۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین واردات ۶۰ میلیون دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در نیمه اول سال
کد خبر: ۱۱۴۱۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

واردات ۶۱۵ تنی پودر آرایش

واردات ۶۰ میلیون دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در نیمه اول سال

در حالی که میزان واردات انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته ۱۷ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۲۱۸ کیلوگرم به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۹ دلار بود این رقم در شش ماهه اول سال جاری به حدود ۹ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۶۷۷ کیلوگرم و ارزش ۵۹ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۹۰ دلار رسیده است.

واردات ۶۰ میلیون دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در نیمه اول سال
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، آمارهای گمرکی نشان می دهد در شش ماهه اول امسال 53 هزار و 629 کیلوگرم انواع لوازم آرایش لب وارد کشور شده که ارزش آن در مجموع 954 هزار و 124 دلار و معادل بیش از دو میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

** واردات بیش از 9 میلیارد تومانی لوازم آرایش چشم
فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصول بهار و تابستان نشان می دهد که در این مدت 155 هزار و 163 کیلورم «لوازم آرایشی تحت عنوان فرآورده های آرایش چشم» وارد ایران شده که مجموع این نوع کالای آرایشی برای کشور بیش از سه میلیون دلار ارزش داشته است.
ارزش ریالی این میزان لوازم آرایشی وارداتی چشم بیش از 9 میلیارد تومان بوده است.

** واردات 14میلیارد تومان لاک
در شش ماهه اول سال جاری در مجموع 647 هزار و 378 کیلوگرم انواع «فرآورده های آرایش ناخن دست و پا»به ارزش 5 میلیون و 451 هزار و 660 دلار وارد کشور شده است.
آمار واردات لوازم آرایشی ناخن به کشور در فصول بهار و تابستان نشان می دهد که ارزش واردات این محصول نزدیک به 16 میلیارد تومان بوده است.

** واردات 615 تنی پودر آرایش
انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست دیگر محصول آرایشی بوده که براساس آمار موجود معادل 78 هزار و 457 کیلوگرم و ارزش 725 هزار و 873 دلار یا حدود دو میلیارد و 100 میلیون تومان وارد کشور شده است.
در ادامه فهرست اقلام وارداتی گمرک طی شش ماهه اول سال جاری، فرآورده های زیبایی و آرایشی و مراقبت از پوست به میزان دو میلیون و 363 هزار و 437 کیلوگرم به ارزش بیش از 75 میلیارد تومان و یا بالغ بر 26 میلیون دلار وارد کشور شده است.

** واردات شامپو
همچنین در این مدت 4 میلیون و 485 هزار و 973 کیلوگرم شامپو به ارزش بیش از 35میلیارد تومان یا 12میلیون و 354 هزار و 781 دلار وارد کشور شده است.
فرآورده های آرایش مو نیز تحت عنوان های«فیکساتور مو» و «فرآورده هایی برای فر زدن دایمی و باز کردن فر مو» به کشور وارد شده اند.
براساس این ارقام، در فصول بهار و تابستان مجموعا بیش از73 هزار و 629 کیلوگرم «فیکساتور مو»به ارزش 157 هزار و 578 دلار، حدود 457 میلیون تومان و چهار هزار و 59 کیلوگرم «فرآورده فر و بازکردن فر مو» به ارزش حدود 22 هزار دلار یا 61 میلیون تومان وارد کشور شده است.
در ادامه این فهرست سایر فرآورده ها بهداشتی و آرایشی مو غیر از شامپو نظیر محصولاتی برای فر زدن دائمی یا بار کردن مو و فیکساتور مو به مقدار دو میلیون و 123 هزار و 116 کیلوگرم به ارزش بیش از 31 میلیارد تومان یا 10 میلیون و 745 هزار و 894 دلار وارد کشور شده است.
لوازم آرایشی (البته در کتاب فرآورده آرایشی که منظور مواد است، نامگذاری شده) در ردیف 3304 (مثل ماتیک، لاک ناخن، ریمل، ...)طبقه بندی می شود و دارای 26 درصد حقوق ورودی است و چون جزء گروه یک می باشد، با ارز متقاضی (آزاد) و سود بازرگانی دو برابر قابل ورود است، لذا حقوق ورودی آن 48 درصد است که 9 درصد هم مالیات ارزش افزوده به آن اضافه می شود.
البته بازار لوازم آرایشی و بهداشتی با وجود کاهش میزان واردات به دلیل سوددهی بالا بسیار داغ است به نحوی که برندهای مختلفی که بعضا تقلبی هستند در بازار به چشم می خورند.
براساس آمارهای اعلامی، ایران پس از عربستان دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین مصرف کننده جهان باشد. این بازار مصرف بزرگ توجه تولیدکنندگان این لوازم را به ایران جلب کرده و در عین حال معضل قاچاق را نیز افزایش داده زیرا به نظر می رسد نسبت واردات ثبت شده مواد آرایشی و بهداشتی به کل واردات رقمی بسیار متفاوت است.
اینکه ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است زمانی از اهمیت دو چندان برخوردار می شود که بدانیم زنان ایرانی به نسبت زنان خاورمیانه سهم 2.1 میلیارد دلار از بازار 7.2 میلیارد دلاری فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه را در اختیار دارند و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه هستند.
مسوولان این بخش معتقدند بین 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می شوند و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی هستند تقریبا تماما قلابی بوده و به طرز ماهرانه ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شوند.
به این ترتیب بخش وسیعی از واردات این لوازم در کشور قاچاق است که مشخص نیست از چه سطح کیفی برخوردار است به طوری که عده ای از پزشکان معتقدند برخی از این مواد تاثیر بسیار بدی روی پوست و ایجاد بیماری های پوستی دارند.
رئیس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات در خصوص واردات آرایشی و بهداشتی در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا، گفت: واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی سالانه حدود یک میلیارد دلار است.
محمدرضا بوترابی افزود: حدود 70 درصد واردات آرایشی و عطریات از طریق غیررسمی است و برهمین اساس تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یک میلیارد دلاری است که به صورت قانونی انجام می شود.
وی ادامه داد: لوازم آرایشی و عطریات به دلیل اینکه کالاهای کوچک و با قیمتی هستند، ذاتا مستعد قاچاق و تقلب هستند. یک کارتن این اقلام می تواند سود سرشاری را نصیب قاچاقچیان یا تولیدکنندگان غیررسمی کند.
رئیس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات، تصریح کرد: حداقل حدود 15 میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند.
به گفته بوترابی، اینکه در سر هر چهار راه، دستفروشی هست که اقلام مختلف آرایشی و عطریات را پهن می کند و به نازل ترین قیمت عرضه می کند، نشان می دهد که تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یک میلیارد دلاری است که به صورت قانونی انجام می شود.
وی اظهار داشت: قوانین دست و پاگیر اداری سبب می شود کالاهای واردکنندگان قانونی در دست اندازهای مختلف قرار گیرد. این درحالی است که هر روز که کالای یک تاجر در گمرک متوقف می ماند معادل یک درصد ارزش آن کالا ضرر و زیان به شرکت واردکننده وارد می شود. این درحالی است که قاچاقچی با کمترین ریسک جنس خود را سفارش می دهد و در تهران تحویل می گیرد.
وی با بیان اینکه، وضعیت قاچاق این فرآورده ها به قدری اسفبار است که نماینده قانونی یک کالا باید برای قیمت گذاری کالای خود از کالاهای قاچاق کسب تکلیف کند، اظهار داشت: کارشناسان پزشکی معتقدند ترکیبات سرب و آرسنیک که در داخل کرم های آرایشی، رژ لب و غیره به کار رفته است باید به ترتیب زیر 2ppm و 10pmm باشد. در این صورت مصرف این مواد آرایشی هیچ عارضه ای به دنبال ندارد اما آیا دغدغه سودجویی قاچاقچیان به آنها این اجازه را می دهد که نسبت به این موارد ملاحظات لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به برچسب اصالت نیز گفت: این برچسب نیز نتوانسته مانع قاچاق این اقلام شود.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان