۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین فستیوال سگ و اتفاقات یهویی در عرصه فرهنگ قزوین!
کد خبر: ۱۱۴۱۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تصمیمات فرهنگی یا ضد فرهنگی

فستیوال سگ و اتفاقات یهویی در عرصه فرهنگ قزوین!

وقتی دل و جان کارگزاران سیاست یک ملت مومن ، نه به ذکرالله و اعتماد به وعده های او، که به ذکر کدخدا و اطمینان به صداقت او آرام می گیرد، طبیعی است که مسئولین فرهنگی ما نیز در مواجهه با مسایل مختلف ، به روش های غربی اعتماد کنند.

فستیوال سگ و اتفاقات یهویی در عرصه فرهنگ قزوین!
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، پس از دیدار ۶۰ ثانیه ای و دست دادن کاملا اتفاقی! وزیر محترم امورخارجه دولت اعتدال با رییس جمهور با ادب! آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، حس کنجکاوی بنده گل کرد و برآن شدم اظهارات و توجیهات موافقان،مخالفان و منتقدان این اقدام را مورد بررسی قراردهم و ببینم آیا امکان وقوع چنین رویدادی در عرصه فرهنگ نیز وجود دارد یاخیر، به عبارت دیگر چنین رویدادهایی صرفا درعالم سیاست به وقوع می پیوندند یا در عرصه فرهنگ نیز نمونه هایی از این دست پیدا می شود؟

دیروز و درپی شهادت سردار پر افتخار عرصه های دفاع از انقلاب اسلامی در داخل و خارج از مرزهای ایران اسلامی ، یکی از روزنامه های زنجیره ای تیتر یک خود را بگونه ای به این خبر اختصاص داد که گویی با این فرزند رشید ملت که اتفاقا نقشی موثر در آشفته کردن رویای مخملین اصحاب فتنه آمریکایی – اسراییلی ۸۸ داشت، بغضی دیرینه دارد.البته بلافاصله مدیرمسئول این روزنامه با بیان اینکه این اتفاق یک خطای رسانه ای بوده به سئوال من پاسخ داد و معلوم شد امکان وقوع رویدادهای یهویی در عرصه فرهنگ نیز دور ازذهن نیست! البته سابقه اقدامات یهویی روزنامه های از این دست (مانند زیرسئوال بردن ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام و…) در ذهنم بود.

خبر برگزاری فستیوال سگ در روزهای اخیر از آن دست خبرهایی بود که عموم مردم کمتر به آن توجه می کنند و متولیان فرهنگی و مسئولان امر نیز تمایلی برای طرح آن از خود نشان نمی دهند و سعی می کنند با سرعت هرچه تمام تر از کنار این موضوع بگذرند ، اما آیا دلسوزانی که فرهنگ این مرز وبوم و غفلت متولیان فرهنگی ،خواب از چشمان مبارکشان می رباید و مومنانی که از مولایشان شنیده اند من نام لم ینم عنه (اگر کسی بخوابد ، باید بداند که دشمنش نخوابیده است و از او غافل نیست) نیز می توانند و شایسته است که بخواهند ازکنار مسایلی از این دست به سادگی عبور کنند؟!

مقام معظم رهبری با ذکر حدیث فوق از امام علی علیه السلام در این رابطه می فرماید:

«اگر شما در جبهه خوابت برد، معنایش این نیست که طرف مقابل هم خوابش برده و او هم غافل است؛ اگر تو از او غافل شدى، نشانه‌ى این نیست که او هم از شما غافل است؛ نخیر، شما ممکن است خوابت ببرد، [امّا] او بیدار باشد؛ این را باید توجّه داشت؛ لذاست که عرصه (فرهنگ و اقتصاد) عرصه‌ى مهمّى است»[*]

و اما خبر این بود :

چند روز پیش تجمع غیر قانونی صاحبان سگ‌های نژاد زنده‌یاب در روستای کورانه قزوین بدون اطلاع رسانی !!! به هیچ یک از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد که با دخالت فرمانداری قزوین لغو شد.

نمایشگاه سگ قزوین توسط سازمان مردم‌نهاد پناهگاه وفای قزوین روبه‌روی باشگاه سوارکاری ژاله واقع در ورودی کورانه از ساعت ۱۱ صبح آغاز شد و جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر از سراسر کشور در این محل تجمع نمودند.


و اما چند نکته ؛

فارغ از اینکه اصولا در عالم سیاست امکان وقوع رویدادهای اتفاقی هست یا خیر و اینکه نتایج و تبعات رویدادهای اتفاقی و یهویی که طبیعتا بدلیل اتفاقی بودن نمی بایست مثبت باشند، چقدر قابل کنترل و مدیریت هستند،آنچه اهمیت دارد این است که فرهنگ و متولیان فرهنگی ما به شدت از سیاست و کارگزاران آن ، تاثیر می پذیرند.
وقتی دل و جان کارگزاران سیاست یک ملت مومن، نه به ذکرالله و اعتماد به وعده های او، که به ذکر کدخدا و اطمینان به صداقت او آرام می گیرد، طبیعی است که مسئولین فرهنگی ما نیز در مواجهه با مسایل مختلف، به روش های غربی اعتماد کنند و مثلا درمواجهه با مساله مشکوک افسردگی مردم قزوین ، نبود فضاهای مفرح آن هم ازنوع غربی را عامل اصلی بدانند و برگزاری کنسرت های موسیقی را راهکارحل آن.

حال آنکه تحقیقات علمی متعدد، گوش دادن به موسیقی آن هم از نوع غربی اش را، بعنوان یکی از دلایل اصلی افسردگی،یاس و ناامیدی ،انزوا و گوشه نشینی و نهایتا پوچی و بی قیدی می شناسند.


اصولا رویدادهای اتفاقی و یهویی وقتی به وقوع می پیوندند که طرح و برنامه ای برای مواجه شدن با مسایل گوناگون در میان نباشد و گرنه چطور ممکن است ما شاهد انبوهی از این اتقافات یهویی در عرصه سیاست و فرهنگ باشیم؟ یا باید به نبود طرح و برنامه اعتراف کنیم که در اینصورت باید گفت واویلا. واویلا برمتولیان فرهنگ و سیاست ما که بعد از گذشت سی و هفت سال ازعمر بابرکت انقلاب اسلامی هنوز اندر خم یک کوچه اند!
یا باید ندانستن مردم را حق خود بدانیم و بگوییم چه لزومی دارد مثلا یک لبو فروش یا یک بقال یا راننده تاکسی درباره هرمساله ای اظهار نظر کنند؟ ما از همه بیشتر می دانیم و دلیلی ندارد برای همه کارهای کرده و نکرده خود دلیلی اقامه کنیم.وقتی مردم(البته ۵۰٫۷ درصد) به ما اعتماد کردند ومارا شایسته تصمیم گیری درباره مقدرات خود دیدند، به اقدامات یهویی ما در فرهنگ و اقتصاد نیز باید اعتماد کنند!


شوربختانه باید گفت عقل سلیم نمی پذیرد که همه این رویدادها اتفاقی بوده و فاقد طرح و برنامه حساب شده باشند.

پاسخ به سئوالات زیر هر کدام نیازمند یادداشت های جداگانه ای است که به توفیق الهی در آینده نزدیک بدان خواهیم پرداخت:

آیا برگزاری فستیوال سگ و سابقه برگزاری چندباره برنامه های مشابه آن در استان قزوین و حضور خانم های بدحجاب و افراد معلوم الحال از چند استان کشور در قزوین که به نام دارالمومنین شهره است، اقدامی اتفاقی و بدون برنامه ریزی بوده است؟
آیا تاکید و اصرار برخی از مسئولان و متولیان شهر بر بالابودن میزان افسردگی و شاخص های مربوط به آن در قزوین (که لزوما نظر شخصی ایشان نیست و ممکن است ناشی از مشورت با دیگران یا فضای رسانه ای باشد) و معرفی نبود فضاهای مفرح نظیر کنسرت موسیقی بعنوان علت اصلی افسردگی مردم، اقدامی اتفاقی و بدون برنامه ریزی است؟
آیا برگزاری کنسرت موسیقی سنتی بلافاصله بعد از مخالفت برخی مسئولان و دلسوزان عرصه فرهنگ با برگزاری کنسرت موسیقی های غیرسنتی ، اقدامی اتفاقی و بدون برنامه ریزی است؟
آیا آمار بسیار بالای جذب دانشجویان غیربومی (عمدتا از تهران و کرج) و تاثیرات فرهنگی و آسیب های عجیب و غریب و کم سابقه ناشی ازحضور ایشان در قزوین نظیر خانه های مجردی، ازدواج سپید(و دراقع سیاه)، روابط نامشروع ، اعتیاد دانشجویان و… اتفاقی و بدون برنامه ریزی است؟
و…

[*] بیانات معظم له در دیدار اعضاى ستاد کنگره‌ى بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان  ۱۳۹۲/۰۲/۱۴

انتهای پیام

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان