چند زخم دیگر ایجاد کرد.
رییس جمهوری ادامه داد: ما باید برای رفع مشکلات اقدام جدیدی انجام دهیم، چرا که اگر بخواهیم کارهای معمولی طبق روال سابق را ادامه دهیم، توفیقی حاصل نخواهد شد بلکه نیازمند یک جهش و کار فوق العاده هستیم.
روحانی رسیدن به جهش، رفع مشکلات و رقابت در بازارهای جهانی را بدون سرمایه گذاری لازم و عدم استفاده از تکنولوژی و فناوری های نو غیرممکن دانست و افزود: ما یا باید خودمان تکنولوژی و فناوری را ایجاد کنیم و یا آن را از خارج از کشور وارد کنیم.

** وضع مناطق آزاد در گذشته
رییس جمهوری گفت : دولت فقط به استان هایی که ظرفیت تولیدات و صادرات محصولات غیر نفتی داشته باشند مجوز منطقه آزاد می دهد، چرا که در گذشته برخی از مناطق آزاد به محل کسب درآمدهای ناسالم تبدیل شدند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری افزود : در سال های گذشته مناطق آزاد فقط به دنبال واردات کالا رفتند و در بعضی از مناطق هم فقط خودروهای خارجی وارد می شد.
وی با بیان اینکه هنوز گزارش کاملی برای اعلام نقطه ای در مازندران به عنوان منطقه آزاد به دفتر ریاست ارائه نشده است ، بیان داشت : در جلسه شورای اداری برخی از مدیران این موضوع را مطرح کردند و در صورت ارسال گزارش کامل این مورد بررسی می شود.

*واردات برنج بصورت قاچاق
رییس قوه مجریه در پاسخ به پرسشی در باره واردات برنج به کشور در زمان برداشت شالی از شالیزارهای شمال کشور افزود : واردات برنج به صورت قاچاق به کشور هنوز وجود دارد و در برخی بازارچه های مرزی نیز تحرکاتی در زمینه قاچاق برنج مشاهده می شود.
روحانی تاکید کرد : مقوله واردات محصولات کشاورزی بر اساس نیاز واقعی صورت می گیرد و وزارتخانه مرتبط برای ساماندهی واردات اختیار تام دارد.
* مصوبات دولت در مازندران
رییس جمهوری همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت 45 طرح عمده با اعتبار991 میلیارد تومان برای استان مازندران درنظر گرفته است که با اتمام این طرح ها تا پایان سال 95، گام بلندی در مسیر توسعه استان برداشته خواهد شد.
روحانی با ارایه گزارشی از مصوبات و تصمیمات دولت برای استان مازندران، اجرای طرح هایی در زمینه منابع آب، طرح های عمران شهری، توسعه کشاورزی گلخانه ای، ارتقاء سطح خدمات بهداشتی و درمانی و تکمیل طرح ها و دانشکده های پزشکی، توسعه زیر ساخت های گردشگری و اجرای طرح های معدنی و صنعتی را از جمله تصمیمات دولت برای استان مازندران در این سفر برشمرد و اظهار امیدواری کرد اجرای این طرح ها تحولی را در سطح استان ایجاد نماید.
رئیس جمهوری به اهمیت تامین آب آشامیدنی روستاها نیز اشاره کرد و بیان داشت : برای این منظور امسال 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاها تخصیص یافته است.

**گازرسانی
رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برنامه دولت برای پیشگیری از قطع و افت فشار گاز در استان مازندران در ایام سرد سال، گفت: این اتفاق معمولاً در ماه های سرد سال می افتاد اما با توجه به در مدار قرار گرفتن فازهای جدید میدان پارس جنوبی، پارسال مشکلات کمتری داشتیم و امسال نیز سعی خواهیم کرد که مشکلی وجود نداشته باشد.
رییس جمهوری اضافه کرد: دولت اقدامی بزرگ در راستای گازرسانی سراسری به روستاهای کشور آغاز کرده که حدود 98 درصد روستاها را پوشش می دهد.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان